Universitet i USA?

Otherside

Trådstartare
Dottern vill plugga i USA, på Universitet i Tampa, helst. Men hur vi än googlar får vi inga praktiska svar på hur hon ska gå tillväga. Nån här som gjort den resan?

Kan hon tänka sig ett sk Community College istället, finns det t.ex. företaget Kilroy som arrangerar. Men community college är anpassat efter studenter som typ inte fullgjort/klarat motsvarande gymnasieutbildningen och det känns inte ultimat tycker jag.

Några tips?
 
Dottern vill plugga i USA, på Universitet i Tampa, helst. Men hur vi än googlar får vi inga praktiska svar på hur hon ska gå tillväga. Nån här som gjort den resan?

Kan hon tänka sig ett sk Community College istället, finns det t.ex. företaget Kilroy som arrangerar. Men community college är anpassat efter studenter som typ inte fullgjort/klarat motsvarande gymnasieutbildningen och det känns inte ultimat tycker jag.

Några tips?
Svarar i mitt eget inlägg: Community college är i princip gratis efter bidrag etc från Sverige, medan University of Tampa skulle gå loss på drygt $40 000 vilket är en halv miljon i svenska pengar.... Men å andra sidan av större värde. Men vi har ju liksom inte en halv mille (per år...). Jag antar att man kan få studiebidrag/lån från Sverige till detta med??

Googlar vidare.... Men det hade varit intressant att höra nån som pluggat på universitet i USA?
 
Vissa utbildningar på svenska universitet har utbytesår i andra länder, skulle det kunna vara intressant?
Som jag fattade det gäller CSN som vanligt då.
Jag har dock inte mer koll än så; fick bara höra av en bekant att deras dotter valt en utbildning i Uppsala istället för densamma på hemorten tack vare att den i Uppsala hade utbytesår med ett spanskt universitet och dottern har läst spanska sedan mellanstadiet.
 
Vissa utbildningar på svenska universitet har utbytesår i andra länder, skulle det kunna vara intressant?
Som jag fattade det gäller CSN som vanligt då.
Jag har dock inte mer koll än så; fick bara höra av en bekant att deras dotter valt en utbildning i Uppsala istället för densamma på hemorten tack vare att den i Uppsala hade utbytesår med ett spanskt universitet och dottern har läst spanska sedan mellanstadiet.
Jag föreslog det till dottern men hon fick intrycket att man kunde vara borta max ett halvår. Men ett år skulle kanske fungera?! Lund?
 
Dottern vill plugga i USA, på Universitet i Tampa, helst. Men hur vi än googlar får vi inga praktiska svar på hur hon ska gå tillväga. Nån här som gjort den resan?

Kan hon tänka sig ett sk Community College istället, finns det t.ex. företaget Kilroy som arrangerar. Men community college är anpassat efter studenter som typ inte fullgjort/klarat motsvarande gymnasieutbildningen och det känns inte ultimat tycker jag.

Några tips?
Vad vill hon läsa?
 
Min uppfattning är att det finns stipendier efter att man blivit antagen, så själva finansieringen är inget man behöver vara SÅ bekymrad för.

Jag skulle göra så, att jag skulle välja ut ett par - tre universitet som är speciellt intressanta och skriva ett mejl till dem och fråga om stipendier (scholarships) för utländska studenter alt om de har information om hur man kan finansiera terminsavgiften. (Blanda inte in CSN i frågan etc för det lär DE inte förstå). Alternativt försök kolla med svensk-amerikanska föreningen (har glömt vad den heter mer exakt) om nån har några bra tips.
 
Vill hon gora en hel 4arig kandidatexamen alltsa? Isafall tycket jag hon inte behover "slosa" med att lasa engelska, det kommer gratis..

Jag ansokte till ett antal amerikanska universitet nar det var min tur for 13 ar sedan (hamnade dock i UK istallet) och ansokte bara direkt till skolorna enligt deras vanliga processer, som de alla hade pa sina hemsidor?
eller vad for praktiska fragor menar du?
 
Mitt tillvägagångssätt:

1. Sök utbildningen.
2. (under tiden) Sök godkännande för CSN-lån för studier utomlands via deras blanketter. De beviljar oftast för heltidsstudier. Här kan du också söka tilläggslån för studieavgifter (som dock inte täcker hela alltid).
3. Sök scholarships, oftast finns det relevant information via universitetet. Finns även vissa stiftelser i Sverige som kan vara behjälpliga, men de är väldigt riktade för det mesta, det vill säga specifikt för olika ämnen, åldrar, platser.
4. Kolla upp kostnaden för privata studielån, oftast i landet där du ska studera.
 
Vill hon gora en hel 4arig kandidatexamen alltsa? Isafall tycket jag hon inte behover "slosa" med att lasa engelska, det kommer gratis..

Jag ansokte till ett antal amerikanska universitet nar det var min tur for 13 ar sedan (hamnade dock i UK istallet) och ansokte bara direkt till skolorna enligt deras vanliga processer, som de alla hade pa sina hemsidor?
eller vad for praktiska fragor menar du?
Jag vet faktiskt inte. Vi/hon har aldrig gjort nåt liknande tidigare (hon är 22 och har jobbat efter gymnasiet, skulle åkt till Australien 2 år men förlorade alla pengar etc pga covid...) så hon vet inte i vilken ände hon ska börja. Men att söka in först och sen lösa finansieringen kanske är enklast?

Vi vet inte ens vad (ditt exempel) en 4årig kandidatexamen betyder? Hon vill vidareutbilda sig inom digital media för att kunna ha ett jobb där hon inte är bunden till en viss bostadsort (som hon var tidigare då hon jobbade inom industrin och i butik) utan kunna bo där hon för tillfället vill. Vad bör hon läsa då? Hon är väldigt språkbegåvad och skulle vara väldigt bra på ett jobb där hon behöver uttrycka sig i text.

Detta är mao helt nytt och vi har inga kunskaper utan googlar febrilt.
 
Jag vet faktiskt inte. Vi/hon har aldrig gjort nåt liknande tidigare (hon är 22 och har jobbat efter gymnasiet, skulle åkt till Australien 2 år men förlorade alla pengar etc pga covid...) så hon vet inte i vilken ände hon ska börja. Men att söka in först och sen lösa finansieringen kanske är enklast?

Vi vet inte ens vad (ditt exempel) en 4årig kandidatexamen betyder? Hon vill vidareutbilda sig inom digital media för att kunna ha ett jobb där hon inte är bunden till en viss bostadsort (som hon var tidigare då hon jobbade inom industrin och i butik) utan kunna bo där hon för tillfället vill. Vad bör hon läsa då? Hon är väldigt språkbegåvad och skulle vara väldigt bra på ett jobb där hon behöver uttrycka sig i text.

Detta är mao helt nytt och vi har inga kunskaper utan googlar febrilt.
Det låter som att ett jobb som copywriter kan vara aktuellt? Kombinera en språkutbildning med utbildning i kreativt skrivande, kanske? Även översättning kan vara aktuellt?
 
Det låter som att ett jobb som copywriter kan vara aktuellt? Kombinera en språkutbildning med utbildning i kreativt skrivande, kanske? Även översättning kan vara aktuellt?
Copywriter har hon funderat på och jag tror det skulle passa henne jättebra. Men vilket program väljer man då?

Tack alla för positiva inlägg, det känns genast mycket bättre och inte så oöverstigligt!
 
Copywriter har hon funderat på och jag tror det skulle passa henne jättebra. Men vilket program väljer man då?

Tack alla för positiva inlägg, det känns genast mycket bättre och inte så oöverstigligt!
Finns tyvärr inget program vad jag vet, utan en får knåpa ihop lite själv. Grundutbildning i språk med tillägg i kreativt skrivande/översättning/marknadsföring/journalism/andra relevanta kurser inom vilket område en vill jobba, det finns så många inriktningar! Observera dock jag är inte copywriter men jobbat ihop med några, så har inte 100% koll. De hade läst lite blandat med fokus på språk, översättning mm. Tror de hade kandidat i engelska.
 
Svarar i mitt eget inlägg: Community college är i princip gratis efter bidrag etc från Sverige, medan University of Tampa skulle gå loss på drygt $40 000 vilket är en halv miljon i svenska pengar.... Men å andra sidan av större värde. Men vi har ju liksom inte en halv mille (per år...). Jag antar att man kan få studiebidrag/lån från Sverige till detta med??

Googlar vidare.... Men det hade varit intressant att höra nån som pluggat på universitet i USA?
Jag gick på community college mina första två år av kandidatexamen (bachelor´s) och bytte sedan till ett universitet de sista två åren. Jag fortsatte sedan vidare och tog master's och doktorsexamen på ett annat universitet i en annan stat. Nu var det ett tag sedan - tog examen i början på 2000-talet - så jag kan ju inte vara säker på att det fortfarande fungerar exakt likadant.... :)
 
Jag vet faktiskt inte. Vi/hon har aldrig gjort nåt liknande tidigare (hon är 22 och har jobbat efter gymnasiet, skulle åkt till Australien 2 år men förlorade alla pengar etc pga covid...) så hon vet inte i vilken ände hon ska börja. Men att söka in först och sen lösa finansieringen kanske är enklast?

Vi vet inte ens vad (ditt exempel) en 4årig kandidatexamen betyder? Hon vill vidareutbilda sig inom digital media för att kunna ha ett jobb där hon inte är bunden till en viss bostadsort (som hon var tidigare då hon jobbade inom industrin och i butik) utan kunna bo där hon för tillfället vill. Vad bör hon läsa då? Hon är väldigt språkbegåvad och skulle vara väldigt bra på ett jobb där hon behöver uttrycka sig i text.

Detta är mao helt nytt och vi har inga kunskaper utan googlar febrilt.

Amerikanska universitet funkar inte dom svenska där man kan anmäla sig till speciella kurser, utan man ansöker i regel om att gå göra en 4årig kandidat examen. första året gör de flesta liknande grundkurser, och sen väljer man mer och mer kurser efter intresse och väljer till slut sin "Major" vilket är det ämne som ens examen kommer att vara i.

Vet inte om det finns några resurser på svenska om grundläggande info om hur US universitet funkar, men syon på gamla gymnasieskolan kan kanske hjälpa?
 
man läser alltså inte högskolepoäng, utan fullgör man inte en kandidat så lämnar man utan några erkända kvalifikationer, tills dess att man kommer tillbaka och slutför tillräckligt med kurser för att en examina kan utfärdas

Kandidatexamen är f.ö. en "bachelor degree" på engelska
 
Här har du praktisk info från själva Universitetet: https://www.ut.edu/admissions/undergraduate-international-admissions

Jag tycker det verkar ganska rakt på sak att söka :) När jag sökte till university i England för några år sedan behövde jag inte göra något TOEFL/IELTS eftersom jag läst alla kurser i Engelska som finns på gymnasienivå här i Sverige. Jag vet inte hur Amerikanska universitet ställer sig till den Svenska undervisningen i Engelska, så det kan vara värt att kontakta admissions och fråga om.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 171
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp