Uppdatering snälla läs

Empalie

Trådstartare
Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet säger att många hade gett upp för länges sedan, att journalen är otroligt lång och att jag måste börja tänka på mig själv.

Min pålle är idag 12 år jag köpte honom som treåring, han är min första häst och ligger väldigt högt på ´min prioriteringslista. De första 6 åren jag ägde Prisse fanns aldrig en tillstymmelse till problem, vi tränade, tävlade och hade det jättebra.
6/11 2006 började problemen, pållen var halt och vi åkte in till ATG. Dubbelsidig hovledsinflammation blev diagnosen. Cortison behandling, vänster gick över nästan redan första gången men höger höll sig. Vi kämpade många långa veckor men Prisse blev inte ren trots behandlingar då med cortison hela tiden. Han fick sedan en kur (1 gång /vecka) med adequanin och blev nu bättre och bättre, då hade han fått fem behandlingar med cortison innan. Han hade dock ett mellanrum där han bara fick gå i hage. Prisse blev sedan i maj friskförklarad och sakta men säkert satte vi igång, väldigt försiktigt.
Anledningen till hovledsinf. trodde vet berodde på att han var snedverkad på höger fram. Jag började sko inne hos klinikhovslagaren och har således gjort sedan dess.
En dag i juli åkte jag in med pållen och skulle sko, jag sparng med honom i gången bara för att vet skulle kontrollera, hästen är då halt. Jag åkte in en vecka senare och Prisse röntgades. Smällen kom, pålagring på stråben höger fram, 3 mm. Strålben har röntgats innan= inga förändringar. Prognosen såg dyster ut. Jag var helt förstörd och gick ner ännu mer i vikt.
Dock kom ett besked om en medecin som hette tildren och som skulle kunna fungera, sagt och gjort. Prisse fick stå på dropp med tildren och sedan var det hem i ca sex veckor innan återvesök. Vi flyttade ut till en egen gård och han fick gå i stor hage under tiden. Vid återbesöket sex veckor senare var Prisse helt ren och vi pratde dock om triangelmärkning med vet och tog hem papper om det. Dels för att jag skulle få ut lite pengar till en ny pålle.
Prisse skulle ju bara fingera som promenadhäst.
Sedan följde en härlig tid ca 1, 5 år. Prisse reda mycket rakt fram i skog, ibland i paddocken hemma på gården i alla gångarter, han mådde utmärkt.
Vi brydde oss aldrid om att triangelmärka, hästen var så pass bra och vi ville inte ha reservationer.

September 08 blev Prisse halt igen, inne på klinkenröntgades han eftersom vi var rädda för att strålbenet börjat spöka, helt tvärtemot, allt såg jättefint ut och t o m bättre ut fast det egentligen inte kunde göra det. Prisse fick en dos cortison men svarade inte på den alls. Det var tal om irap och vet tappade fem mm blod men hon tyckte vi skulle testa adequan innan eftersom det hjälpt och inte försäkringsbolagen ersätter irap tillverkningen.
Efter två adequaninbehandlingar blev Prisse bra och var väldigt fräsch.
Vi red lite sporadiskt över vintern och nu i mars var det dags igen, hästen var oren och avbelastade sitt vänstra ben väldigt mycket.
Inne på klinken trodde de först att det var knäet eftersom han reagerade kraftigt på böjprov och var aningens svullen över knäet. Röngten såg fint ut. Vi åkte hem utan behandling eftersom vet trodde han fått sig en smäll. Vi åkte hem han gick i vanlig hage ca 2 veckor innan återbesök. Hästen var halt än ungefär lika mycket. Bedövades från knä ner över kota och hovled, Hovleden släckte hältan(obs, vänster ben denna gång). Hästen röntgades ca 8 bilder vänster fram med allt inräknat och inget hittades, flera vet kollade på bilderna. Åkte hem med en adequaninbehandling eftersom det hjälpt honom innan. Hästen fortsätter att avbelasta vänster fram mycket, blir inte bättre , står i sjukhage(stor med kompis) i paddock, promeneras femton minuter varannan dag. Fungerar inte bra och busar för mycket.
Återbesök tre veckor efter, hästen är fortfarande lika halt och avbelastar vänster fram. Gallig över hovleden.Har inte gått bra ut på morgnarna bättre in.
Hästen sprutas med adequanin igen.

Hästen fungerar bättre på konvalecnes ( han äter tryptovit och är mycket stilla) börjar gå mycket bättre ut på morgnarna också. (Den tur jag jämför mellan mest)
Återbesök i onsdags efter två veckor. Fortfarande halt vid springning på gången men något bättre. Hästen är fortfarande tydligt halt värre efter böjprov. Vet är fundersam och pratar om att det kanske inte är samma skada på hovleden som innan, att detta skett genom trauma har hon trott hela tiden (gällande vänster) Att han har trampat snett eftersom hältan kom så plötsligt. han får därför en ren dos med cortison denna gång.
Dock är jag fundersam för han avbelasta vänster fram så mycket och vill stå med det framför sig, dock har även detta blivit bättre. Vet säger att jag måste börja fundera på om han nu inte blir bra, vi pratar om irapen och diskuterar detta som sista utväg, hon tycker synd om mig som kämpar så in i bomben och tycker jag måste tänka på mig själv hur mycket jag är beredd att satsa eftersom jag satsat så mycket redan. Jag är helt förstöd men försöker ta mig i kragen. Annars måste vi börja prata irap eller ev avlivning.

Torsdag och fredag har hästen fungerat väldigt bra, han avbelastar vänster fram en del fortfarnde, står gärna med det framför sig när han lutar sig framåt och äter från marken. Han går dock väldigt bra på morgonen och har go i steget. Han burkar vara sämre dagen efter klnikbesök eftersom de har böjt men det har inte visats denna gång.

Nu ska vi in om två veckor och vad cortisonet kan ha gjort.

Jag blir så fundersam. jag menar här har kämpat över alla hinder och ska det vara detta som sätter stopp. Vänster ben som i princip hela tiden varit felfritt.

Jag har en liten magkänsla som säger att strålbenet kanske spökar igen men ingenting syns på röngten och tiden vid bedövning hålls det noga på så det inte sprids.

Jag är fruktansvärt skadfokuserad jsut nu och hästeriet känns inte roligt. Jag vill ha prövat allt innan jag tar beslut och kanske låta han gå över sommaren eller är det rätt?

Jag fundera på att riangelmärka om han nu blir bra igen så jag har pengar att införskaffa en ny. jag msået ju någonstans finna nöjet i att ha häst igen.

Jag är ingen som ger upp och visst jag tycker inte heller att 8 veckor är lång tid för återställning men jag ville se mer förbättring.
Jag känner att ibland tryter min ork, jag gör verkligen allt för min häst och älskar han gud så förbannat. Han har livsglädjen kvar och ser inte ut att lida, håller sig alltid fin under konvalecens och tycker det är så roligt att ut o promenera. Det känns ändå inte rätt att ge upp nu efter allt som han och jag gått igenom...
Vad långt det blev men jag var tvungen att få ur mig allt!

Ok jag skriver en ny tård för jag vill ha svar och tror inte att alla ser det om det ligger i den vanliga tråden.
Vi var på återbesök igår kväll, hästen har varit kanonfräsch hemma och jag trodde kanske (hoppades) på friskförklarin. Så bra blev det inte men hästen var betydligt bättre, hältan syntes fortfarande men betydligt mindre.
Vi sprang endast rakt fram på gången, vi utsatte honom varken för böjt spår eller för böjprov om nu leden håller på att stablisera sig.
Strålbenet röntgades inte för det röntgades för 8 veckor sedan, däremot sk vi röntga nästa återbesök om det inte blivit helt bra då. Jag tycker han är mycket fräschare hemma än vad han är där, varför blir det så???
Han står ju hela vägen i transporten och belastar men det ska han väll klara.
Det är precis som han tappar sugen lite när vi kommer in dit och visst roligt är det ju inte. Han blev behandlad med cortison igen i leden eftersom han hade svarat så bra på det.


Nu har ju jag en del funderingar:
1. Jag fasar ju fortfarande för att det är strålbenet men jag tycker ändå han blivit så mycket bättre, en helt annan häst. han var verkligen halt i skritten innan och det är han inte längre alls. Jag funderar över strålbeet hur kontaterar man att det ommer därifrån, jag vet att finns tusen grejer därinne men vad finns det för belägg när man sprutar den.

2. Hur mycket har era hästar avbelastat det onda benet när de har haft hovledsinflammation, har det varit väldigt tydligt, i mitt fall har det varit det.

3. Diskuterade kort med vet igår om magnetröntgen och hon sa att vi måste se om han blir bättre först men annars kunde det vara aktuellt.

Om han nu inte skulle vara bättre , finns det ngt annat man gör aför att fastställa vart det kommer från, kan man ultraljuda benet, kan det vara till hjälp?
 
Sv: Uppdatering snälla läs

Hej Emma!

Jag har läst dina trådar om Prisses skador och lider med dig!:(
Du ska ha en stor eloge för allt slit du har lagt ner på honom.

Tyvvär har jag inte så mycket svar på dina frågor men kände att jag ville skriva för att berömma dig lite. Det verkar som att du lägger ner väldigt mycket tid och jobb på honom, och jag förstår att tankarna snurrar hela tiden kring detta...

Prisse verkar vara en helgo häst som tar det så bra och håller humöret uppe, som du skriver. Det gör ju att man vill kämpa.
Men du måste ändå sätta ditt eget välbefinnande främst, sånt här tär ju så otroligt mycket på en.

Om det nu går bra dom närmaste veckorna och han kommer på bättringsvägen igen så tycker jag att du ska satsa på att triangelmärka honom. Och kanske införskaffa någon ny pålle så du får tillbaks ridningen och allt som är kul!

Jag håller tummarna för er! Kram Jessica i Kalmar :)
 
Sv: Uppdatering snälla läs

Jag vet hur det känns .
Jag har en otursförföljd häst jag med.
diffusa hältor , mysko kilok grejer.
Oren men inte halt om och om igen ,,,osv osv .
Hon har fått vila i 2år men jag är inte hoppfull då jag ser en oregelbunden gång igen nu för några v sen vid en mkt försiktig igånsättning .
Och upppå allt fick hon bronkit!! 9år gammal o går på bete o fick bronkit *suck* jag funderar på om jag ska ta bort henne ,,vi får se , jag ger det sommaren iaf .
Lycka till med din häst , en del är bara otursförföljda tyvärr .
 
Sv: Uppdatering snälla läs

Tänkte på en grej som jag kände igen fr en av våra gamla hästar, att när den äter fr marken så ställer den ena frambenet framför sig. Den hade problem i knä, bog och manke? Har du kollat detta med vet och ET?? Vårt gamla sto gick omkull en gång och fick problem med ett knä som hon avlastade o samma sida bog. När man skrittade så gick gärna huvudet till sidan på kroppen, alltså inte rakriktad. Det är lika med en annan häst som vi har där bogen spökar - den vill inte heller gå riktigt rak när vi köpte den men nu går den bra... Efter behandl med massage, stretching och ET samt lite homeopat medel. Alltid ett försök! Lycka till!
 
Sv: Uppdatering snälla läs

Detta har dock blivit mycket bättre sedan behandlingarna med kortison började men han har gärna vänster ben framför höger när han äter från marken. Ibland har han liksom höger bakom sig och vänster rakt under sig när han äter och då måste han ju belasta vänster. Han har även vänster kanske tjugo cm framför höger fram när han vilar höger bak. Diagonalt så att säga.

NGN som har tips på mycket bra ET eller liknande, jag bor i Emmaboda kommun, Kalmar län. Jag har varit med om både bra och dåliga jag vill verkligen ha en som är kanonbra:laugh:
 
Sv: Uppdatering snälla läs

Pm till dig - hon bor norr om sthlm men är jätteduktig. Hon kanske vet någon i ditt område.. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
189
Senast: Sirap
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
337
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp