Bukefalos 28 år!

Upp i vikt, kvot?

Estivuz

Trådstartare
Sitter och funderar på det här med smrp/mj kvot om man vill få upp en häst i hull. Mitt fyraåriga fullblod börjar nu se ut mer som en häst än ett staket, han ligger stadigt i hull och nu är det bara muskelbygget kvar.

Enligt foderstatsprogrammet ligger han på 713.9 smrp och 118.3 Mj vilket ger en kvot på 6.0.
Allla mineralbehov är täckta och ca/p kvot är ok.

Vad jag förstår kan en för hög kvot mellan mj och protein göra så hästen istället tappar i hull? Men protein behövs ju för muskelbyggandet. Frågan är om jag ska höja kvoten eller låta den ligga kvar på 6? Det är väl den optimala kvoten men jag har ju ingen tabellhäst direkt.. :cool:
 
Sv: Upp i vikt, kvot?

Om proteinet är av bra kvalité (så att även lysinbehovet är täckt), så skulle jag öka mängden energi i foderstaten så att kvoten skjunker. Många ädla hästar fungerar bäst med en lägre kvot än 6, förutsatt att aminosyrabehovet är uppfyllt!
 
Sv: Upp i vikt, kvot?

Håller med Natasja. Höj energin så att kvoten sjunker. Antagligen behöver din häst mer energi än tabellhästen medan proteinet antagligen kan ligga kvar på ett ungefär där den ligger nu. En kvot mellan 5 och 6 är helt okej många gånger :)
 
Sv: Upp i vikt, kvot?

Okej, han är ju som sagt inte tunn nu, det är muskler framför allt överlinjen som fattas. Men jag kanske kan testa med mer energi istället. Nu har jag ju fått lägga till både lusern och sojamjöl för att få upp kvoten, höet har en kvot på 3.
Blir ju billigare såklart om jag slipper ge så mycket sojamjöl. Ska räkna lite på det om jag kan dra ner på sojan och öka upp med kraftfoder. (Höet har kassa värden och han äter tyvärr inte upp det jag ger nu)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 857
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: super
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp