Bukefalos 28 år!

Uppdatering

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen är det över en månad sedan jag skrev senast. Hoppsan. Tydligen har jag haft lite annat för mig. Lite osmart av mig mitt under den intensivaste odlingsperioden. Men å andra sidan är det mycket trevligt :).

Jag hade ju tänkt skriva om ridlektionen jag hade med Senioren för några veckor sedan men den blev visst inte av då. Det var på samma ställe där jag har tagit hopplektioner. Så det var första gången jag körde hästtransport. Det var inga bekymmer med det och hästen var snäll. Han är av sorten som man inte leder in utan man får skicka in honom. Det kan ta några försök innan han kliver på. Några mellanlägen finns inte. Antingen kliver han på eller så gör han inte det.

Lektionen var jobbig och min kondis var under all kritik. Sen förstod jag inte pedagogiken. Man skulle liksom rida fram snabbt. Hur förvandlar man rörelseenergi framåt till bärkraft, balans och taktmässighet? Eftersom jag tänker i bilder såg jag framför mig hur han, när han blev trött, sänkte huvudet som tydligen ska vara bra och sen att bakbenen på något sätt skulle skyfflas in under magen på hästen. Det känner jag mig tveksam till. Blir inte det "skottkärreform" av det hela? Undervisningen var så tvärtom mot vad jag är van vid. När jag rider för Lotta i Norrtälje så har vi mycket fokus på bakbenen och på takten. Den där takten hittar vi genom att rida balanserat, inte genom att rida fort.

Så efter lektionen kändes det som om jag sålt smöret och tappat pengarna, då jag inte tyckte det gav något som verkade vettigt.

Lite nya foton på mig och Senioren:
IMG_6984-medel_zps8utwueyg.jpg~original


IMG_7069-medel_zpsnuukjvh0.jpg~original


IMG_7103-medel_zpsf2onc7ci.jpg~original


IMG_7078-medel_zpsdohkke8z.jpg~original


IMG_7079-medel_zpsfmvgdlnb.jpg~original


IMG_7091-medel_zpsk9a4xrzh.jpg~original


Fotograf: @Tranan
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp