Uppdatering ang avvänjning - såhär blev det

Alexandra_W

Trådstartare
Jag frågade ju så mycket om avvänjning så jag tänkte ni skulle bli uppdaterade =)

Jag valde ju att INTE separera dem dagtid i angränsande hagar innan stoet åkte. Utan sto och föl bodde i olika boxar (inte bredvid varandra) i en dryg månads tid innan. Första veckan fick fölis dia vid nattfodringen, men de sista tre veckorna så fick hon bara dia dagtid.

Stoet och fölet hade aldrig varit ifrån varandra mer än att fölis gått korta promenader i byn ibland.

När det var dags för stoet att åka lastade jag henne helt sonika och körde iväg. Fölis gapade och skrek när jag lastade men lugnade sig efter bara någon minut.

Stoet stod dock och hoppade och skrek på släpet första fem milen. Sen lugnade hon sig.

Mamma kollade fölis under dagen, och när fölis såg mamma gapade hon en del, men när mamma kollade utan att de märkte det var fölis lugn som en filbunke och stod i boxen och åt. Typiskt småbarn, gnäller för att få uppmärksamhet ;)

Stoet lastades om efter 30 mil och var då helt lugn.

Släppte ut fölis och valacken en timme på kvällen när jag kom hem och fölis sprang ett varv runt hagen och skrek och ställde sig sen och åt hö (och hon hade haft mat inne hela dagen så det var inte för hon var uthungrad).

Idag (mamma åkte igår morse) har hon varit helt som vanligt och inte ens funderat över mamma. Äter lika bra som innan och är precis som vanligt. Således inte alls bekymrad över att mamma försvann.

Solskenshistoria med andra ord, och tack för alla tankar och synpunkter när jag frågade =) med facit på hand var det helt rätt beslut att bara ta bort stoet och inte separera dagtid innan.
 
Vad skönt att det gick bra till slut. Min bäbis åker hem på Lördag. Men det brukar inte vara några problem här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 045
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp