Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan tyvärr inte följa med då jag alltid har möte just den tiden, och det skulle nog tyvärr inte hjälpa.

Jag och mamma pratade massa om detta igår, och kom fram till att hon ger det en chans till (fast utan retriverkoppel så klart) men gör det utifrån deras förutsättningar och med målet att det ska bli så bra som möjligt för Sparven. Är så märkligt bara att instruktören tyckte det var ett lämpligt råd? Mamma sa att annars hade hon pratat massa om att man bara skulle lära in med godis och beröm osv?

Jag har en privatlektion bokad om ett par veckor med en jag vet bara kör schyssta metoder, så tänker att mamma får ta över den och få koppel- och kontaktövningar i lite lättare miljö :)

Att man föredrar retrieverkoppel utesluter ju dock inte att man kör med positiv förstärkning? Nu är jag nog inte helt med på vad du menar.
 
Att man föredrar retrieverkoppel utesluter ju dock inte att man kör med positiv förstärkning? Nu är jag nog inte helt med på vad du menar.

Nej, det gör det ju inte. Men jag tycker också att det är ett märkligt råd att ge på kurs? Varför skulle det vara ett bättre alternativ för @Ceta s valp undrar jag?
Känns inte som att det är halsbandet som är problemet om miljön är svår? 😊

Jag tycker dessutom en trixkurs låter toppen för relationen 😊
 
Nej, det gör det ju inte. Men jag tycker också att det är ett märkligt råd att ge på kurs? Varför skulle det vara ett bättre alternativ för @Ceta s valp undrar jag?
Känns inte som att det är halsbandet som är problemet om miljön är svår? 😊

Jag tycker dessutom en trixkurs låter toppen för relationen 😊

Varför rådet gavs vet jag givetvis inte, jag menar bara att användandet av retrieverkoppel inte utesluter att man också jobbar med schyssta metoder. Hängde inte med i att det rörde sig om valp?

Om en trickskurs är toppen eller ej för relationen beror väl lite på upplägget. Går man igenom kontaktövningar, belöningsformer och belöningsutveckling t ex så är det säkert givande. Är det en ren trickskurs där man mer tittar på hur olika tricks kan läras in, så ger det nog inte så mycket när hunden/valpen har svårt för miljön och dessutom går med en annan förare som den har mindre/sämre kontakt med. Då blir det lätt mest en kamp mellan föraren som kämpar för kontakt med en hund som främst fokuserar på omgivningen. Sen utvecklar det sig säkert under kursens gång men är det relation och miljö man vill fokusera på finns det ju andra aktiviteter att prova.
 
Jaha, nu kan Milou lägga sig igen utan problem. Tillfällig minnesförlust som tur var. Tränar mer ute på blött gräs och olika underlag också, det är där problemet ligger oftast. Hans söta lilla mage vill inte bekanta sig med sånt. Kräsna hundar jag har men jag förstår dom ju också. En naken liten mage mot kallt, blött gräs låter ju inte lockande. Det är då man önskar att man hade en vattentät och kyltålig hundras :cautious:😅 Fast sen inser man allt positivt med dom man har och då är det inte ett mega problem längre.
 
@Sleepan @Fruentimber

tipset gällande retriverkopplet var alltså att strypa honom högt uppe vid nacken för att få honom att sluta dra. Det ser inte jag som positiv inlärning, men kunde givetvis uttryckt mig tydligare i mitt första inlägg.

Och trixkurs var kanske lite fel uttryckt. Kursen heter ”Duktig hund” och utgår från en app med samma namn? Tror det är blandning av allmänlydad och lite tricks (de fick öva bland annat sitt, ligg och invallning igår), så tänkte den kunde vara ganska lagom som en första kurs för dem :)
 
Nu har vi äntligen varit hos veterinär. Tyvärr bara ett litet ställe som inte hade möjlighet att undersöka så mycket. Det kunde konstateras att Aysu antingen har infektion(?) i halsen eller lymfom. För att veta säkert så behöver hon undersökas noggrannare, men nu har hon i alla fall recept på medicin som bör hjälpa om det är infektionen. Tyvärr kan jag inte få tag på den förrän imorgon efter jobbet, var tvungen att beställa till apoteket men antar att det är lite bättre sent än aldrig :( Ska ringa min vanliga veterinär och försöka boka in tid (igen) så fort de öppnar imorgon.
 
Nu har vi äntligen varit hos veterinär. Tyvärr bara ett litet ställe som inte hade möjlighet att undersöka så mycket. Det kunde konstateras att Aysu antingen har infektion(?) i halsen eller lymfom. För att veta säkert så behöver hon undersökas noggrannare, men nu har hon i alla fall recept på medicin som bör hjälpa om det är infektionen. Tyvärr kan jag inte få tag på den förrän imorgon efter jobbet, var tvungen att beställa till apoteket men antar att det är lite bättre sent än aldrig :( Ska ringa min vanliga veterinär och försöka boka in tid (igen) så fort de öppnar imorgon.
Tog de inte prov från lymfknutorna? Det kan vilken veterinär som helst göra och sedan skicka iväg utstryken för analys, behövs inget stort ställe för det.
Tror det är bra att boka tid till annat ställe så snart som möjligt för att få de provtagna, innan du sätter in antibiotika som kanske inte behövs (om det nu var antibiotika du fick utskrivet). Är det cancer vill man ju också veta så snart som möjligt.
Jobbig situation för er 😞
 
Tog de inte prov från lymfknutorna? Det kan vilken veterinär som helst göra och sedan skicka iväg utstryken för analys, behövs inget stort ställe för det.
Tror det är bra att boka tid till annat ställe så snart som möjligt för att få de provtagna, innan du sätter in antibiotika som kanske inte behövs (om det nu var antibiotika du fick utskrivet). Är det cancer vill man ju också veta så snart som möjligt.
Jobbig situation för er 😞
Nope. Var till ett ställe där de bara hade ett litet rum bredvid en djuraffär och "bara gjorde lättare saker". Förstår inte hur det kan bli att alla tycker att hon bör undersökas "snart", men ingen har tid att boka och ingen tycker att det är någon idé att åka in akut eftersom hon mår så bra i övrigt.

Det som de kunde konstatera idag är att både lymfkörtlarna i halsen och spottkörtlarna (tror jag det var? sitter precis bredvid) är svullna, och så var tonsillerna röda/irriterade.

När de frågade om hon äter så svarade jag som det var, att jo, det gör hon, men hon var lite mer tveksam idag till att äta (normalt sett har hon aptit som en labrador). "Bra, hon äter" var det som noterades. Kändes inte helt bra heller.
 
Rallyträning på klubben ikväll. I en slinga var det leksaker och annat spännande utlagt på flera ställen, dvs en jättestor frestelse. Gick ganska bra, hon nosade lite en gång och var lite okoncentrerad på momenten. Men fastnade ingenstans och tog ingen leksak utan lov.

Och vi var åtta olika raser på träningen!
 
Idag har Izzy fått 12-veckorssprutan, det var inga problem alls, hon reagerade inte alls på sticket utan tyckte allt var mkt spännande.
💖
Fläskfian vägde dock 8,6 kg
🙈
Det tog bara typ hundra godisar innan jag fick en bild som inte blev suddig så nu har hon väl gått upp ett par hekto till!
😁
Hon är ju aldrig stilla så det är lite svårt att förstå varför hon är så mullig, har dubbelkollat så att hon inte kommer åt fodertunnorna så som Roy gjorde men icke och så mkt godis får hon normalt inte. Jaja det rättar nog snart till sig!
245389709_4723748944341973_3995580891701071718_n.jpg
 
Idag blev det lite agility träning för vovvarna, råkade på syrran som var på klubben när vi kom så fick tillfälle att klappa på Nessie ❤. Hon har varit hos syster i två veckor nu men vi får tillbaka henne i helgen.
Nike körde gunga och var super super taggad idag, Tay har börjat träna in balanshindret lite smått och Nano fick mest springa och ha roligt idag. Vi har tävling med Nike och Nano på lördag så få se hur det går.

Nano
20211011_165507.jpg
 
@Sleepan @Fruentimber

tipset gällande retriverkopplet var alltså att strypa honom högt uppe vid nacken för att få honom att sluta dra. Det ser inte jag som positiv inlärning, men kunde givetvis uttryckt mig tydligare i mitt första inlägg.

Och trixkurs var kanske lite fel uttryckt. Kursen heter ”Duktig hund” och utgår från en app med samma namn? Tror det är blandning av allmänlydad och lite tricks (de fick öva bland annat sitt, ligg och invallning igår), så tänkte den kunde vara ganska lagom som en första kurs för dem :)

Nej, sån hantering är förstås inte positiv inlärning alls men viktig för kontexten.
 
Varför rådet gavs vet jag givetvis inte, jag menar bara att användandet av retrieverkoppel inte utesluter att man också jobbar med schyssta metoder. Hängde inte med i att det rörde sig om valp?

Om en trickskurs är toppen eller ej för relationen beror väl lite på upplägget. Går man igenom kontaktövningar, belöningsformer och belöningsutveckling t ex så är det säkert givande. Är det en ren trickskurs där man mer tittar på hur olika tricks kan läras in, så ger det nog inte så mycket när hunden/valpen har svårt för miljön och dessutom går med en annan förare som den har mindre/sämre kontakt med. Då blir det lätt mest en kamp mellan föraren som kämpar för kontakt med en hund som främst fokuserar på omgivningen. Sen utvecklar det sig säkert under kursens gång men är det relation och miljö man vill fokusera på finns det ju andra aktiviteter att prova.

Nej, såklart att inte retrieverkoppel är synonymt med hårda metoder, men jag tyckte det gick att utläsa i texten. Jag känner ju dessutom både hund och matte privat så det kanske var därför det var tydligt för mig.

För min del som har en hund som haft lite svårt att fokusera pga svår omgivning har det varit sjukt nyttigt att komma ut på kurs - vilken sorts kurs det än varit faktiskt. Beror väl såklart på vad man vill ha ut av det, men alltid lär man sig något. 🤷

Nu verkar det ju vara mer en vardagslydnadskurs snarare än renodlade tricks, så rent spontant känns det passande. Sen om instruktören inte är bra är det ju tråkigt. 🤷
 
Nej, såklart att inte retrieverkoppel är synonymt med hårda metoder, men jag tyckte det gick att utläsa i texten. Jag känner ju dessutom både hund och matte privat så det kanske var därför det var tydligt för mig.

För min del som har en hund som haft lite svårt att fokusera pga svår omgivning har det varit sjukt nyttigt att komma ut på kurs - vilken sorts kurs det än varit faktiskt. Beror väl såklart på vad man vill ha ut av det, men alltid lär man sig något. 🤷

Nu verkar det ju vara mer en vardagslydnadskurs snarare än renodlade tricks, så rent spontant känns det passande. Sen om instruktören inte är bra är det ju tråkigt. 🤷
Jag känner inte matte privat men drog också direkt slutsatsen att tipset om retrieverkoppel nog handlade om att strypa hunden till tystnad typ.
 
Nej, såklart att inte retrieverkoppel är synonymt med hårda metoder, men jag tyckte det gick att utläsa i texten. Jag känner ju dessutom både hund och matte privat så det kanske var därför det var tydligt för mig.

För min del som har en hund som haft lite svårt att fokusera pga svår omgivning har det varit sjukt nyttigt att komma ut på kurs - vilken sorts kurs det än varit faktiskt. Beror väl såklart på vad man vill ha ut av det, men alltid lär man sig något. 🤷

Nu verkar det ju vara mer en vardagslydnadskurs snarare än renodlade tricks, så rent spontant känns det passande. Sen om instruktören inte är bra är det ju tråkigt. 🤷

Jag känner inte matte privat men drog också direkt slutsatsen att tipset om retrieverkoppel nog handlade om att strypa hunden till tystnad typ.

Jag använder själv retrieverkoppel regelbundet så jag gjorde inte den kopplingen - varför skulle man? Att strypa upp hunden är ju stenåldersmetoder. Oavsett kurs låter det ju inte som att instruktören är mycket att hänga i julgranen.

@Sleepan Men jag skrev ju inte heller att de inte skulle gå kurs alls? Bara att det kan finnas andra kurser som kan passa bättre. Jag känner inte folk här privat utöver en enstaka användare, jag kan liksom bara gå efter texten i inlägget. Dvs skriver man att det är en trickskurs utgår jag inte ifrån att det är en vardagslydnadskurs.
 
Nope. Var till ett ställe där de bara hade ett litet rum bredvid en djuraffär och "bara gjorde lättare saker". Förstår inte hur det kan bli att alla tycker att hon bör undersökas "snart", men ingen har tid att boka och ingen tycker att det är någon idé att åka in akut eftersom hon mår så bra i övrigt.

Det som de kunde konstatera idag är att både lymfkörtlarna i halsen och spottkörtlarna (tror jag det var? sitter precis bredvid) är svullna, och så var tonsillerna röda/irriterade.

När de frågade om hon äter så svarade jag som det var, att jo, det gör hon, men hon var lite mer tveksam idag till att äta (normalt sett har hon aptit som en labrador). "Bra, hon äter" var det som noterades. Kändes inte helt bra heller.

Har du kollat om det finns lediga tider på Ultuna? Jag fick tid för Dafne redan dagen efter jag ringde och bokade tid och det var utredning med röntgen, blodprov, blodprovssvar, osv.

I Stockholm verkar det dock rent av hopplöst att få tider. När jag försökte boka tid för munsanering till Dafne i somras så började receptionisten rent av skratta åt min dumma fråga och tyckte att jag kunde återkomma till hösten.

Tog de inte ens blodprov hos veterinären du var hos? Jag är precis som @Malibu_Stacy också förvånad över att de inte tog något vävnadsprov.
 
Jag använder själv retrieverkoppel regelbundet så jag gjorde inte den kopplingen - varför skulle man? Att strypa upp hunden är ju stenåldersmetoder. Oavsett kurs låter det ju inte som att instruktören är mycket att hänga i julgranen.

@Sleepan Men jag skrev ju inte heller att de inte skulle gå kurs alls? Bara att det kan finnas andra kurser som kan passa bättre. Jag känner inte folk här privat utöver en enstaka användare, jag kan liksom bara gå efter texten i inlägget. Dvs skriver man att det är en trickskurs utgår jag inte ifrån att det är en vardagslydnadskurs.
Jag använder det också retrieverkoppel, särskilt när vi bara ska ut en snabbis. Men det används ju tyvärr också felaktigt som ”uppfostringsmetod”, vilket det verkar handla om i detta fall.
 
Berättande tidigare i veckan om den mindre trevliga hunden i mitt område. Igår fick både jag och sambon ont i magen, hunden höll på att hoppa från 3,e våningen för att en människa gick nedanför på gatan. Alltså matte/hussen fick dra sin hund i bakbenen för att förhindra att den skulle hoppa. :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp