Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tempen har sjunkit lite (säkert pga onsior). Nu när jag skulle ge lite vätskeersättning med mat igen så kom hon iaf springandes. Känns bra. Förra sommaren var det två gånger som hon blev svullen i benen, fick hög temp och mådde uselt. Då fick hon onsior av vet på parkeringen och innan vi ens hann komma in så blev hon bättre. När det sedan hände igen så fick hon onsior och då blev hon bra, så vi hann ju aldrig utreda vad som hände. Jag tippade på att någon växt fått henne dålig då det båda gångerna hände efter att hon sprungit på ett fält.

Igår var vi ute i naturen massor, hon har dock inga svullna ben eller så, men jag funderar ändå på om det kan vara något liknande. Kanske finns det någon giftig växt här i krokarna som hon kommit åt, eller om hon faktiskt skulle vara allergisk mot någon växt..? Ebrah är iaf helt opåverkad.
 
Jag hade ångest flera dagar både innan och efter att vi hämtade Ebba.
Det gick över sen 😁
Samma här, när jag köpte Alvin och sen Milou och nog ännu mer eller lika mycket med min häst för då var jag bara 17. Det är ju ett stort beslut att ta sig an ett djur. Milou var knepig först, snäll men helt ovan vid koppel, miljöträning och hade inget intresse av att samarbeta med mig för att han inte var van vid sånt jag tyckte var självklart och han levde rövare men sen vände det och han blev den jag hade önskat. Nu är han helt fokuserad på mig och den mest lättlärda och gladaste hund jag mött. Och då var han den hunden som alla på riktigt i början trodde var väldigt korkad och lite efter. Lite tålamod bara så blev det bra.
Jag ska, måste bara fixa en till referens. Man får inte använda nära vänner eller familj. Har frågat en stallkompis och tänkte fråga en kursare också :)
Är det mycket och många steg att gå igenom? Hur skaffar man en referens som kan värdera ens kunskaper och vad ska den intyga?
 
Senast ändrad:
Samma här, när jag köpte Alvin och sen Milou och nog ännu mer med min häst för då var jag bara 17. Det är ju ett stort beslut att ta sig an ett djur. Milou var knepig först, snäll men helt ovan vid koppel, miljöträning och hade inget
Intresse av att samarbeta med en människa så alla tr. Men

Är det mycket och många steg att gå igenom? Hur skaffar man en referens som kan värdera ens kunskaper och vad ska den intyga?
Alltså,man skickar en intresseanmälan och måste ange två referenser som inte är familj eller nära vänner. Sen vet jag inte hur de funkar riktigt, antar att de hör av sig om de tycker att man passar. 🤷‍♀️
 
Är det mycket och många steg att gå igenom? Hur skaffar man en referens som kan värdera ens kunskaper och vad ska den intyga?
När det är referenser till hundstallet så är det mer att de vill kolla om personen är den som den utger sig för att vara, ingen som ska värdera ens kunskap. Det kan alltså vara kollega eller lite vem som helst som man känner, om jag förstått saken rätt. Läste lite om det förut.
 
När det är referenser till hundstallet så är det mer att de vill kolla om personen är den som den utger sig för att vara, ingen som ska värdera ens kunskap. Det kan alltså vara kollega eller lite vem som helst som man känner, om jag förstått saken rätt. Läste lite om det förut.
Aha, det låter rimligare, jag trodde man skulle ”bevisa” att man passar för hunden genom dom men det kanske är nästa steg innan man plockar hem den, att hälsa på och se vad man tycker när man ses på riktigt. Har kollat på Bagges hemlösa hundar och dom verkar väldigt noga med vilka dom väljer vilket ju är jätte bra. Alltså hundstallet i Stockholm, inte Bagge i sig.
 
Jag skulle gå upp 7.20 men lyckades somna om till 8.22 av att Milou vankade omkring. Jag kan somna om efter 3 larm men bara att Milou vankar eller krafsar eller Alvin piper så vaknar jag direkt. Stressad som tusan och med en Milou i kris som krafsade på ytterdörren och sprang omkring för att han behövde ut akut så lyckades jag klä på mig, kissa och ta mig ut på 5 minuter. Och det var kris, han var så kissnödig. Men det är så bra att båda säger till. Hans vankande har blivit ett kännetecken. Ibland skäller han också.

Igår var det Alvin som behövde ut tidigare. Han brukar andas med en särskild teknik så det liksom är ett lågt pip inblandat i andningen och om inte det räcker piper han högt.
 
Nu är Aysu pigg på att äta igen och stal en liten morotsbit från Ebrah, det ser jag som ett gott tecken, även om hon fortfarande är slö.
Skönt att det går åt rätt håll, hon kanske är trött för att hon inte mått bra? Tänker att det faktiskt är jobbigt att ha ont eller vara sjuk på dom flesta sätten.
 
Badgalen hund med hängande öron är inte den bästa kombinationen har jag märkt.
Har uppsökt veterinär (i våras) pga valpen fick svamp i öronen, fick betnovat utskrivet som precis räckte till två omgångar, men med tid mellan. Svampen försvann - men kommer som ett brev på posten efter att valpen badat i sjön och doppat huvudet. Nu har hon smutsiga öron igen och kliar sig. Kan man få betnovat utskrivet via digitala plattformen med veterinärer?
 
Badgalen hund med hängande öron är inte den bästa kombinationen har jag märkt.
Har uppsökt veterinär (i våras) pga valpen fick svamp i öronen, fick betnovat utskrivet som precis räckte till två omgångar, men med tid mellan. Svampen försvann - men kommer som ett brev på posten efter att valpen badat i sjön och doppat huvudet. Nu har hon smutsiga öron igen och kliar sig. Kan man få betnovat utskrivet via digitala plattformen med veterinärer?
Jag fick inte det för dom ville att någon ska kolla örat så det inte hade gått ner till trumhinnan och att dom ville se exakt vad det var. Har haft problem ett par gånger och har alltid varit på besök hos veterinär innan jag fått recept. Men jag vet ju inte hur den du pratar med resonerar men jag har pratat med veterinär både digitalt och via telefon till mottagning och sen gått på besök.
 
Badgalen hund med hängande öron är inte den bästa kombinationen har jag märkt.
Har uppsökt veterinär (i våras) pga valpen fick svamp i öronen, fick betnovat utskrivet som precis räckte till två omgångar, men med tid mellan. Svampen försvann - men kommer som ett brev på posten efter att valpen badat i sjön och doppat huvudet. Nu har hon smutsiga öron igen och kliar sig. Kan man få betnovat utskrivet via digitala plattformen med veterinärer?
Gör rent öronen med öronrengöring efter bad så motverkar du problemet.
 
Nu har jag hittat en viltspårkurs och anmält oss. Den börjar 8/7. Det är fyra tillfällen och anlagsprov ingår.

Sen har jag plötsligt insett att Västerås juli-utställning inte är inställd. Så nu funderar jag faktiskt på att anmäla till den. Om hunden lärt sig stå still tills dess, men det har jag faktiskt hyfsat gott hopp att hon ska göra. Vi har tränat ikväll och det går framåt.
 
Tävlingspremiär ikväll och Lasse har tillfällig minnesförlust kombinerad med småbensförlamning vilket resulterade i exakt noll korrekta skiften under träningen i förmiddags.

Jag: Upp!
Han: *ligger*
Jag: UPP!!
Han: *ligger*
Jag: UUUUUPPPPPPP FÖR HELVETEEEEEE
Han: *ligger*

Ja, jo. Ett mindre sammanbrott senare så fick vi väl till det något sånär.

Varför ska nånting ALLTID trassla inför tävling? :cautious:
 
Har min kompis papp-valp på besök. Elva veckor och framstår som betydligt (!!!) mer mogen än Rhiannon, elva månader nästa vecka. Den lille är nästintill rumsren, lyssnar på vad man säger, går fint i koppel. Min hund är så jäkla upphetsad för att hon har en kompis på besök att det är som att vara ute och gå med en unghingst som aldrig haft grimma på sig. :crazy: Nu får det ju bli kortare promenader än vanligt under dagen, eftersom pappisen är så ung. Så Rhiannon kan inte springa av sig. Eller - jo. Hon gör det i koppel och jag håller i änden. Får bli en rejäl promenad när pappen åkt hem.
 
Har min kompis papp-valp på besök. Elva veckor och framstår som betydligt (!!!) mer mogen än Rhiannon, 11 månader nästa vecka. Den lille är nästintill rumsren, lyssnar på vad man säger, går fint i koppel. Min hund är så jäkla upphetsad för att hon har en kompis på besök att det är som att vara ute och gå med en unghingst som aldrig haft grimma på sig. :crazy: Nu får det ju bli kortare promenader än vanligt under dagen, eftersom pappisen är så ung, så Rhiannon kan inte springa av sig. Eller - jo. Hon gör det i koppel och jag håller i änden. Får bli en rejäl promenad när pappen åkt hem.
Skulle ni flytta hitåt? :)
 
Så härligt att ha ett ställe att simträna vovve på bara några 100 meter hemifrån 🤩
IMG_20210615_144159_875.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 019
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
592
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp