Uppdaterar du din förbandslåda?

Blandrastik

Trådstartare
Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit använd. Där hittade jag koksalt med utgångsdatum 2020, plus lite annat smått och gott.

Nu undrar jag, har du Sockatyl med utgångsdatum från 1982 i din förbandslåda eller uppdaterar du varje år? Slänger? Åker till apotek?
Blir ju en hyffsad peng man slänger plus att man bergis står utan den dag det behövs akut. Funderar på om det är bättre ingenting än med utgånget, då det gäller t ex sår?

Jag har tex en hel flaska outspädd Jodopax, jämfört med koksalt är det ju svinbilligt att använda i stora mängder på sår. Vet också att det tar ihjäl alla bakterier, även de som ska vara kvar. Men vad gör man, häller ut i vasken?

Hur gör du?
 
Vissa saker blir ju inte dåliga heller. Det finns utgångsdatum på vanligt salt, men salt blir ju liksom inte dåligt.

Läkemedel däremot, skall man inte använda efter utgångsdatum då potensen kan påverkas, även om de inte blir "dåliga".

Sammanfattningsvis- byter ut vissa saker men inte andra. Vissa är det ju också större 'naturlig' ruljans på. Tex koksaltlösning och vetwrap.
 
Vi har alltid minst 1 flaska tvättsprit står i stallet, grönsåpa finns också nästan alltid som vi tvättar sår med. Förr förra vintern hade vårt avelsto ett stort sår på benet som tog 6 månader att läka ut. Vet inte hur många tusen lappar vi la på bandage, bomull och annat till henne.
Finns alltid något vetflex Linda med, vanligt att jag använder det under skydd på min vallack då han får lätt skav av sina tävlingskydd.
 
Jag har inte så mkt saker som blir dåliga. Koksalt köper jag alltid i småförpackningar istället för stor flaska och sålänge de inte öppnas lär ju de hålla utan problem. Läkemedel tenderar att gå åt, och annars har jag mest bara ett ganska stort lager med kompresser, bomull, gasbinda, vetflex osv och det blir inte heller dåligt.
Min häst har tidigare skadat sig rätt frekvent så det har varit bra ruljans i sjuklådan, nu skadar hon sig inte så ofta längre men jag ser ändå till att ha alla bra saker hemma👍
 
Jag byter ut typ vart femte år när jag får ett ryck.

Hade jag socatyl skulle jag dock hålla hårt i den tuben. Bästa som fanns! Synd att den inte går att få tag på längre. :(
 
Igenkänning på socatylen 😅😅 fick den utskriven 2010(!) ska se om jag hittar den och när den gick ut. Har Switch Pour on och streptocillin från 1800 nånstans i gömmorna också. 😋

Annars är det faktiskt inte så mycket. Salvor och klet rensade jag ur, sen har jag mest haft förbrukningsgrejer som köpts vid typ mugg och nått sår, numer vet man ju typ vad som brukar fungera.
Annars finns det bara bandagemsterial och zinkbandage så köpte på mig lite kompresser och annat för sårvård nu innan jag fick fölet.
 
Jag har fast lager av förbands-prytlar etc som alltid hålls välfyllt. Det blir ju inte dåligt. Så det byter jag inte.
Har några par bebis-blöjor också som någon hovslagare tipsade om vid hovböld. 😂
Men jag byter desinfektionsmedel var 18:e månad om det inte använts upp. Jag kör hypoklorsyra till allt och den har den hållbarhetstiden som minst. Eftersom den tar både virus, bakterier, svamp och mögel utan att svida, vara giftig eller förstöra ytor etc så har jag den till allt. Sår, sanera utrustning/ytor/hinkar/vattenkoppor etc. Ger snabbare sårläkning också IOM att kroppen själv producerar det vid sårläkning.
IOM att jag har den till det mesta tar den oftast slut innan den går ut.
Innan har jag haft jodopax, koksaltlösning, alsolsprit, klorhexidin etc. Skönt med bara en flaska!
 
Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit använd. Där hittade jag koksalt med utgångsdatum 2020, plus lite annat smått och gott.

Nu undrar jag, har du Sockatyl med utgångsdatum från 1982 i din förbandslåda eller uppdaterar du varje år? Slänger? Åker till apotek?
Blir ju en hyffsad peng man slänger plus att man bergis står utan den dag det behövs akut. Funderar på om det är bättre ingenting än med utgånget, då det gäller t ex sår?

Jag har tex en hel flaska outspädd Jodopax, jämfört med koksalt är det ju svinbilligt att använda i stora mängder på sår. Vet också att det tar ihjäl alla bakterier, även de som ska vara kvar. Men vad gör man, häller ut i vasken?

Hur gör du?
Hälla ut i vasken är absolut no-no! Inga kemikalier eller läkemedel där! Kan vara skadligt för reningsverkets funktion och vara skadligt för organismer i miljön! Läkemedel lämnad till apoteket och kemikalier till miljöstation.
 
Vissa saker blir ju inte dåliga heller. Det finns utgångsdatum på vanligt salt, men salt blir ju liksom inte dåligt.

Läkemedel däremot, skall man inte använda efter utgångsdatum då potensen kan påverkas, även om de inte blir "dåliga".

Sammanfattningsvis- byter ut vissa saker men inte andra. Vissa är det ju också större 'naturlig' ruljans på. Tex koksaltlösning och vetwrap.
Läkemedel kan efter utgångsdatum innehålla skadliga mängder av föroreningar/ nedbrytningsprodukter och som redan nämnts tappa i effekt.
 
Jag höll koll på datum på sånt som åldras/blir dåligt och bytte ut allteftersom. Sånt som oftast inte behövdes hade jag inte så mycket av, just därför. Medan jag laddade upp mer med det som jag behövde emellanåt, och förstås en massa förbandsmaterial när hästen fick ena ögat borttaget. När jag tog bort hästen hade jag en välfylld låda med fräscha grejer, inkl en del dyra kompresser etc, så då sålde jag rubbet till en annan hästägare.
 
Dålig på att rensa. Men är också dålig på att fylla på i sjuklådan om jag inte har ett sår på hästen.
Har en socatyl, den kastar jag inte även om den garanterat är utgången. Ev nacl och klorhexidin är från förra året.
Får hänga med ett tag till…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp