Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lämnat min stackars hund hos veterinären för kastrering. Har gruvat mig i flera veckor och har dåligt samvete. Inte så mycket för att jag tror operationen skall gå fel, men för att hunden skall ha ont och inte kunna röra sig fritt nu på flera veckor. Hon som knappt kan sitta still i en kvart kommer inte ha det lätt. Hon lever för att springa, jaga bollar, brottas med andra hundar och bada. Inget av det hon tycker om kommer hon kunna göra på ett tag nu.
 
Har börjat introducera NW för Sparven hemma. Idag när jag ligger hemma sjuk tänkte jag att det var dags att försöka gå från behållare till att försöka gå mot mer inomhussök.
Gjorde så att han fick se när jag ”gömde” behållaren, och berömde så snart han var i närheten. Körde tre korta pass, och i slutet på tredje passet kunde jag se att han slog på näsan för att hitta dosan (även om den var helt synlig) :love: Så kul att kunna se att det går framåt!
 
Alltså på min gata finns det en Malle/Bc korsning som inte är jättegullig av sig, klev ur min bil idag och hunden höll på att klippa mig i ryggen.
Ägaren går sedan lite längre bort för att hänga upp hunden i strypet rappa till den rejält samt sparka den.
Förstår till fullo att det inte är roligt med en reaktiv hund, speciellt inte en sådan som klipper allt i dens väg (denna hund skäller bl.a från balkongen och skulle säkerligen kunna hoppa 3 våningar ned om inte glans fanns) men känns inte ok att gå iväg i skymundan för att sedan läxa upp hunden....
 
Alltså på min gata finns det en Malle/Bc korsning som inte är jättegullig av sig, klev ur min bil idag och hunden höll på att klippa mig i ryggen.
Ägaren går sedan lite längre bort för att hänga upp hunden i strypet rappa till den rejält samt sparka den.
Förstår till fullo att det inte är roligt med en reaktiv hund, speciellt inte en sådan som klipper allt i dens väg (denna hund skäller bl.a från balkongen och skulle säkerligen kunna hoppa 3 våningar ned om inte glans fanns) men känns inte ok att gå iväg i skymundan för att sedan läxa upp hunden....

Fy tusan så läskigt. Ägarens beteende lär ju enbart göra hunden ännu läskigare.... går det inte att anmäla nånstans? Den höll ju uppenbarligen på att bita dig helt oprovocerat.
 
Alltså på min gata finns det en Malle/Bc korsning som inte är jättegullig av sig, klev ur min bil idag och hunden höll på att klippa mig i ryggen.
Ägaren går sedan lite längre bort för att hänga upp hunden i strypet rappa till den rejält samt sparka den.
Förstår till fullo att det inte är roligt med en reaktiv hund, speciellt inte en sådan som klipper allt i dens väg (denna hund skäller bl.a från balkongen och skulle säkerligen kunna hoppa 3 våningar ned om inte glans fanns) men känns inte ok att gå iväg i skymundan för att sedan läxa upp hunden....
Fruktansvärt beteende av ägaren, inte ok att hunden beter sig så men inte heller ok av människan att göra så. Förstår frustrationen hos hen men det där är väl olagligt? Och det verkar som att både hund och människa har svårt att kontrollera sig.
 
Har lämnat min stackars hund hos veterinären för kastrering. Har gruvat mig i flera veckor och har dåligt samvete. Inte så mycket för att jag tror operationen skall gå fel, men för att hunden skall ha ont och inte kunna röra sig fritt nu på flera veckor. Hon som knappt kan sitta still i en kvart kommer inte ha det lätt. Hon lever för att springa, jaga bollar, brottas med andra hundar och bada. Inget av det hon tycker om kommer hon kunna göra på ett tag nu.
Hundstackaren hade inte grejerna där de brukar vara, äggstockarna låg nästan uppe under njurarna så de fick skära upp fem centimeter mer än normalt och hon blödde också mer än de brukar :( Men hon mår efter omständigheterna bra och kommer hämta sig fint, hon är tuff och i god fysisk form. Hon åt några köttbullar nu, vilket veterinären tyckte var bra för då håller matsmältningen sig igång och behöver inte startas om helt från början i morgon. Men nu ligger hon och smågnäller emellanåt och försöker sova men kan inte hitta någon bekväm ställning.
 
Alltså på min gata finns det en Malle/Bc korsning som inte är jättegullig av sig, klev ur min bil idag och hunden höll på att klippa mig i ryggen.
Ägaren går sedan lite längre bort för att hänga upp hunden i strypet rappa till den rejält samt sparka den.
Förstår till fullo att det inte är roligt med en reaktiv hund, speciellt inte en sådan som klipper allt i dens väg (denna hund skäller bl.a från balkongen och skulle säkerligen kunna hoppa 3 våningar ned om inte glans fanns) men känns inte ok att gå iväg i skymundan för att sedan läxa upp hunden....
Det där ska polisanmälas omgående. Både att hunden gick till attack mot dig men också hur ägaren sedan slog hunden.
Tur att du inte blev skadad i alla fall. Hunden borde minst ha munkorg.
 
Det där ska polisanmälas omgående. Både att hunden gick till attack mot dig men också hur ägaren sedan slog hunden.
Tur att du inte blev skadad i alla fall. Hunden borde minst ha munkorg.
Är gjort. Men finns inget mer att göra fören olyckan är framme igen, enligt polis då. 🤷‍♀️ Kommer i alla fall fortsätta gå omvägar när jag ser denna hund då jag är skiträdd att hunden ska komma loss för ägaren inte orkar hunden. 🥴
 
Är gjort. Men finns inget mer att göra fören olyckan är framme igen, enligt polis då. 🤷‍♀️ Kommer i alla fall fortsätta gå omvägar när jag ser denna hund då jag är skiträdd att hunden ska komma loss för ägaren inte orkar hunden. 🥴
Jag häpnar.
Hundägaren pryglar upp hunden och polisen säger att de inte kan göra något förrän det händer igen?? Är detta verkligen sant?
 
Jag häpnar.
Hundägaren pryglar upp hunden och polisen säger att de inte kan göra något förrän det händer igen?? Är detta verkligen sant?
Det är sant. Som sagt blir det ord mot ord eftersom det inte har några fysiska bevis. Men det överlag sällan något händer vid sådana här händelser, hade för några år sedan en hund i stan som blev pryglad på öppen gata och bevis fanns men hunden fick stanna hos ägaren några år innan något gjordes.
 
Det är sant. Som sagt blir det ord mot ord eftersom det inte har några fysiska bevis. Men det överlag sällan något händer vid sådana här händelser, hade för några år sedan en hund i stan som blev pryglad på öppen gata och bevis fanns men hunden fick stanna hos ägaren några år innan något gjordes.
Vad jag har förstått så krävs ofta upprepade anmälningar innan något händer.
 
Hundstackaren hade inte grejerna där de brukar vara, äggstockarna låg nästan uppe under njurarna så de fick skära upp fem centimeter mer än normalt och hon blödde också mer än de brukar :( Men hon mår efter omständigheterna bra och kommer hämta sig fint, hon är tuff och i god fysisk form. Hon åt några köttbullar nu, vilket veterinären tyckte var bra för då håller matsmältningen sig igång och behöver inte startas om helt från början i morgon. Men nu ligger hon och smågnäller emellanåt och försöker sova men kan inte hitta någon bekväm ställning.
Idag på morgonen började det blöda ganska kraftigt från såret. Veterinären hade stängt för älgjakt idag men till slut fick jag tag på en akutmottagning i grannstaden som kunde ta emot henne. Blod över hela deras golv och de tog in henne för att göra ultraljud för att försöka utröna om det var en ytlig blödning från såret eller djupare in. Men hon hade för ont så de fick ge henne morfin först och skall försöka igen med ultraljud sedan.

Jag ångrar den här kastrationen ganska mycket nu, kan jag säga.
 
Idag på morgonen började det blöda ganska kraftigt från såret. Veterinären hade stängt för älgjakt idag men till slut fick jag tag på en akutmottagning i grannstaden som kunde ta emot henne. Blod över hela deras golv och de tog in henne för att göra ultraljud för att försöka utröna om det var en ytlig blödning från såret eller djupare in. Men hon hade för ont så de fick ge henne morfin först och skall försöka igen med ultraljud sedan.

Jag ångrar den här kastrationen ganska mycket nu, kan jag säga.
Åh, jag lider med dig och din hund. Men kom ihåg att du tog beslutet som var det bästa för er just då. Du kunde inte veta hur det skulle bli. Klanka inte ner på dig själv, det leder ingenstans. Du ville ju bara väl.:heart
 
Verkar som det går bra med min hund, det var bara såret i buken som gått upp lite. Men de fick ändå söva henne och göra om stygnen. Nu ligger hon och kvider lite igen, precis som igår. Stackaren, hade jag vetat det skulle bli så här hade jag aldrig gjort någon kastration.
 
Grabbarna har helt charmat in sig hos killen jag träffar, han kan nästan inte sluta titta på dom, frågar om vad allt dom gör betyder ( ingen erfarenhet av hundar innan), kan gosa i timtal och tycker allt dom gör är fascinerande. Lilla farbror Alvin som är så försynt och försiktig och virvelvinden Milou. Jag blir alltid glad när människor lägger tid på Alvin också så inte Milou tar över allt. Alvin har börjat ta för sig mer och stå på sig mer. Låter folk klappa honom och han har en eller två gånger sagt till Milou när han tyckt att han varit för på och det tycker jag är bra för Milou behöver gränser.

Jag låg i killens famn och Milou i min famn så det blev rätt så varmt. Milou är på många sätt som ett litet barn. Alvin växlade mellan mjuk skön kudde i soffan och golvet.

När vi skulle gå ut puffade jag Milou på rumpan för att han skulle resa sig, vi hade innan försökt locka på hans uppmärksamhet men brydde sig inte men när jag puffade försiktigt på rumpan körde han tonårsaktigt ner nosen i soffan och hade nog gjort ett kullerbytta om jag hade tagit i vilket jag ju inte gjorde. Lyfte upp honom men han försökte ändå på alla vis borra ner sig i soffan och gjorde sig lealös när jag lyfte upp honom. Inte för att han inte gillar att gå ut och det var inget fel på honom men det var mycket senare än vanligt så det var svårt att motivera dom att en promenad var en bra idé.:p Men det var det. Jag har två kvällströtta grabbar😅
 
Har haft några aktiva dagar. Först den vanliga rallyträningen på klubben torsdag kväll. Igår var vi sedan hos EM-bronsmedaljören i heelwork på en privatlektion och gick igenom mitt klass-2-program. Och idag lite agility på förmiddagen (då jag pga älgjakten valde bort skogspromenad) och sedan rallytävling. Ofokuserad hund idag så inga godkända resultat men vi hade kul!

Imorgon ska vi ta det lugnt, blir nog bara en långpromenad bland åkrarna här hemma, där jagas det sällan.
 
Min nykastrerade tik mår prima idag, jag vet inte om det är gårdagens smärtlindring som fortfarande sitter i men hon verkar inte ens märka att hon nyss fått buken uppskuren och två gånger hopsydd. Jag har fullt sjå att hålla henne lugn, om hon fick skulle hon vara ute och springa som vanligt. Något tröttare än vanligt kanske, har bara dubbelt så mycket energi som en vanlig hund nu :angel: Jag har köpt Onsior till henne men vet inte om jag kommer behöva det.
 
Hunden är mer kelsjuk än vanligt nu på morgonen.

Igår när jag skulle gå och lägga mig morrade han mot mig när jag skulle bära upp honom. Så jag lät honom vara och gick upp ensam. Det tog några minuter, sedan började han skälla och gny. Lät honom vara men han gav sig inte. Så jag gick ner och nu var det inga problem att lyfta upp honom och bära.

Han är lite ologisk. :D Han vill inte bli buren och han går inte i trappor. Men han vill inte vara kvar ensam på nedervåningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp