Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker hitta en till sele… hon har en Rukka Solid som vi båda gillar. Men det är inte skitlätt att hitta en till modell som sitter bra. Och helst är orange, för att jag har fått för mig att jag vill ha en sån… :cautious:
Jag har Rukka Form y sele i orange, sitter bra på valpen trots att den bara går att ställa runt hals och buk.
Största fördelen är såklart att den syns ordentligt.
När hon är färdigväxt så blir den nog en likadan fast i både orange och en i svart.
 
Jobbar ett par nätter nu. Husse åkte och träffade fåren med Spock på kvällen och jag åkte till klubben och körde ett litet lydnadspass med Tay och Nike, det var länge sen men gick riktigt bra. Funderar på att anmäla mig till KM I lydnad med bägge mest för skojs skull.
Spock hade varit duktig även om det där med att vänta på sin tur verkligen inte är hans starka sida oavsett aktivitet 😅.

Spock
20220729_195341.jpg
 
Nu har Floyd varit hos ortoped, och -pepparpeppar- kunde hon inte känna något vad palpering. Ingen svullnad eller ömhet, trots att hon tryckte rejält hårt. När hon klämt och känt igenom hela honom hittades en liiten reaktion på böjsenorna bak, men inget som hon klassade som onormalt. Eftersom hon tyckte att han kändes så fin, och eftersom han inte haltat alls de senaste två veckorna trots att vi utökat promenader osv, så lät vi bli vidare undersökningar tills vidare.
Nu har jag börjat smyga igång honom så smått med några svampturer denna veckan och han är fortsatt fräsch.
Om hältan återkommer så blir det nytt besök, så klart.

Så, nu håller vi tummarna för att det var en muskelskada och så får han hänga med till UK nästa vecka och träna några enkla pass ✊🏽
 
Nu har vi fått veta helg för MH :nailbiting: Kommer göras tillsammans med resten av kullen, på uppfödarens önskemål, så det blir en rejäl resa dessutom (70 mil enkel väg) och att leta hotell som låter en ha med hund. Känner mig lite stissig just nu :D
Scandic, om de finns på orten du ska till?
Skulle också vilja göra kull-MH men med dryga 120 mil för några av valparna så kommer det inte bli så 🙂
 
Nu har vi fått veta helg för MH :nailbiting: Kommer göras tillsammans med resten av kullen, på uppfödarens önskemål, så det blir en rejäl resa dessutom (70 mil enkel väg) och att leta hotell som låter en ha med hund. Känner mig lite stissig just nu :D

Scandic, om de finns på orten du ska till?
Skulle också vilja göra kull-MH men med dryga 120 mil för några av valparna så kommer det inte bli så 🙂
Jag "vinner" med nätta 130 mil enkel väg. Har inte riktigt bestämt mig för om vi ska flyga eller bila än. Bila kräver semesterdagar men med tanke på hur stabilt det varit med flyg, där hunden dessutom behöver åka cargo, på senaste vette fan om vi vågar chansa :cautious:
 
Jag "vinner" med nätta 130 mil enkel väg. Har inte riktigt bestämt mig för om vi ska flyga eller bila än. Bila kräver semesterdagar men med tanke på hur stabilt det varit med flyg, där hunden dessutom behöver åka cargo, på senaste vette fan om vi vågar chansa :cautious:

Jag hade bilat. Men så har jag heller aldrig åkt flyg med hund, och tycker det verkar lite otäckt, så det är en högst personlig preferens.
 
Jag "vinner" med nätta 130 mil enkel väg. Har inte riktigt bestämt mig för om vi ska flyga eller bila än. Bila kräver semesterdagar men med tanke på hur stabilt det varit med flyg, där hunden dessutom behöver åka cargo, på senaste vette fan om vi vågar chansa :cautious:
Funkar det med tåg från er? Jag är ju på båda "valpplatserna" och varierar mellan tåg och bil. Flög ofta förr, även med hund i cargo, men har upptäckt att tåget är himla smidigt. När jag bokar liggvagn med hund får vi egen kupé vilket är otroligt skönt!
 
Jag hade bilat. Men så har jag heller aldrig åkt flyg med hund, och tycker det verkar lite otäckt, så det är en högst personlig preferens.
Samma här, trots att jag flög hit min Lily. Hon åkte dock i samma bur som sin bror. Hade inte velat skicka henne ensam. Det gick jättebra för henne, men ja, läskigt ändå :p (sedan gissar jag att bilen är mer miljövänlig än flyget, vilket också är en aspekt jag skulle väga in i beslutet)
 
Det börjar gå framåt för Izzy i vallningen. Mina får har nog varit lite för tunga för henne för att det ska vara optimalt då hon är väldigt nöjd om fåren är stilla och då vill hon inte gå fram och flytta dem och fåren flyttar inte på sig bara för att det kommer en hund utan de kräver att hunden aktivt går fram mot dem. Det har sakta blivit bättre och bättre och nu har hon en mkt bättre driv framåt, fösningen har därför inte varit så prioriterat men nu börjar den biten fungera bättre också. Ibland har jag önskat att jag hade rörligare får men det hade kanske bara maskerat problemet längre och sedan hade jag fått ta tag i det är problemet senare istället. Det bästa hade väl vara att ha både rörligare får och lite tyngre men man får ju göra så gott man kan med det man har. Hon är iaf väldigt rolig att träna med :heart
 
Och van att sitta i bur! 😁
Ja, självklart behöver det ju övas för sig att vara i buren med dörren stängd och att den ska vara en trygg plats. Men själva flygandet är inget problem för en stabil hund tänker jag. :) Min unghund har flugit som valp och nu som ettåring, och förutom att han såklart hade fått vara i buren ett par gånger innan flygresan som valp så övade vi inget speciellt. Nu ett år senare tog jag bara fram buren nån dag innan vi skulle resa och checkade av att han var okej med att gå in i buren och att dörren stängdes.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp