Bukefalos 28 år!

ungponny som sticker

Phoebus

Trådstartare
Jag hjälper en tjej med hennes 4-åriga ung ponny. Han är oftast gudomligt snäll & lätt att hantera, men han har på sista tiden börjat sticka när man galopperar.
Det otäcka är att han "stänger av". Man kan alltså inte styra honom på något sätt. Jag har testat att dra i en tygen, ta & ge efter, "såga", men inget funkar. Han bara biter ihop och drar.
Han skjuter ut bogen och drar iväg på tvären även på banan, men där kan jag parera honom & det blir ingen dragkamp.

Hur bryter vi ovanan ute? Skarpare bett kommer inte funka eftersom han "inte öns reagerar på sågningar". Jag är lite inne på grammantygel som fästs på sidorna, så man kan få ihop honom lite mer. Vad tror ni?

Idag höll vi på att fara ner i ett stort dike, så det är ett allvarligt problem som vi behöver komma till rätta med.

Tack!
 
Sv: ungponny som sticker

hade en ponny på tillridning som gjorde ungefär sådär, jättebussig häst som vid olika tillfällen bara for iväg, han var kollad. fortsatte att träna, men det blev värre. kollades igen, då visade sig (på både röntgen och ultraljud) att muskler och skelett börjat växa ihop vid korset(!). det syntes bara inte vid tidigare undersökning, men klart som attan gjorde det ont.
 
Sv: ungponny som sticker

Hur "sitter" ryttaren på ponnyn när han "ticker"?

Vet som exempl på hur en tjej på en ponny galopperade ikapp mig när jag satt på en fd. gallopör vid en uteritt. När tjejen kom upp bredvid mig kunde jag se hur hon red framtlutad i "jaktsits" med långa stigläder och klämde åt med benen om hästen samtidigt som hon drog det lilla hon kunde i tyglarna. Det vill säga, hon gav ponnyn det bästa stödet i världen...

Jag frågade henne hur det gick....

- "Jag kaaaaan inteeee fååå stooopp" !!!

Bad henne släppa på tyglarna, sätta sig ner och luta sig bakåt. Jag pullade upp hästen jag red och ponnyn med tjejen gick om men sänkte fort tempot när han inte längre fick något stöd. Efter det lärde sig den här tjejen lite om vikten av att korta upp stiglädren vid uteritt, korsa tyglarna (brygga) samt att inte luta sig framåt och krama om med benen...

Ok, det behöver ju inte se ut så här när ni rider eran ponny... ...men titta gärna lite på sitsen, benen och längden på stiglädren. Och prova gäna med korsade tyglar med stöd mot manken om han börjar "pulla". Och om han blir för hård, vad händer om man släpper på tyglarna så stödet försvinner?
 
Sv: ungponny som sticker

Jag hade liknande problem på en 3 åring jag red ett tag i våras. Han stack dock enbart på hemvägen men det var lögn att lyckas få stopp på honom när han väl fått tag i bettet.
Till viss del kan det ha varit överskottsenergi då han reds max 2 gånger/vecka och då 90 % i skritt.
Men hur hanterar man det när en unghäst lärt sig att man kan ta bettet och dra iväg när det passar en? Jag vill själv kunna rida med så små hjälper som möjligt och tycker inte alls det känns som en toppenlösning att betsla upp och/eller ta tag hårt i munnen på en så ung häst.
Jag försökte med "sitta djupt med mjuka händer och vara lugn" och det funkade, vissa dagar. Andra dagar fick hästen tokspel och bockade och reste sig och jag fick sitta av för att det inte skulle ske en olycka. Sällskap eller ej gjorde ingen skillnad...

(TS hoppas det är okej att jag hoppade in med min fråga, den är ju så snarlik din tänkte jag så du har säker också nytta av ev. svar)
 
Sv: ungponny som sticker

Hur reagerar hästen vid longering utan och med ryttare i galopp? Och med och utan sadel? Och om han får springa lös helt utan utrustning på ridbanan?
 
Sv: ungponny som sticker

Tack alla för ert engagemang!

För att besvara era frågor: det är jag som rider honom och det är inte min sits som får honom att springa iväg. Jag tar ett rejält tag i tygeln på honom och mjuknar, men det är lönlöst. Händer nada.

Det är ingen & skillnad på honom med eller utan utrustning. Men visserligen, nej han beter sig inte likadant på ridbanan lös, utan utrustning, men tror inte att någon häst gör det. Alltså, han drar inte iväg helt själv. Det sker under ridning. Jag & ägaren är väldigt överens om att det är en dumhet han fått för sig. För han springer inte i panik. Han bara drar.
 
Sv: ungponny som sticker

Jag hade liknande problem på en 3 åring jag red ett tag i våras. Han stack dock enbart på hemvägen men det var lögn att lyckas få stopp på honom när han väl fått tag i bettet.
Till viss del kan det ha varit överskottsenergi då han reds max 2 gånger/vecka och då 90 % i skritt.
Men hur hanterar man det när en unghäst lärt sig att man kan ta bettet och dra iväg när det passar en? Jag vill själv kunna rida med så små hjälper som möjligt och tycker inte alls det känns som en toppenlösning att betsla upp och/eller ta tag hårt i munnen på en så ung häst.
Jag försökte med "sitta djupt med mjuka händer och vara lugn" och det funkade, vissa dagar. Andra dagar fick hästen tokspel och bockade och reste sig och jag fick sitta av för att det inte skulle ske en olycka. Sällskap eller ej gjorde ingen skillnad...

(TS hoppas det är okej att jag hoppade in med min fråga, den är ju så snarlik din tänkte jag så du har säker också nytta av ev. svar)


Det är HEEEEELT okej! :D
 
Sv: ungponny som sticker

Jag hade börjat arbeta utomhus MYCKET. Skritt - trav - skritt övergångar och sen trav - galopp - trav.

Jag har gjort så som ovan på ett par och det har fungerat bra. Men jag har även kört med omvänd psykologi men det rekommenderar jag inte utan att ha sätt hästens beteende. Men jag red en 6 åring ett tag som fick för sig att det var full kareta så fort man kom till öppet fält och madam fick inte bryta av förrän jag bad om det. Hästen ifråga hade ingen super uthållighet och jag visste att det var utom fara att trycka på (mycket mark och hästen hade aldrig innan bockat eller hittat på andra hyss och var inte tittig) detta gjorde jag kanske 2-3 gånger innan hon faktiskt la av. Men som sagt - jag rekommenderar det inte.
 

Liknande trådar

L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 546
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp