Bukefalos 28 år!

Uppbindningsplats ute, var hittar man stolpar?

Nordstjernan

Trådstartare
Har ni gjort någon uppbindningsplats ute? Någon som hittat stolpar på nätet att köpa färdiga eller har ni tillverkat själva? Har har ni byggt den, gjort om underlaget eller ej, fått fast stolparna bra osv?
 
Ska göra så småningom, tar då telefon stolpar och gräver ner + gjuter runt om. Överligaren får sågas platt undertill och sen tänker jag lägga en plåt runt om så att den hålls på plats.
Överligaren tror jag blir av en vanlig trä stock. Ska ha den i hagen och hästarna är lite av bäverkaraktär.. så bättre med ngt man kan byta ut Efter ngt år :)
 
Jag tänkte fästa min telefonstolpar som @Buck tänkte.

Däremot kommer jag inte ha en tvärslå utan bara två stolpar med en ring ca 1,5 - 2 meter upp istället. Jag har bara två hästar och kan ha en stolpe på vardera sida av stalldörren.
 
Jag tänkte fästa min telefonstolpar som @Buck tänkte.

Däremot kommer jag inte ha en tvärslå utan bara två stolpar med en ring ca 1,5 - 2 meter upp istället. Jag har bara två hästar och kan ha en stolpe på vardera sida av stalldörren.
Grannen har bara en fristående stolpe, hästen har en fin rutin med att gå runt runt runt runt ;).
 
Grannen har bara en fristående stolpe, hästen har en fin rutin med att gå runt runt runt runt ;).

Hehe, jo jag har tänkt på det men jag har vägg på ena sidan stolpen så det ska inte vara några problem. Mina hästar är inte heller sådana som gör annat än sover när de står uppbundna.

Men, man kan ju prova med en stolpe och skulle det skita sig så får man sätta upp den andra bredvid istället och sätta tvärslå.
 
"Telefonstolpar" går inte att köpa/få tag på. De är väldigt miljöfarliga (kreosot), och sannolikt onyttiga för hästar som gnager på dem. Det är sedan några år förbjudet att lämna kvar sådana i naturen/längs vägen när de byts ut, och de kan inte köpas av andra företag än sådana som sätter upp telefonstolpar eller elstolpar. De flesta som gör jobbet med byte av "giftstolpar" , säljer heller inte svart: de riskerar sitt jobb...Det är ett miljöbrott att sälja dem.

Använd tryckimpregnerat "byggtimmer" istället, både till stolpar och överliggare! Det är redan "platt" på ena sidan. Finns i lite olika längder och grovlekar.

Gräv ett rejält hål, sätt ner stolparna i klump av betong i hålet, lägg överliggaren (byggtimmer) ovanpå, borra ett 10 eller 12 mm hål med långborr (kräver rejäl borrmaskin) 40- 50 cm ner genom överliggare och i mitten av stolpen, slå i ett lagom långt armeringsjärn genom överliggare ner i stolpen. Klart. Håller mycket bra...
 
"Telefonstolpar" går inte att köpa/få tag på. De är väldigt miljöfarliga (kreosot), och sannolikt onyttiga för hästar som gnager på dem. Det är sedan några år förbjudet att lämna kvar sådana i naturen/längs vägen när de byts ut,
Ska nog ringa kommunen och be dem ta bort två gigantiska stolpar som ligger längs kanten på min hage!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 134
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 480
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 657
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp