Uppbindning på stallgången...

Ia*

Trådstartare
Hur ser er uppbindning på stallgången ut? Har ni grimskaft eller någon annan smart lösning? Visa bilder om ni har. :bow:
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag har satt upp ringar på en platta i taket, knutit balaband och sedan fäst grimskaften i detta (skulle hästen fastna eller gripas av panik, lossnar dessa)
Dock kommer jag att byta ut detta så fort jag kan, då jag tänkt köpa de från Hööks, det är kedjor som är inplastade samt att de har en säkerhetshake (den man fäster i grimman) kommer hänga upp dem på samma sätt ändock.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har grimskaft på den ena platsen:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/16oktober013.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Andrahastar/23sept021.jpg

På den andra platsen (mittgången) har vi kättingar med såna här: http://www.biltema.se/Archive\Product_images\34\Large\34-183_l.jpg och karbinhakar i ändarna :)
Går av lätt om hästen rycker, hänger sig eller något. Det är utprovat och bevisat :D :angel:
Eller ja, storhästen i stallet (180) bestämde, att nu vill jag gå ut och så gick han. Rakt fram bara, och snäpp så gick kapellspännarna sönder. Så visst funkar det. Går inte av lika lätt som balaband men ändå rätt bra.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Grimskaft tycker jag fungerar bra. Vill man ha lite tåligare grejor är kejdor med hakar i bägge ändor rätt OK tycker jag. MEN jag vill ha balbandet närmast hästen, så om det händer något slipper man riskera att hästen kommer lös med ett grimskaft/kedja hängande och slängande i grimman. Bättre då att balbandet sitter mellan kedjan och haken. Då är det bara haken som kommer med hästen när den väl är lös....
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

vi har kedjor med panikhake på ena sidan och grimskaft på andra. Om jag binder upp min häst med grimskaften så sätter jag alltid en bit balaband mellan grimma och grimskaft... har varit med om att han fått panik i gången när han inte hade det och det var inget att rekommendera... :/ vi har två uppbindningsplatser som liksom är stängda bakom (som spiltor man vänt hästen i), föredrar att använda dom istället för gången, så att hästen har något bakom sig!!!
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag var länge för det med att knyta balsnöre i änden på kedjan/grimskaftet för att ha en bra paniklösning.. problemet är bara det att unghästar som ska lära sig att stå fastbundna utan att gripas av panik, märkte att de kunde slita sig precis när som helst, och gjorde detta till en liten hobby.. hittade en mycket bättre lösning, gummistroppar med hakar i båda ändarna, hästarna drog och drog men kom inte loss, vilket heller inte var meningen, gummit gjorde att de inte slet loss fästen etc. som satt i väggarna.. alla vill ju ha en häst som står stilla och väntar till matte/hovslagare/veterinär är klar, än att gripas av "låtsas panik" och slita sig så fort man ska göra något mindre kul..
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Plastkättingar som går av om hästen får panik
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

vi har ringar med smala grimskaft
Totte55004.jpg
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har två varianter, ringar med grimskaft - knuten är en sån så när man drar i den lösa änden så löser den upp på en gång - sen har vi plastad kedja med panikhake i änden.

HPIM1499.jpg
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Hur ser er uppbindning på stallgången ut? Har ni grimskaft eller någon annan smart lösning? Visa bilder om ni har. :bow:
ta 2 st lagom långa balsnören o montera panikhakar på dom. Då tar sej hästen garanterat loss om den vill.;)
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har vanliga grimskaft fästa på varje sidan av stallgången.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har vanliga grimskaft. Hästarna ska inte komma loss, har tränat dem så de är vana att stå där, ingen anledning till panik! :p Dock har vi panikhakar på grimskaften så att JAG kan ta loss hästen snabbt och enkelt om JAG vill. Har en ungponny, som precis som någon annan skrev, skulle ta sig loss hela tiden om hon kunde, hon ska lära sig att hon INTE kommer loss och att det inte finns någon anledning att få panik!
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Gimskaft som sitter fast i balsnören. Det är jag som har fixat det. När jag fick min häst så kunde hon inte stå uppbunden och kastade sig ett par gånger så därför är jag så försiktig även nu. Ingen kul om hästen skulle kasta sig och inte komma loss :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning på stallgången...

Gimskaft som sitter fast i balsnören. Det är jag som har fixat det. När jag fick min häst så kunde hon inte stå uppbunden och kastade sig ett par gånger så därför är jag så försiktig även nu. Ingen kul om hästen skulle kasta sig och inte komma loss :crazy:
Två frågor: varför kosta på grimskaft? varför inte bara använda balsnören? Fråga två: Varför binda upp hästen när du ändå vill att den ska kunna komma loss?varför inte ha den lös på stallgången?
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

4915773.jpg

Så här ser det ut hos, oss, har inte ett jätte stort stall med plats och så, så vi har bara två grimskaft knytna i gallrena:)
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har grimskaft med panikhake som är knutet i hösnöre som sitter runt sånna där ringar man skruvar i väggen.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: caballus
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: sjoberga
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp