Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Wingates och @snorp

Efter att ha kollat på avelsdata så har exakt samma två kombinationer gjorts förut, några år sedan så de valparna är vuxna nu. Inga andra kullar reggade efter hanen. Minimalt med statistik överhuvudtaget, någon utställningsmerit på en valp men annars är det tomt.

Min spontana tanke är att det känns... sådär. Att upprepa en kombo för att det blev väldigt bra avkommor är det inget fel med men två exakt likadana, speciellt när de tidigare inte utvärderats så att det finns på pränt? Då blir jag fundersam på hur genomtänkt det egentligen är.

Rasen får i genomsnitt sex valpar per kull av vad jag sett och det verkar inte ovanligt att ha otingade kvar ett tag även för de mest etablerade, så jag tvivlar på att efterfrågan övergår tillgången i det här fallet. Något som egentligen borde vara en fördel, men jag är ju så förbannat petig med allt det andra...
 
@Wingates och @snorp

Efter att ha kollat på avelsdata så har exakt samma två kombinationer gjorts förut, några år sedan så de valparna är vuxna nu. Inga andra kullar reggade efter hanen. Minimalt med statistik överhuvudtaget, någon utställningsmerit på en valp men annars är det tomt.

Min spontana tanke är att det känns... sådär. Att upprepa en kombo för att det blev väldigt bra avkommor är det inget fel med men två exakt likadana, speciellt när de tidigare inte utvärderats så att det finns på pränt? Då blir jag fundersam på hur genomtänkt det egentligen är.

Rasen får i genomsnitt sex valpar per kull av vad jag sett och det verkar inte ovanligt att ha otingade kvar ett tag även för de mest etablerade, så jag tvivlar på att efterfrågan övergår tillgången i det här fallet. Något som egentligen borde vara en fördel, men jag är ju så förbannat petig med allt det andra...
Det hade definitivt fått mig att backa..
 
Njursvikt. Njurarna är i riktigt dåligt skick.
Så Assar ska få leva loppan tills det är dags. Sedan får vi se om jag vågar gå i tankar på en till eller om man får acceptera ett liv utan hund.
Nej men lilla hjärtat 💔 Fy tusan vi lider med er!
Det är svårt att sätta sig in i er otur, jag förstår att det är lätt att börja tvivla på hundlivet.
Ta hand om Assar och dig själv så gott det går ❤️
 
Njursvikt. Njurarna är i riktigt dåligt skick.
Så Assar ska få leva loppan tills det är dags. Sedan får vi se om jag vågar gå i tankar på en till eller om man får acceptera ett liv utan hund.
Sån jäkla otur. Min valp/unghund har ju också njursvikt, så vet hur det känns. Dels att ha ytterligare en sjuk hund, dels att veta om att hunden inte kommer bli gammal och dels att alla planer på tävling bara rycktes ifrån en. Hon är snart 10 månader nu och vi har vetat om det sedan hon var ca 6 månader :(
Men hon mår superbra och får leva på tills den dagen hon inte gör det längre.
 
Njursvikt. Njurarna är i riktigt dåligt skick.
Så Assar ska få leva loppan tills det är dags. Sedan får vi se om jag vågar gå i tankar på en till eller om man får acceptera ett liv utan hund.
Så bedrövligt och ledsamt! Hoppas verkligen att han får ett förhållandevis långt och roligt liv ändå. Och så hoppas jag att du vågar skaffa fler hundar i framtiden. Det borde ju inte vara möjligt med hur mycket otur som helst kan man tycka...
 
Så har Ebrah skrapat upp en trampdyna :arghh: Som tur är så är det trampdynan en bit upp på frambenet (vad heter den ens egentligen?) så vi kommer fortfarande kunna gå bra långpromenader och cykla, men ja, lösspring får vänta ett tag.

Är också förvånad över hur snällt hon lät mig göra rent och att hon än så länge accepterar strumpan jag satte på för att hindra henne från att tvätta konstant. Hon är så väldigt förtjust i att tvätta hela världen och har mycket åsikter om allt, så jag var lite rädd att strumpan skulle åka direkt. Kanske börjar hon bli vuxen nu?
 
@Wingates och @snorp

Efter att ha kollat på avelsdata så har exakt samma två kombinationer gjorts förut, några år sedan så de valparna är vuxna nu. Inga andra kullar reggade efter hanen. Minimalt med statistik överhuvudtaget, någon utställningsmerit på en valp men annars är det tomt.

Min spontana tanke är att det känns... sådär. Att upprepa en kombo för att det blev väldigt bra avkommor är det inget fel med men två exakt likadana, speciellt när de tidigare inte utvärderats så att det finns på pränt? Då blir jag fundersam på hur genomtänkt det egentligen är.

Rasen får i genomsnitt sex valpar per kull av vad jag sett och det verkar inte ovanligt att ha otingade kvar ett tag även för de mest etablerade, så jag tvivlar på att efterfrågan övergår tillgången i det här fallet. Något som egentligen borde vara en fördel, men jag är ju så förbannat petig med allt det andra...
Det hade fått mig att avstå.
 
Njursvikt. Njurarna är i riktigt dåligt skick.
Så Assar ska få leva loppan tills det är dags. Sedan får vi se om jag vågar gå i tankar på en till eller om man får acceptera ett liv utan hund.
Nej men fy fan rent ut sagt. Hoppas ni ändå får en lång och bra tid tillsammans. Förstår om du inte orkar tänka på att skaffa en ny hund men nångång måste det ju vända tycker jag. Vet tyvärr allt för väl hur det är att stå med den ena sjuka hunden efter den andre och förlora dem i förtid 😭💔

Ta hand om dig och Assar ❤️
 
Jag har varit förkyld i en vecka nu och det har mest tränats hund inomhus, de har fått ordentliga promenader av husse och jag har rullat nån vända på cykeln efter Tay.

Idag kände jag att det var dags att Tay och Nessie fick jobba lite och jag kände mig frisk. Vi skulle iväg och valla och planen var att Tay skulle rulla på och fösa i lina och Nessie skulle få lite mjukstart då jag vallat med henne en gång sen syster tränat henne nån månad.
Det visade sig att vi behövde sortera fåren så Nessie fick ställa upp och hjälpa till där, väldigt nyttigt även om inte helt planenligt.
Tay fick fösa i lina sen och gick på bra, jag har ju inte vallat så mycket med honom då husse mest varit iväg med honom. Nessie fick också fösa fast utan lina på lite fler får. Väldigt nöjda hundar sen som låg utslagna när vi kom hem.

Nessie
IMG_20211126_213634_607.jpg
 
Nu har jag gjort hundgodis till damerna. Bestämde mig för att torka kycklinghjärtan åt dem och är väldigt glad åt att jag har "svamptork" till sådant. 500g hjärtan är nu 100g torra hjärtan och damerna är mycket, mycket förtjusta i slutresultatet. Ska nog träna lite med dem imorgon för att få användning för det.
 
Nu har jag gjort hundgodis till damerna. Bestämde mig för att torka kycklinghjärtan åt dem och är väldigt glad åt att jag har "svamptork" till sådant. 500g hjärtan är nu 100g torra hjärtan och damerna är mycket, mycket förtjusta i slutresultatet. Ska nog träna lite med dem imorgon för att få användning för det.
Hur lång hållbarhet blir det på dem när du torkat hemma? Blir det samma som butiksköpt torkat kött, eller annorlunda? :)
 
Hur lång hållbarhet blir det på dem när du torkat hemma? Blir det samma som butiksköpt torkat kött, eller annorlunda? :)
Det blir kortare hållbarhet, mest för att jag inte har tålamod att låta det bli lika torrt. Nu kokade jag dem först för att få bort fettet i möjligaste mån, ändå var de i torken i 5 timmar. Gissar att de klarar sig någon månad i alla fall :) (men de kommer nog ta slut innan det)
 
Varit iväg och tränat hundar med husse, agility inomhus vilket är skönt nu när det är så kallt ute. Husse sa i bilen hem sen att Tay och Nessie är väldigt lika, jag håller med om att ska man jämföra alla våra hundar vi haft så är nog dom två mest lika varann i temperamentet och träningsmässigt (dock väldigt olika fysiskt sett). Lätta, okomplicerade hundar med en stor portion will to plese och arbetslust. Väldigt roliga hundar att träna!
Imorgon blir det vallning på förmiddagen och sen har Tay lydnadskurs på kvällen.

Tay och Nessie
20211127_140732.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp