Ungponny som är "toppig"

S

savage

Är det någon som har tips på varför min ungponny (5år)har blivit så "toppig" på korset? Hon får 8 kg hö per dag 7.3 MJ, 28 gsmb rp, 3 Ca, 2 P, 1Mg, 1,5 kg havre, 0,5 kg betfor, 1,5 dl soja, 0,5 dl Kraaft miner blå.
Hon arbetas 5 dagar per vecka. Hon är inte speciellt rolig i pälsen heller, lite glanslös...
Tips någon? :confused:
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Hur stor är hästen, det låter som väldigt mycket mat, ca 80 MJ?

Kvoten mellan smrp och MJ i foderstaten är ganska låg, runt 5.3, du bör öka på sojan till 300 g för att hamna på 6.

Har hästen varit glanslös hela vintern, eller har det kommit nu? Kanske en liten dos extra vitaminer skulle hjälpa nu vid fällning?
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

lät som mycket mat för en ponny men jag är dålig på sånt där... är hästen avmaskad regelbundet? hur är hästen i övrigt? lat? pigg? hängig? Din ponny behöver nog mer vitaminer nu vid hår fällningen b-vitamin är bra...
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Det är en D-ponny med mycket fullblod, hon är lagom i hullet möjligen åt det tunna hållet, hade en tanke att det kunde bero på proteinbrist och att det var det som gjorde toppigheten också? Hon är avmaskad enligt program skall dock ge en omgång Ivomec nu i början av april pga att jag har ett fölsto i stallet. Hon är pigg och glad i övrigt. Vad är det ni tycker är mycket? Grov eller kraftfodret?
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

80 MJ lät mycket, men är hästen nästan tunn istället så är det ju kanske inte så mycket, man måste ju se till individens behov. :)

Öka på proteinmängden i foderstaten, är det mycket fullblod i hästen kanske den behöver en kvot över 6 t.o.m? Men börja med att öka på sojan, och om inte det räcker så kanske havren och betforen behöver bytas mot något mera proteinrikt. Du får prova dig fram!

Det är ju även idé att göra ett träckprov för att se om det kan vara ett parasitproblem, om inte pälsproblemet hänger ihop med fällningen.
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Toppigheten beror nog på att Smrp/MJ kvoten är för låg.
Fullblod brukar dessutom kräva en hög kvot (runt 7) för att hålla sig riktigt fina.
Kvoten kan du höja genom att ge mera soja och eventuellt ge lusernhack uptill, eller byta en del av kraftfodret till ett proteinrikt färdigfoder/koncentrat.

Kanske något åt detta hållet skulle passa:
7 kg hö
1,5 kg Lusernhack
300 g Soja
500 g Havre
500 g Betfor
50 g Miner Vit eller 1 dosmått Fosforbalans

Det ger samma energimängd som förut, men en Smrp/MJ kvot på 6,9.

Eller
8 kg hö
1 kg Krafft Plus Grön
150 g Soja
800 g Havre

Det ger också samma energi men en kvot på 7 :)
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Toppen tack :bow: Skall prova den med krafft grön, vill gärna ligga kvar på 8 kg hö eftersom jag ger 3 hömål ute med andra hästar.
Det kan mycket väl vara så också nu när jag tänker efter :o att hon nog inte får i sig så många kilo hö, hon går med 3 andra hästar och hon absolut lägst i rang och äter inte så där super snabbt. Det som är lite svårt med henne är att hon inte har varit så här förut, snarare tvärtom, det ligger russ längre tillbaka i stammen och det slog igenom förra sommaren med besked :smirk:
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Kan du inte ge mera hö inne till natten då, eller går hon på lösdrift?
Annars kan man ju ge mindre mål på dagen, och ett större på kvällen.
Bättre det än att hon får i sig för litet :)
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Håller med dig Álin, ge minst halva högivan inne så får hon i sig den i alla fall.
Jag har brottats med liknande problem i vinter med en ranghög och fet häst tillsammans med en ranglåg och mager krake, löste det så att den feta får banta över natten och den smala har fri tillgång över natten...
Reslutatet fick jag omedelbart då kraken (50% fullblod) nu är riktigt rund :D
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Hon får 2 kg per mål och det får även de andra... Men jag skulle ju kunna öka på mängden till natten men då måste jag ju öka hö mängden totalt. Hur går det då med det förslaget jag fick? Det är så himlans svårt när man har 4 hästar med totalt olika behov som går ihop. Anledningen till att de får så många mål ute är att de får morgonhö ute (får dom inne så står dom bara och gapar att dom vill ut), lunch hö och eftermiddagshö ute pga jag jobbar. Sedan ger jag kraftfoder inne och sedan natthö. Jag är i.o.f glad att jag har lyckats klämma in så många mål per dygn :D
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Du säger att ponnyn äter långsamt.. har nån kollat att hästen tappat alla sina mjölktänder??Borde vara färdigt men nåt kan spöka i munnen!


Ibland kan rester av mjölktänder ,eller skador,hakbett osv spöka och orsaka smärta som gör att den äter långsamt.

Har själv haft en ponny som under fällningen av mjölktänder fick en djup foderinpackning som spökade ,fick rensas upp hos hästtandläkare på klinik..
Så glöm inte kolla tänderna oxå!! ;)
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Det är kollat, kanske jag skulle ha nämnt. Tänderna raspades för 2 veckor sedan, inga större bekymmer fanns det, lite vasst men inte så att det var några större bekymmer. Sista mjölktanden petade jag loss för en vecka sedan.
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Du kan öka höt till 9 kg och ta bort havren helt.

Då blir det:
9 kg hö
1 kg Krafft Plus Grön
150 g Soja

Det skulle också funka.

Du kan lägga till havre om du vill det, men då blir det mera energi än vad hästen går på nu och det är kanske lite onödigt.
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Tack snälla för alla råd! Kan jag på något sätt ha en foderstat med Krafft grön, havre och betfor? Anledningen till det är att jag redan köper Krafft grön (förvaringsbekymmer) till avelsmärren och vill gärna ge ponnyn betfor eftersom hon hade kolik 2 omgångar förra våren. Förlåt om jag är besvärlig! :o
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Ja du kan ge betfor och havre, så här kanske blir bra?:

9 kg hö
800 g Krafft Plus Grön
150 g Soja
200 g Betfor
300 g Havre

Sedan kan du höja båda KPG, Betfor och Havre efter behov.

Nejdå du är inte besvärlig ;)
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Som en liten parantes kan bara nämnas att vissa hästar är toppiga på korset utan att ha problem med hull eller muskling. På dom är det helt enkelt så att korsbensknölen är ganska så hög och det är knölarna man känner, det går ainte att fodra upp hull eller muskulatur som ska täcka knölarna, utan den hästen är helt enkelt konstruerad så. Vissa barn har uttående öron och andra stora näsor. precis samma sak. Fast nu tyder ju inte dina problem på det!
 
Sv: Ungponny som är "toppig"

Har nu gett ponnyn Krafft plus, B-vitamin och dessutom krafft olja och tycker mig både se en skillnad och framför allt märka en skillnad i pigghet, kan det verkligen gå så snabbt eller inbillar jag mig? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
33 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp