Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker hitta tävlingar men det är svårt då det oftast krockar med jobb och annat. Nu hittade jag dubbel kvällstävling i rally A som ligger samtidigt som vår kurs i nötvall men då det bara ligger ett stenkast bort från kursplatsen så lutar det åt att jag tar tillfället i akt och anmäler. Nessie lär ju iallafall inte ha överdrivet med överskottsenergi inför tävlingarna tänker jag efter en heldag med nötvallning :D :D :D . Har tävlat henne nån gång förra året också efter vallpass och det gick alldeles lysande så jag känner nog att jag passar på då det inte ofta man har lyxen att ha så nära till tävlingen (15 minuter)..
Jag har ingen tävling i närheten förrän september... Då blir det freestyle, letat rally också så jag tar tag i det hela och sätter igång på riktigt men den närmaste där är mer än 8 mil bort och vet inte riktigt hur jag skulle kunna ta mig dit. Och vet inte om vi hinner bli redo från nu till då. Kanske bäst att satsa på freestyle nu ett tag inför tävlingen och träna rally utöver och sen försöka få en plats på rallyn i höst. Börjar få tävlingsabstinens.
 
Jag har länge varit sugen på att vara med på någon kurs (rally eller nosework) men det har varit så svårt med mitt jobb som haft så varierande arbetstider. Inte kul att missa hälften av tillfällena liksom..
Men nu har jag nytt jobb och arbetstider som skulle funka med att gå någon kvällskurs. Då har jag istället tyckt att det känns motigt att vovve är 9år och aldrig varit på någon kurs 🙄 tyckt att känts konstigt att börja nu liksom och att det är för sent.. Så har ändå inte blivit av att jag anmält mig.
Men så har jag fått kontakt med en kvinna på nya jobbet som är instruktör i nosework på två olika klubbar i närheten, så hon lyckades såklart övertala mig att vovves ovana och ålder inte var några som helst hinder 😁 så nu är det bestämt att hon hör av sig till mig när det är dags att dra igång nästa kurs i höst 🙈
Planen är ju att inom några år skaffa valp och då passar det ju bra att jag kommer igång lite med Jack nu innan 😁
Har tränat mycket hemma med hjälp av Youtube och böcker men blir ju en helt annan grej med instruktör. Kanske kan jag även få bra tips om hur jag ska hantera att han lätt går upp för mycket i varv.
Rally tycker jag nog egentligen är det allra roligaste så får se om jag hoppar på någon sån kurs också 😁
 
Jag har länge varit sugen på att vara med på någon kurs (rally eller nosework) men det har varit så svårt med mitt jobb som haft så varierande arbetstider. Inte kul att missa hälften av tillfällena liksom..
Men nu har jag nytt jobb och arbetstider som skulle funka med att gå någon kvällskurs. Då har jag istället tyckt att det känns motigt att vovve är 9år och aldrig varit på någon kurs 🙄 tyckt att känts konstigt att börja nu liksom och att det är för sent.. Så har ändå inte blivit av att jag anmält mig.
Men så har jag fått kontakt med en kvinna på nya jobbet som är instruktör i nosework på två olika klubbar i närheten, så hon lyckades såklart övertala mig att vovves ovana och ålder inte var några som helst hinder 😁 så nu är det bestämt att hon hör av sig till mig när det är dags att dra igång nästa kurs i höst 🙈
Planen är ju att inom några år skaffa valp och då passar det ju bra att jag kommer igång lite med Jack nu innan 😁
Har tränat mycket hemma med hjälp av Youtube och böcker men blir ju en helt annan grej med instruktör. Kanske kan jag även få bra tips om hur jag ska hantera att han lätt går upp för mycket i varv.
Rally tycker jag nog egentligen är det allra roligaste så får se om jag hoppar på någon sån kurs också 😁
Det är aldrig för sent att gå kurs! Så länge hunden tycker det är kul (eller troligen kommer tycka att det är kul i det fall man aldrig varit på kurs) så är det bara att köra! På den senaste kursen jag gick (den slutade förra veckan) så var älsta hunden 13 år :D
 
Jag har ingen tävling i närheten förrän september... Då blir det freestyle, letat rally också så jag tar tag i det hela och sätter igång på riktigt men den närmaste där är mer än 8 mil bort och vet inte riktigt hur jag skulle kunna ta mig dit. Och vet inte om vi hinner bli redo från nu till då. Kanske bäst att satsa på freestyle nu ett tag inför tävlingen och träna rally utöver och sen försöka få en plats på rallyn i höst. Börjar få tävlingsabstinens.

Ville också tävla htm/freestyle men varenda tävling inom tre timmars avstånd krockar med jobb :arghh:. Har lagt det på hyllan för tillfället helt enkelt..
 
Jag har ingen tävling i närheten förrän september... Då blir det freestyle, letat rally också så jag tar tag i det hela och sätter igång på riktigt men den närmaste där är mer än 8 mil bort och vet inte riktigt hur jag skulle kunna ta mig dit. Och vet inte om vi hinner bli redo från nu till då. Kanske bäst att satsa på freestyle nu ett tag inför tävlingen och träna rally utöver och sen försöka få en plats på rallyn i höst. Börjar få tävlingsabstinens.

Ville också tävla htm/freestyle men varenda tävling inom tre timmars avstånd krockar med jobb :arghh:. Har lagt det på hyllan för tillfället helt enkelt
Jag har länge varit sugen på att vara med på någon kurs (rally eller nosework) men det har varit så svårt med mitt jobb som haft så varierande arbetstider. Inte kul att missa hälften av tillfällena liksom..
Men nu har jag nytt jobb och arbetstider som skulle funka med att gå någon kvällskurs. Då har jag istället tyckt att det känns motigt att vovve är 9år och aldrig varit på någon kurs 🙄 tyckt att känts konstigt att börja nu liksom och att det är för sent.. Så har ändå inte blivit av att jag anmält mig.
Men så har jag fått kontakt med en kvinna på nya jobbet som är instruktör i nosework på två olika klubbar i närheten, så hon lyckades såklart övertala mig att vovves ovana och ålder inte var några som helst hinder 😁 så nu är det bestämt att hon hör av sig till mig när det är dags att dra igång nästa kurs i höst 🙈
Planen är ju att inom några år skaffa valp och då passar det ju bra att jag kommer igång lite med Jack nu innan 😁
Har tränat mycket hemma med hjälp av Youtube och böcker men blir ju en helt annan grej med instruktör. Kanske kan jag även få bra tips om hur jag ska hantera att han lätt går upp för mycket i varv.
Rally tycker jag nog egentligen är det allra roligaste så får se om jag hoppar på någon sån kurs också 😁

Min mamma började gå kurs med sin gamla hund sista åren och hunden levde verkligen upp på gamla där närvhon fick prova på både rally, freestyle, lydnad och nosework sista åren. Så himla skönt för mamma också att känna att hunden hade guldkant i tillvaron på slutet när hon tyvärr fick tas bort.
 
Tog en sen långpromenad med hundarna. Det var lite svalare ute och otroligt skönt. Gick förbi en rastgård också där de fick springa, och det gjorde de så gärna! Full fart :D

Nu ligger båda på rygg här i sängen bredvid mig. Har också chattat lite med husse till Aysus ena bror. Brorsan är tydligen också pigg och lekfull fortfarande. Önskar så att de kunde bo så att det var möjligt att resa till dem, hade varit kul att se dem leka ihop! Nu bor han inte ens i Sverige så vi får väl se om det alls blir möjligt.
 
Hade tänkt mig en långpromenad med en vän och hens barn men efter
(10-15)minuter ville hens barn vända hem ( inga allvarliga skäl) men vi gick ändå en ok runda även om det var tråkigt när jag planerat en långpromenad med hen i en vecka. Så jag får gå en längre promenad själv sen. Kan ju vara trevligt det med,

Har en runda jag vill gå, har gått lite mer än halva rundan men aldrig hela vägen så vet inte helt och vet inte om det finns trottoar heller men kul att testa, bara problemet att behöva gå hem hela alltet om det inte finns någonstans att gå när man gått 80-90 minuter bort och får gå hela den vägen hem igen. Halva vägen tog 60-70 minuter så hela blir nog ganska långt.
 
Den lilla lokala affären 2 minuter ifrån mig är väldans dyr så jag handlar aldrig där men hämtar ut paket ofta. När Alvin var liten fick han följa med in i affären någon gång och om någon annan handlade kunde vi få stå inne i ”hallen” så vi slapp stå ute om det var kallt eller regnade. Och tidigare i veckan kom en hundkompis ut lösgående från affären med sin matte och idag bar en tjej runt på en fralla inne i butiken och ägaren blir inte det minsta irriterad utan små hundar godkänns oftast och är välkomna om man bär dom eftersom ägaren har egna hundar, stora får inte plats för affären är minimal med slingriga hyllor. Fast jag skulle ju aldrig dra med både Alvin och Milou in, det skulle nog inte uppskattas om det inte var någon sorts kris.

Bara mysigt och familjärt där, stammisar, man känner personalen, hundar välkomna om det krisar. Inte många butiker där hundar får komma in.
 
Det som är glädjande är i alla fall att normalviktiga hundar premierades i lika stor utsträckning som de med lindrig övervikt. Dvs argumentet att man måste göda upp hundar inför utställning inte stämmer och här får vi det svart på vitt.
Sanning med modifikation skulle jag säga ;)

De överviktiga hundarna skulle kanske inte premieras lika högt om de var normalviktiga. I min ena ras så hålls hundar med för korta bröstkorgar gärna lite fetare för att de inte ska vara lika markant orastypiskt uppdragna. De går betydligt bättre när de är lite feta.

Min uppfödare, som också är domare, säger åt mig att mata hunden mer så hon ”får bättre front” :meh:
 
Sanning med modifikation skulle jag säga ;)

De överviktiga hundarna skulle kanske inte premieras lika högt om de var normalviktiga. I min ena ras så hålls hundar med för korta bröstkorgar gärna lite fetare för att de inte ska vara lika markant orastypiskt uppdragna. De går betydligt bättre när de är lite feta.

Min uppfödare, som också är domare, säger åt mig att mata hunden mer så hon ”får bättre front” :meh:
Jag säger bara vad studien visade, och den visade inte att överviktig hund vinner oftare än normalviktig för de raser som var med o studien. Nu tror jag knappast detta kommer ändra något överhuvudtaget men det är intressant med en objektiv jämförelse.

Väldigt tråkig läsning dock att majoriteten av utställningsfrallorna var överviktiga, vilket alltså leder till ännu större andningsproblem...
 
Jag har länge varit sugen på att vara med på någon kurs (rally eller nosework) men det har varit så svårt med mitt jobb som haft så varierande arbetstider. Inte kul att missa hälften av tillfällena liksom..
Men nu har jag nytt jobb och arbetstider som skulle funka med att gå någon kvällskurs. Då har jag istället tyckt att det känns motigt att vovve är 9år och aldrig varit på någon kurs 🙄 tyckt att känts konstigt att börja nu liksom och att det är för sent.. Så har ändå inte blivit av att jag anmält mig.
Men så har jag fått kontakt med en kvinna på nya jobbet som är instruktör i nosework på två olika klubbar i närheten, så hon lyckades såklart övertala mig att vovves ovana och ålder inte var några som helst hinder 😁 så nu är det bestämt att hon hör av sig till mig när det är dags att dra igång nästa kurs i höst 🙈
Planen är ju att inom några år skaffa valp och då passar det ju bra att jag kommer igång lite med Jack nu innan 😁
Har tränat mycket hemma med hjälp av Youtube och böcker men blir ju en helt annan grej med instruktör. Kanske kan jag även få bra tips om hur jag ska hantera att han lätt går upp för mycket i varv.
Rally tycker jag nog egentligen är det allra roligaste så får se om jag hoppar på någon sån kurs också 😁
Kul att gå på kurs! Säger som alla andra att det går utmärkt att börja gå kurser när som helst :) Tror dock nw är en bra kurs att börja med när man inte är kurs-van. Lycka till!
 
Jag har länge varit sugen på att vara med på någon kurs (rally eller nosework) men det har varit så svårt med mitt jobb som haft så varierande arbetstider. Inte kul att missa hälften av tillfällena liksom..
Men nu har jag nytt jobb och arbetstider som skulle funka med att gå någon kvällskurs. Då har jag istället tyckt att det känns motigt att vovve är 9år och aldrig varit på någon kurs 🙄 tyckt att känts konstigt att börja nu liksom och att det är för sent.. Så har ändå inte blivit av att jag anmält mig.
Men så har jag fått kontakt med en kvinna på nya jobbet som är instruktör i nosework på två olika klubbar i närheten, så hon lyckades såklart övertala mig att vovves ovana och ålder inte var några som helst hinder 😁 så nu är det bestämt att hon hör av sig till mig när det är dags att dra igång nästa kurs i höst 🙈
Planen är ju att inom några år skaffa valp och då passar det ju bra att jag kommer igång lite med Jack nu innan 😁
Har tränat mycket hemma med hjälp av Youtube och böcker men blir ju en helt annan grej med instruktör. Kanske kan jag även få bra tips om hur jag ska hantera att han lätt går upp för mycket i varv.
Rally tycker jag nog egentligen är det allra roligaste så får se om jag hoppar på någon sån kurs också 😁
Klart ni ska gå kurs! Jag har aldrig gått kurs med mina (dock tränat med vänner, läst på om träning och även tävlat med helt ok resultat). Har ändå en tanke om att gå agilitykurs med min äldsta så snart det finns en passande, och hon fyller 10 till hösten ;) Det är ju det som är så fantastiskt med hundar, att de aldrig blir för gamla för att lära sig nytt så länge som de mår bra. Man behöver inte göra allt mellan himmel och jord med dem när de är unghundar, det går lika bra betydligt senare också.

Min första saluki, hon kom till mig när hon var 6-7 år och lämnade mig när hon var 11 1/2 år. Hon fick träna och lära sig nya saker under all sin tid hos mig och lärde sig nya tricks fram till kort innan hon var tvungen att somna in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 208
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 088
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp