Uppdateringstråd

Det er 10 dager siden Diva-ponnien reiste på beite... det er 47-48 dager til hun kommer hjem... jeg har allerede abstinens og savner henne så utrolig mye!! Neste sommer skal jeg ha kjøpt min egen så jeg kan ri og ha det koselig hele sommeren, selv om den står på gress.
Ah, är det en hyrponny?
Jag stod i stall med en del ungdomar som hade ridlägerhästar på vinterhalvåret. Led alltid med dem när ponnyerna skulle hem!

Vad är det för egen du vill ha? :)
 
Har inte bott här så länge för att lära känna någon på det sättet.
Har svårt att lita på folk men denna var en bekant härifrån som rekomenderat och vet. är ambulerande från Kalmars klinik.
De jag har kontakt med i stallet rekomenderar olika.
Då när Goldie blev sparkad illa terroriserade jag 6 veterinärer tills jag fick tag på en som jag ändå fick ringa flera gånger.
Man glömmer hur bortskämd man blivit när man haft häst på samma ställe i över 10 år. Hovslagare, veterinärer. Det löser sig oftast när folk vet vem man är 🥲
 
Ah, är det en hyrponny?
Jag stod i stall med en del ungdomar som hade ridlägerhästar på vinterhalvåret. Led alltid med dem när ponnyerna skulle hem!

Vad är det för egen du vill ha? :)
Jeg er vel medrytter/har henne som foderponni. Dvs, fram til i fjor red jeg 2 ganger i uken, i år dvs august til april hadde jeg ansvar for henne og red hele tiden med medrytter, men nå er eier tilbake og jeg skal tilbake til å være medrytter. Hun er alltid på fjellet på beite fordi stallen hun står på stenges i skoleferien, og sidend et er 3 1/2 time med bil dit så kan jeg ikke reise og ri henne. Vanligvis så holder jeg ut, men siden jeg brakk ryggen i April så har det vært en enda lenger periode (på en måte) siden jeg bare såvidt fikk ridd litt før hun dro på beite....

Jeg tror jeg skal ha Fjordhest eller Haflinger, for jeg vil ha en rase som er litt nøysom i matveien og ikke koster så mye å forsikre... jeg skal sjekke priser på forsikring noen flere steder før jeg bestemmer meg for rase, for helst ville jeg ha en rideponni/liten varmblod, men de koster så mye mer å forsikre, og jeg vil heller bruke de pengene på å ri for instruksjon eller dra på et stevne nå og da... og jeg liker fjordhest og haflingere, men har aldri hatt den type hest før...
 
Jeg er vel medrytter/har henne som foderponni. Dvs, fram til i fjor red jeg 2 ganger i uken, i år dvs august til april hadde jeg ansvar for henne og red hele tiden med medrytter, men nå er eier tilbake og jeg skal tilbake til å være medrytter. Hun er alltid på fjellet på beite fordi stallen hun står på stenges i skoleferien, og sidend et er 3 1/2 time med bil dit så kan jeg ikke reise og ri henne. Vanligvis så holder jeg ut, men siden jeg brakk ryggen i April så har det vært en enda lenger periode (på en måte) siden jeg bare såvidt fikk ridd litt før hun dro på beite....

Jeg tror jeg skal ha Fjordhest eller Haflinger, for jeg vil ha en rase som er litt nøysom i matveien og ikke koster så mye å forsikre... jeg skal sjekke priser på forsikring noen flere steder før jeg bestemmer meg for rase, for helst ville jeg ha en rideponni/liten varmblod, men de koster så mye mer å forsikre, og jeg vil heller bruke de pengene på å ri for instruksjon eller dra på et stevne nå og da... og jeg liker fjordhest og haflingere, men har aldri hatt den type hest før...
Nu kanske det är annorlunda i Norge, men jag har stor skillnad på min försäkring för min Welsh Cob jämfört med min halvblodsimport. Tänker att detsamma gäller en hel del ponnyraser?

Inte för att fjording/haflinger inte kan vara roliga hästar, men för att det ökar antalet möjliga :)
 
Jeg er vel medrytter/har henne som foderponni. Dvs, fram til i fjor red jeg 2 ganger i uken, i år dvs august til april hadde jeg ansvar for henne og red hele tiden med medrytter, men nå er eier tilbake og jeg skal tilbake til å være medrytter. Hun er alltid på fjellet på beite fordi stallen hun står på stenges i skoleferien, og sidend et er 3 1/2 time med bil dit så kan jeg ikke reise og ri henne. Vanligvis så holder jeg ut, men siden jeg brakk ryggen i April så har det vært en enda lenger periode (på en måte) siden jeg bare såvidt fikk ridd litt før hun dro på beite....

Jeg tror jeg skal ha Fjordhest eller Haflinger, for jeg vil ha en rase som er litt nøysom i matveien og ikke koster så mye å forsikre... jeg skal sjekke priser på forsikring noen flere steder før jeg bestemmer meg for rase, for helst ville jeg ha en rideponni/liten varmblod, men de koster så mye mer å forsikre, og jeg vil heller bruke de pengene på å ri for instruksjon eller dra på et stevne nå og da... og jeg liker fjordhest og haflingere, men har aldri hatt den type hest før...
Jag vet inte om alla försäkringsbolag har samma system, men hos bolaget jag har är nordsvensk, haflinger, fjordhäst, basjkir och liknande billigast att försäkra. Sedan finns det en mellannivå med t.ex. lite olika ponnyraser, kallblodstravare, korsningar, welshraserna, morgan, lipizzaner etc. Och sedan en dyrare nivå där alla olika halvblod och iberiska hästar kommer (och fullblod som är ännu dyrare). I mitt fall har jag en häst som är i den billigaste gruppen och en som är i den dyrare, och samma veterinärvårdsförsäkringen är 3-4 gånger dyrare för den dyrare av dem. För mig som bara haft nordsvensk, basjkir och liknande de senaste åren fick jag en liten chock när jag såg vad min nuvarande spanska korsning skulle landa på i försäkring :p
 
Nu kanske det är annorlunda i Norge, men jag har stor skillnad på min försäkring för min Welsh Cob jämfört med min halvblodsimport. Tänker att detsamma gäller en hel del ponnyraser?

Inte för att fjording/haflinger inte kan vara roliga hästar, men för att det ökar antalet möjliga :)
Min Akhal teké var också billig :)

Kl Vi kämpar på med att rida milen i värmen. Idag har han skött sig väldigt bra. Testade också lite galopp på ridbanan och det funkar!

Tänkte faktiskt anmäla mig till en dressyrtävling på distans som födelsedagspresent till mig själv. Vi kommer inte få höga poäng på galopp (tar några varv innan vi får det snyggt) men det vet jag ju redan.
 
Nu kanske det är annorlunda i Norge, men jag har stor skillnad på min försäkring för min Welsh Cob jämfört med min halvblodsimport. Tänker att detsamma gäller en hel del ponnyraser?

Inte för att fjording/haflinger inte kan vara roliga hästar, men för att det ökar antalet möjliga :)
Fjorhest, Døl, Haflinger, Kaldblodstravere og noen til er billigst. Men Varmblod og fullblod koster 4 ganger så mye som dem. Rideponni er nærmere varmblod enn fjordhest, og jeg har ikke helt oversikt på alle rasene, men jeg vet at om fjordhest koster 342 kr i måneden for veterinær, så koster neste nivå 569 kr, så på et år så blir det en del penger... og det er penger jeg heller vil bruke må morsomme saker :) Jeg tror jeg kan finne en fin Haflinger som kan gå både dressur og hoppning og falttavlan, samt være en fin kompis å ri ut på, og samme med fjordhest, i Danmark. Hestene i Norge er så dyre så jeg må uansett til Sverige eller Danmark for å finne noe til en ok pris. Jeg har hatt sportsponni, varmblods ridehest og welsh cob sec c før, og da brydde jeg meg ikke så mye om kostnadene for de var ikke så høye. Jeg kjøpte min KWPN, som hadde gått 1.40 internasjonalt, for 25 tusen svenske kr fordi hestehandleren ikke fikk solgt ham fordi han var vanskelig å ri. Men det var på begynnelsen av 2000 tallet. Jeg synes jo det var råflott når jeg betalte 60 tusen for min varmblod som hadde gått 4 års klassene i hoppning, den gangen.... og nå får man ikke en spranghest for under 200 tusen i Norge... om den ikke er gammel eller skadet så den ikke kan hoppes med....
 
Jeg er vel medrytter/har henne som foderponni. Dvs, fram til i fjor red jeg 2 ganger i uken, i år dvs august til april hadde jeg ansvar for henne og red hele tiden med medrytter, men nå er eier tilbake og jeg skal tilbake til å være medrytter. Hun er alltid på fjellet på beite fordi stallen hun står på stenges i skoleferien, og sidend et er 3 1/2 time med bil dit så kan jeg ikke reise og ri henne. Vanligvis så holder jeg ut, men siden jeg brakk ryggen i April så har det vært en enda lenger periode (på en måte) siden jeg bare såvidt fikk ridd litt før hun dro på beite....

Jeg tror jeg skal ha Fjordhest eller Haflinger, for jeg vil ha en rase som er litt nøysom i matveien og ikke koster så mye å forsikre... jeg skal sjekke priser på forsikring noen flere steder før jeg bestemmer meg for rase, for helst ville jeg ha en rideponni/liten varmblod, men de koster så mye mer å forsikre, og jeg vil heller bruke de pengene på å ri for instruksjon eller dra på et stevne nå og da... og jeg liker fjordhest og haflingere, men har aldri hatt den type hest før...
Haflinger är bäst, kör på det 🙌🏻👌🏻😋
Hon är billig i mat och försäkring, renlig i boxen = minimalt med strö och alltid glad

MEN jag har betalat mer i hovslagarkostnader per år för min enda Haflinger än min kompis betalar per år för sina TVÅ halvblod tillsammans 😅 när det var som värst kostade hon nog runt 20’-25’ per år. Det är lite bättre nu tack o lov och har tagit av flytsulorna som kostade 500kr extra vid varje skoning var 5e vecka 🙃

Sen har hon haft en märklig rörelsestörning som vi bökat med i flera år, till och från. Så veterinärräkningarna är också X jättemånga.

Dessutom har hon kort rygg och jag är vuxen och behöver en sadel som passar oss båda. Yes den kostade mer än ponnyn, för den som passade bäst var såklart en svindyr Prestige för +30.000. 🥰

När man köper en Haflinger har man ju en bild av en robust och tålig ponnyhäst som liksom tuffar på bara.
Inte min 🥲

Men hon är den roligaste och mest trofasta kamrat jag haft och värd varenda krona💕

E240D7D3-F816-4CFB-A5CC-7CF5A26CE290.jpeg
 
Haflinger är bäst, kör på det 🙌🏻👌🏻😋
Hon är billig i mat och försäkring, renlig i boxen = minimalt med strö och alltid glad

MEN jag har betalat mer i hovslagarkostnader per år för min enda Haflinger än min kompis betalar per år för sina TVÅ halvblod tillsammans 😅 när det var som värst kostade hon nog runt 20’-25’ per år. Det är lite bättre nu tack o lov och har tagit av flytsulorna som kostade 500kr extra vid varje skoning var 5e vecka 🙃

Sen har hon haft en märklig rörelsestörning som vi bökat med i flera år, till och från. Så veterinärräkningarna är också X jättemånga.

Dessutom har hon kort rygg och jag är vuxen och behöver en sadel som passar oss båda. Yes den kostade mer än ponnyn, för den som passade bäst var såklart en svindyr Prestige för +30.000. 🥰

När man köper en Haflinger har man ju en bild av en robust och tålig ponnyhäst som liksom tuffar på bara.
Inte min 🥲

Men hon är den roligaste och mest trofasta kamrat jag haft och värd varenda krona💕

Visa bifogad fil 93911
Det er godt å høre (ikke det med hovslager og veterinær, men resten).
Jeg er også voksen, men er så liten at jeg uansett må ha en spesial dressursal for å få noe som bena mine rekker nedenfor kappene... jeg får såvidt anklen nedefor på den vanlige. Jeg har lagt av en del penger til sal og andre utgifter, pluss en buffer til veterinær, og nå sparer jeg for fullt til hesten. Jeg kan også kjøpe en Haffis som ikke får rase pass pga for mye annet blod fordi vi ikke har rasestevner i Norge... så håper det gjør at jeg kan få en som koster litt mindre... men sparer fram til neste vår, og så får jeg begynne å lete.
 
Idag flätade vi hela manen, damen ville inte lämna flocken först men gav med sig och följde med in och stod väldigt fint. Hon fick ha vikten av ena lokan över hals/rygg då jag ändå tagit fram selen för att ta med hem för reparation men det blev lite läskigt. Ska öva lite mer med schabrak, gjordar osv först mer innan vi fortsätter där. 👍
 
Goldie var jättefin ikväll 😍
Jämn trav i båda varven, positiv och avslappnad ♥️
Vissa hästar kan reagera kraftigt på djupvåg och liknande. Så man får helt enkelt gå utifrån det kan vara något som spökar. Tror det är som oss människor - väldigt individuellt. Jag kan tex inte gå till naprapat då det är alldeles för hårdhänt för mig och jag blir öm och blå - tusende gånger mer spänd än innan. Tänker det är samma för hästar.
 
Vissa hästar kan reagera kraftigt på djupvåg och liknande. Så man får helt enkelt gå utifrån det kan vara något som spökar. Tror det är som oss människor - väldigt individuellt. Jag kan tex inte gå till naprapat då det är alldeles för hårdhänt för mig och jag blir öm och blå - tusende gånger mer spänd än innan. Tänker det är samma för hästar.

Ja jag har aldrig varit med om någon som gjort en såhär omfattande behandling så blev lite rädd inonsdags hur hon rörde sig.
Jag har haft uppehåll med o vara hästägare tidigare då jag lätt oroar mig för mycket
 
Tänkte rida ett dressyrpass i paddocken idag, men planerade om när jag insåg att jag var vråltrött :idea: Så det blev en rätt kravlös uteritt istället. Med facit i hand var det ett gott beslut, för fröken är visst tokbrunstig. Hon brukar inte bli så påverkad, men ibland så händer det. Hon blir inte tjurig eller så, men hon går i sin egen lilla värld och letar mest efter lämpliga kavaljerer. Tja, det är väl det man får ta när man älskar ston :p
 
Vi skrittade till terrängbanan igår och klättrade lite i grusgropen. Lät Vegas galoppera en gång uppför en backe men det slutade med att han bara bockade 😂
Knasponny ❤️
Var 31 grader men blåste en del så blev inte så varmt, lite däven var han dock efter att ha varit ute i värmen hela dagen.
 
Lite dressyr idag, följt av en tur. Fröken är fortfarande brunstig och sådär lagom ofokuserad på allt plus lite lagom däst av värmen, jag är stel och däst från värmen jag med. Vi har börjat smyga in "gå mellan bommar" för att avdramatisera deras existens. Funderar på att köra lite arbete från marken med bommar här hemma i morgon, temperaturen ska tydligen stiga lite så jag har inget vidare hopp om min egen ork :p
 
Försökte rida dressyr på min häst. Traven är fin, höger galopp okej och vänster ett skämt. Kommer dock "fuska" och rida tävlingen med sporrar, ett varv i någon slags galopp borde vi få ihop.... I övrigt; fyfan vad kvalmigt.

Pivon tappar oss en del också, så himla drygt :( hade ju hoppats kunna slippa engagera mannen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp