Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit och simmat idag, första gången på egen hand utan personal. Tog en liten stund för hunden att komma ihåg hur man fick med sig baktassarna ner i bassängen, men sedan var det kul!
Hon orkar inte så länge, så med städning utnyttjade vi bara lite drygt halva bokade tiden. Men bättre att skynda långsamt.
Nu sover hon gott i soffan.
 
När det gäller värmen så kör vi på typ sam vanligt. En ändring vi gör är att gå till vattnet så att han kan bada alternativt att jag spolar av honom (främst ben, mage och bringa) innan vi går hemifrån. Ser även till att han dricker innan promenad. Tycker inte min hund påverkas så mkt. Nu klipper jag visserligen av en del päls men inte pga av värme utan för att det är enklare för mig och då jag är lite orolig för hotspot i och med att Ascot typ lever i havet under sommaren. Han fullkomligen älskar att bada och simma.
 
Tränade lite med hundarna ikväll. Aysu var sprattligt vild och jätteglad, men när hon inte fick godis utan några tydliga instruktioner så skärpte hon till sig och var sååå duktig :love: Ebrah var också duktig, men nu känns det som att jag igen hittat tillbaka till rätt knappar för att få Aysus träning att fungera och det är underbart.
 
Det är bara runt 20 grader och molnigt. men Torsten traskade stilla på hela promenaden i skogen. Inga glada tjurrusningar, inga spontana skutt upp på stenar.
Han påverkas redan av denna värmen.

Inte visste jag att jag skaffat en vinterhund ;)
 
Tränar på mycket med Milou och på det senaste ännu lite mer för jag har verkligen varit motiverad och inspirerad och det går så bra nu, framsteg varje gång.

Jag har blandat lärt honom rulla en fotboll med tassarna på den framför sig så nu kan han stå 2 meter ifrån mig och rulla hela vägen fram till mig, rullat en gigantisk cylinder och massor, massor annat. Har satt ihop mitt program och börjat träna på momenten utan musik och ordning men för att lära oss allt.

Milou älskar bollen, han springer iväg då och då och sparkar och puffar runt på den och gör roliga ljud för att få min uppmärksamhet :D

Idag köpte jag en rockring som jag ska lära honom att hoppa igenom, det verkar inte så svårt, gick sen runt på stan med den hängandes över axeln. Fick kassörskan på Glitter att prova så hon satte igång och snurrade rockringen inne i den lilla butiken. :laugh:
 
Tränar på mycket med Milou och på det senaste ännu lite mer för jag har verkligen varit motiverad och inspirerad och det går så bra nu, framsteg varje gång.

Jag har blandat lärt honom rulla en fotboll med tassarna på den framför sig så nu kan han stå 2 meter ifrån mig och rulla hela vägen fram till mig, rullat en gigantisk cylinder och massor, massor annat. Har satt ihop mitt program och börjat träna på momenten utan musik och ordning men för att lära oss allt.

Milou älskar bollen, han springer iväg då och då och sparkar och puffar runt på den och gör roliga ljud för att få min uppmärksamhet :D

Idag köpte jag en rockring som jag ska lära honom att hoppa igenom, det verkar inte så svårt, gick sen runt på stan med den hängandes över axeln. Fick kassörskan på Glitter att prova så hon satte igång och snurrade rockringen inne i den lilla butiken. :laugh:
Inte hundrelaterat så OT men upptäckte för något år sen att det "plötsligt" blivit supersvårt (för mi att snurra/rocka(?) rockringen runt sig. Var ju supperlätt när man var barn men när jag testade för några år sen så typ gick det inte :cautious: :laugh:.
 
Inte hundrelaterat så OT men upptäckte för något år sen att det "plötsligt" blivit supersvårt (för mi att snurra/rocka(?) rockringen runt sig. Var ju supperlätt när man var barn men när jag testade för några år sen så typ gick det inte :cautious: :laugh:.

Jag tror att det har en del att göra med storleken på ringen! Även tyngden. Jag kan inte rocka rockring med rockringarna på jobbet. De är små och lätta. Min träningsrockring som är större och har lite tyngd går det finemang med. Förutom att hunden tycker att rockringen är det hemskaste föremålet som finns. Och att jag använder den som hot ibland om det skälls för mycket: "ska matte ta fram rockringen?" = hund blir knalltyst med stora ögon... om det inte gått för längesedan han såg denna rockring.
 
Jag tror att det har en del att göra med storleken på ringen! Även tyngden. Jag kan inte rocka rockring med rockringarna på jobbet. De är små och lätta. Min träningsrockring som är större och har lite tyngd går det finemang med. Förutom att hunden tycker att rockringen är det hemskaste föremålet som finns. Och att jag använder den som hot ibland om det skälls för mycket: "ska matte ta fram rockringen?" = hund blir knalltyst med stora ögon... om det inte gått för längesedan han såg denna rockring.
Aha så kanske det är! Nu vill jag testa en tyngre rockring :D.

Lite udda sak att tycka illa om, men hundar kan ju ha sina uppfattningar. :)
 
Angående värme, Alvin blir först lite påverkad på så sätt att han har lite öppen mun när vi varit ute ett tag men han orkar ganska länge ändå med tanke på ålder och så men efter ännu ett litet tag går det lite saktare så då vänder vi hem eller helst innan han blir trött men jag försöker välja bra rundor innan och väljer all skugga som finns och som sagt orkar han mer än man tror.

Milou är tillsynes helt opåverkad. Det enda är att han kanske blir lite lugnare på promenaderna ibland men det är nästan skönt, då blir han nästan som en normal hund :rofl: Han är ett litet krutpaket den där lille parveln. När jag tog hem honom trodde vi på allvar att han var lite korkad och knäpp och jag var ledsen och förstod inte hur det skulle gå att fungera med en sådan hund men sen visade det sig att det bara var en liten del och att det gömde sig världens smartaste hund därinne. Men med tendenser till att verka helt uppe i det blå ibland:D
 
Inte hundrelaterat så OT men upptäckte för något år sen att det "plötsligt" blivit supersvårt (för mi att snurra/rocka(?) rockringen runt sig. Var ju supperlätt när man var barn men när jag testade för några år sen så typ gick det inte :cautious: :laugh:.
Misslyckades totalt när jag provade jag med. Men den är väldigt smal och lätt
 
Var iväg på ännu en ringträning. Min hund var helt galen. Helt obegripligt att precis ALLT kan vara så stenkul! :rofl:

Det gick bättre att stå denna gång, men det är mycket träning kvar. Än så länge är det bara stå något så när still som gäller. Hon får en massa godis under tiden. Att springa i utställningskoppel börjar hon bli ganska bra på, men även där är det en bit kvar innan det blir som jag vill ha det.

Nu sover hunden TUNGT i soffan. Det är jobbigt att vara 150 % glad 150 % av tiden!
 
Det är bara runt 20 grader och molnigt. men Torsten traskade stilla på hela promenaden i skogen. Inga glada tjurrusningar, inga spontana skutt upp på stenar.
Han påverkas redan av denna värmen.

Inte visste jag att jag skaffat en vinterhund ;)
Det känns synnerligen o-pappiskt tycker jag.
Alla mina har alltid varit opåverkade om det inte är extremthett. Men då har de ändå varit mindre påverkade än de flesta hundar.
Samma när vi var hos uppfödaren sist och var så varmt. Det var väl ca 7 vuxna hundar som var noll påverkade och röjde runt. Enda som var lite slö var mamman till de 4 valparna. Hon gick undan en stund och vilade när valparna sov. Men så ser ju många småbarnsföräldrar ut. :laugh:
 
Det känns synnerligen o-pappiskt tycker jag.
Alla mina har alltid varit opåverkade om det inte är extremthett. Men då har de ändå varit mindre påverkade än de flesta hundar.
Samma när vi var hos uppfödaren sist och var så varmt. Det var väl ca 7 vuxna hundar som var noll påverkade och röjde runt. Enda som var lite slö var mamman till de 4 valparna. Hon gick undan en stund och vilade när valparna sov. Men så ser ju många småbarnsföräldrar ut. :laugh:
Ja det är väl som du antytt tidigare :D Jag har en sorts byracka klädd i pappis-maskeraddräkt:rofl:


Jag tror det beror på att hans päls är så tät och tjock. Den pälskvaliten är inte gjord för den tjockleken. Fast jag såg en bild på FB igår på en papp som var nerklippt.De hade sparat huvud, bringa och svans. Såg helt OK ut.
Mina svarta flattar var inte närmelsevis så påverkade som Torsten är.
 
20210609_185543.jpg


Tävlingssäsongen drar igång med en kvällstävling nästa vecka. Igår drog vi igenom klass 1 två gånger + fotgåendet i klass 2 (lydnad, kanske jag ska tillägga). Förutom en miss där han runda kon istället för att ta rutan (:meh:) så satt det mesta riktigt fint. Framför allt var han TYST. Ljudandet har vi jobbat riktigt hårt med under vinteruppehållet. Det ska bli intressant att se på tävling sen, hur det håller ihop under press. Det är nog det allra viktigaste just nu - momenten får gå som de vill, så länge han håller snattran.
 
Visa bifogad fil 71416

Tävlingssäsongen drar igång med en kvällstävling nästa vecka. Igår drog vi igenom klass 1 två gånger + fotgåendet i klass 2 (lydnad, kanske jag ska tillägga). Förutom en miss där han runda kon istället för att ta rutan (:meh:) så satt det mesta riktigt fint. Framför allt var han TYST. Ljudandet har vi jobbat riktigt hårt med under vinteruppehållet. Det ska bli intressant att se på tävling sen, hur det håller ihop under press. Det är nog det allra viktigaste just nu - momenten får gå som de vill, så länge han håller snattran.
Hur gör du för att han ska hålla snattran?

/tanten, med irriterande ljudlig hund
 
Hur gör du för att han ska hålla snattran?

/tanten, med irriterande ljudlig hund

Lasse ljudar på grund av arbetsförväntan. Han vet att han ska få jobba och därför kommer ljudet. Till vardags är han tyst. Så det är ju inte av samma anledning som din ljudar, även om jag har en sådan hund också (han är tvärtom knäpptyst vid arbete).

Han är därtill hård i skallen, och alltså inte lika känslig som din. Så man kan ju inte arbeta på samma sätt. :)
 
Ja det är väl som du antytt tidigare :D Jag har en sorts byracka klädd i pappis-maskeraddräkt:rofl:


Jag tror det beror på att hans päls är så tät och tjock. Den pälskvaliten är inte gjord för den tjockleken. Fast jag såg en bild på FB igår på en papp som var nerklippt.De hade sparat huvud, bringa och svans. Såg helt OK ut.
Mina svarta flattar var inte närmelsevis så påverkade som Torsten är.
Ungefär så trimmar/klipper jag Alvin. Han har kvar allt hår på huvudet som jag sätter upp i tofsar för annars ser han inte, han krockade med en lyktstolpe när jag provade utan tofsar :laugh: Tycker han är fin med luggen kvar och kan inte tänka mig att raka bort den men vet två som gjort det och så vill jag inte ha det.
Rakar ansiktet minst en gång i veckan och dom som klipper av allt hår överallt men inte trimmar ansiktet får hundar som inte ser ut som puffar längre. Antar att dom inte bryr sig om det och har annan smak, det är lite gulligt på vissa hundar men känns helt fel.

Enligt rasstandaren trimmar jag också översta delen av bringan i ett V ner från huvudet en liten bit. Sen speciellt på sommaren rakar jag bort all päls på magen och låter svansen vara. Rakar hela honom utöver det jag redan skrivit. Väljer oftast en kort päls för att slippa borsta och enligt min helt objektiva sida(:D) blir han väldigt fin och om du rakar blir det nog bara lite konstigt i början sen vänjer man sig ju.
 
Senast ändrad:
Försöker hitta tävlingar men det är svårt då det oftast krockar med jobb och annat. Nu hittade jag dubbel kvällstävling i rally A som ligger samtidigt som vår kurs i nötvall men då det bara ligger ett stenkast bort från kursplatsen så lutar det åt att jag tar tillfället i akt och anmäler. Nessie lär ju iallafall inte ha överdrivet med överskottsenergi inför tävlingarna tänker jag efter en heldag med nötvallning :D :D :D . Har tävlat henne nån gång förra året också efter vallpass och det gick alldeles lysande så jag känner nog att jag passar på då det inte ofta man har lyxen att ha så nära till tävlingen (15 minuter)..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 246
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 192
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp