Uppdaterad: Tre hästekipage och timmerbil i allvarlig olycka

Men usch :cry: kan dock inte låta bli att undra hur det gick till med så många olika parter inblandade, måste ha varit fruktansvärt rörigt och snabbt :crazy:
 
Ska man tro Flashback, så var det forbönder på väg någonstans. En av hästarna dog tydligen, kan ju varit nån som blivit rädd för nått och hoppat ut i vägen, varpå bil eller timmerbil försökt väja och krockat med mötande.

Det lär väl utredas ordentligt av polisen. Synd att åtminstone 2 fick sätta livet till :(
 
Tyvärr så kör timmerbilarna ofta otäckt fort där hela lasset kan svaja även om det inte behöver vara så här. Det har varit en del dödsolyckor genom åren men de gånger jag mött timmerbilar på norrlandsvägar har det oftast varit med hjärtat i halsgropen och nästan dödsångest om det är vinter.
 
Ska man tro Flashback, så var det forbönder på väg någonstans. En av hästarna dog tydligen,

Det lär väl utredas ordentligt av polisen. Synd att åtminstone 2 fick sätta livet till :(
Två kvinnor döda, en bilförare och en som var bland hästarna. En häst död också. Forbönder på väg till Jamtli, tre ekipage från början. Allt enligt P4 Jämtland.
 
Återigen andrahandsinfo. Men tydligen ska personbilen ha kört på/väjat för forbönderna, hamnat i mötande fil där timmerbilen kom. Som välte i krocken.
 
Tyvärr så kör timmerbilarna ofta otäckt fort där hela lasset kan svaja även om det inte behöver vara så här. Det har varit en del dödsolyckor genom åren men de gånger jag mött timmerbilar på norrlandsvägar har det oftast varit med hjärtat i halsgropen och nästan dödsångest om det är vinter.

Svaja som att de åker över i fel fil?
 
Återigen andrahandsinfo. Men tydligen ska personbilen ha kört på/väjat för forbönderna, hamnat i mötande fil där timmerbilen kom. Som välte i krocken.

Låter inte helt otroligt.

Jag och hästen har flera gånger varit med om att bli omkörda på vägsträcka med skymd sikt. En gång var det riktigt otäckt! Bilen som skulle köra om kom bakifrån och tog ut avståndet ordentligt (gick ut i andra körfältet för att lämna plats åt mig och hästen, vilket var rätt tänkt) men tänkte inte på/struntade i att det var i en kurva med skymd sikt och halvvägs förbi ser vi att det kommer en mötande bil. Då tvingas bilen som kör om oss köra väldigt nära oss och den mötande bilen tvingas köra så långt ut i vägrenen som det gick. Det var egentligen inte en vägren utan att stort buskage som var klippt mot vägen. Ni kan ju tänka er ljudet när den mötande bilen skrapar mot alla de avklippta grenarna i 70 km/h eller mer! Som tur är slängde sig hästen bara rakt fram några galoppsprång och lugnade sig sen så allt gick bra för oss.
 
Vad är forbönder?
Förr i tiden kördes varor med häst och släde långa sträckor. Det har tagits upp på sina håll som en historielektion. Störst tror jag att forbonderesorna till Röros är. Det kommer forbönder från Jämtland, Dalarna och från olika håll i Norge och strålar samman i Röros under marknaden i februari. Resorna skedde under vintern då det är bäst före. Vägarna var sämre förr och med slädföre kan man ta sig fram över sjöar och myrar.
 
Återigen andrahandsinfo. Men tydligen ska personbilen ha kört på/väjat för forbönderna, hamnat i mötande fil där timmerbilen kom. Som välte i krocken.

Bilder visar lastbilen uppe i terrängen med släpet vält (och jag tror man ser en vält hästvagn också) så det är väl en rimlig förklaring, dvs lastbilen har försökt väja men det går ju galet fort när det går fel. Solen kan vara grymt låg såhär års :(
 
Förr i tiden kördes varor med häst och släde långa sträckor. Det har tagits upp på sina håll som en historielektion. Störst tror jag att forbonderesorna till Röros är. Det kommer forbönder från Jämtland, Dalarna och från olika håll i Norge och strålar samman i Röros under marknaden i februari. Resorna skedde under vintern då det är bäst före. Vägarna var sämre förr och med slädföre kan man ta sig fram över sjöar och myrar.
Tack för info, märkligt att jag aldrig stött på begreppet under alla mina år som bonde i Värmland o i Dalarna.

mvh Vallis fd mjölk o får bonde samt leverantör av Kravmärkta grönsaker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Nations Cup för ungdomsryttare arrangerades i Lamprechtshausen under förra helgen inträffade en olycka med en skenande häst...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som fanns i hästbussen ska enligt nya uppgifter vara död. En omfattande trafikolycka har inträffat på E4 väster om Linköping...
2
Svar
36
· Visningar
3 834
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Tre hästekipage, en timmerbil och en personbil kolliderade i en allvarlig trafikolycka på E45.an söder om Brunflo på...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
10 069
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp