Ungponny - idéer?

Dressyrtanten_

Trådstartare
Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger, han börjar förstå skänkeln, tygeln etc. Min mamma är hästvan, och jag har själv utbildat en WMhingst innan, så jag har unghästvana.
Eftersom jag är beroende av att mamma kan vara med i stallet, så kan jag inte rida honom när hon inte är med. Jag bor fem minuter från stallet, och jag är ute och rider själv på hästägarens andra ponny (jag är medryttare, alltså).
Jag undrar alltså om någon har någon idé på vad mer man kan göra med honom? Jag är ute på promenader, så ha får träna på att lyssna på den som står på marken också. Jag har miljötränat lite. Han är inte inkörd, och har inte förstått grejen med tömkörning. Nån som har någon idé?
 
Dottern rider in många a och b ponnyer, vi börjar att lära dem tömkörning a la trav först det vill säga, stopp, stanna, sväng och volt. Det brukar gå ganska snabbt så bättre att börja där än att rida kanske för då kan du jobba i töm de dagar som du inte kan rida (plus att det blir betydligt lättare att rida in ponnyn sedan). Annars är det väl ledarskapsövningar, lite löshoppning om ni har tillgång till ridbana/ridhus, jobba över bommar för hand etc. Dottern brukar kunna slänga upp presseningar och sådana grejer för att miljöträna.

Sunt dock oavsett att alltid ha någon i stallet när man arbetar med unghästar, vi behöver aldrig fundera på det eftersom jag alltid var med i gamla stallet och vi står på anläggning nu där man aldrig är ensam men även om min dotter är otroligt duktig för sin ålder skulle jag aldrig låta henne vara ensam med utbildning av unghäst (rider ut ensam gör hon och har gjort sedan hon var sju, men alltid med gps på iphonen så jag vet var hon är).
 
Tänk också på att unga hästar/ponnies behöver tid på sig att smälta allt de lär sig. Antingen genom att man arbetar dem ett begränsat antal dagar i veckan eller att man jobbar några veckor i sträck och sedan får de ledigt ungefär lika lång tid.

De *behöver* absolut inte göra saker varje dag, bara för görandets skull. Sen kan det vara tråkigt som medryttare/ägare att bara låta dem stå, men ibland är det det som behövs.
 
Tänk också på att unga hästar/ponnies behöver tid på sig att smälta allt de lär sig. Antingen genom att man arbetar dem ett begränsat antal dagar i veckan eller att man jobbar några veckor i sträck och sedan får de ledigt ungefär lika lång tid.

De *behöver* absolut inte göra saker varje dag, bara för görandets skull. Sen kan det vara tråkigt som medryttare/ägare att bara låta dem stå, men ibland är det det som behövs.
+1 på den. Och ett till tillägg till ts: Den dagliga hanteringen ska man inte undersöka, det vill säga borsta, kratsa hovar, massera och se till att det blir en allmänt trevlig och trygg individ med tillit till människor. Allt behöver inte handla om jobb, ibland kan det vara trevligt för ponnyn att bara få komma in och bli borstad och slippa jobba.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 738
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp