Uppdateringstråd

Nelly har bytt hagkompis idag. Hon helt kär i sin nya kompis, har spenderat flera timmar med att försöka övertala henne om att de borde pussas och gosa massor. Andra stoet är inte lika övertygad. Hon verkar gilla Nelly för hon står gärna och betar jättenära men när Nelly ska igång och pilla på henne blir hon sur. Nelly är superbrunstig och bara står och skvätter hela tiden😆
4202EE30-ADD1-43FE-B97D-1F92584CB94E.jpeg


Tror det kommer bli jättebra när de får landa mer tillsammans. Förhoppningsvis får Nelly sitt efterlängtade mys till slut🤪😁
 
Mycket gladare och piggare Vegas idag efter mycket regn och svalare luft!
Blir ju lätt lite orolig när man inte känner honom riktigt än och vet hur han fungerar.
Gick bort till anläggningen och jobbade vidare på övergångar och galoppfattningar, superduktig!
Gå dit och hem är dock en prövning för tålamodet 😅
Rider jag skrittat han på hel tiden, leder jag blir han så sävlig och vill stanna och titta på allt. Är knappt en kilometer men ligger två stall längs vägen, massa hästar, även får, kor, folk som promenerar och cyklar.
Gå och titta samtidigt går bara när människan sitter på ryggen 🙄
Brukar ha hästgodis i ena handen, det är en bra avledningsmanöver för hungrig ponny 😁
 
Idag har B fått genomlida omgång nr 2 med ETn. Där är en del kvar att jobba med men hon är tusen ggr bättre än hon var vid första tillfället, betydligt rörligare och mer avslappnad i musklerna. Hon stod dessutom mer stilla idag än förra gången vilket indikerar att behandlingen inte var lika jobbig denna gången.
 
D2E2B012-3EB2-4A25-A837-58978C247A88.jpeg

Hon är den bästa hästen som finns ♥️
På vägen hem genom kohagen stod korna vid grinden. Men vi går bara rakt mot dem, genom hela flocken och hon är så jäkla cool. Ryckte till några gånger när de sprang men annars litar hon helt på mig.
Hon är inte tränad eller van vid kor sen innan

Provade nya sadeln o inser jag behöver längre gjord 😅
 
Red ut 13 km, en väldigt trevlig tur med en del offroad.

Kom hem och kikade lite på de nya hindren. Hästen undrade om jag var helt dum i O_o:confused:
Eller vem hade lagt massa konstiga grejer på gräset?

Testade att hoppa det minsta hindret, höll på att trilla av första gången då han hoppade snett stillastående, men sen gick det bättre. Knäppisen! :love:
 
Här blev det en tur i skogen själv. Det var tyvärr en massa bromsar så får försöka hitta ett flugridtäcke som passar. Lily fick följa med som handhäst och jag såg inga älgar 😍
E15AA050-774C-4739-9019-78BFA0441CF6.jpeg
 
Behövde köpa jordgubbar och gick bort till byns café för att kolla om de fortfarande hade. Barnet fick följa med barbacka på fröken cob och fick kommentaren om att han hade ett mycket häftigt åk :D

Fröken tog uppdraget på stort allvar och stod blickstilla när lillhusse och husse stod i kö. Sedan bar hon hem lillhusse igen utan att låta sig distraheras av vare sig kossor, andra hästar eller ens att matte öppnade brevlådan :p
 
Idag fick brunstälgen svansen tvättad med tjärschampo, hon tycker det är lite obehagligt/onödigt att bli blöt men stod snällt medan jag höll på med hinken bakom henne och donade med svansen. Hon krävde dock klipauser med jämna mellanrum så flätorna fick göras i omgångar 😂

IMG20220703123941.jpg
 
@EZMK har också badat svans och bakben idag på min vita lilla. Brukar ha balsam (billigaste på Ica 😅) i på slutet och det tycker jag hjälper massor! Hade aldrig orkat borsta shettisvans annars..
 
@EZMK har också badat svans och bakben idag på min vita lilla. Brukar ha balsam (billigaste på Ica 😅) i på slutet och det tycker jag hjälper massor! Hade aldrig orkat borsta shettisvans annars..
Ska lägga till det på listan! Hade i lite pälsglans i vattnet för utredningens skull och borstade genom allt innan. Tjärschampo är också en supergrej, 15 kr på Lidl 👍 har använt det på mig själv, till hund, till häst. Lukten är perfekt 😍
 
Min pärla var superfin igår när jag red! Sen var vi jätteosams när jag skulle tvätta och plåstra om ett litet sticksår som faktiskt gjorde JÄTTEONT så fort jag ens kom nära med fingrarna. Hon är en sån dramaqueen min häst. Rejäla kosparkar åt alla håll.

Till slut lyckades jag spruta in koksalt och få på ett snöggplåster, men det tog sin lilla tid och jag fick pussla lite med snöggen för det var inte lätt att få det på rätt ställe när benet viftade hej vilt😆

1A5FE592-A181-4007-8F63-A1E33E76055E.jpeg


Skulle inte förvåna mig om hon slet bort plåstret under natten heller..
 
Trimmat fram en gräsväg i vår enorma hage som inte används pga tjocka hästar 🦛😅
Galopperade där igår på en mycket glad och busig häst, ska trimma en bit till så får vi 500 meter att springa på. Perfekt nu när alla grusvägar är stenhårda efter värmeböljan.

Vilodag idag och träning imorgon 🥳
Han är en goseponny som älskar kli och gos, dock väldigt ego och vill inte dela med sig av sin matte. Närmar sig någon av de andra hästarna jagar han ilsket bort dem 😅

Men snygg är han 🤩
IMG_20220704_114042.jpg
 
Idag fick Elsa sin första verkning hos oss. Jag var väldigt orolig inför då uppfödarna haft lyxen att vara hovslagare och därmed kunnat ta mycket i omgångar beroende på dagsform. Så nu när jag fick dit min hovisvän pga torra och spruckna hovar som inte kunde vänta till ordinarie kommer, så sa jag att det var helt upp till hen om hon vill ta bara fram, avbryta osv pga hästen. Jag har ju lyft och raspat, men tålamodet på en hel verkning var oprövat. Men Elsa stod så fint så, mumsade på mineraler och morot under tiden. Hovisvännen tyckte jag gjort ett bra jobb med att förbereda henne kring att stå själv och stilla i stallet och hon var väldigt glad att jag samlat upp allt hovskägg samt ansat en del 😂👍 Så jag ser der som mycket väl godkänt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp