Uppdateringstråd

När jag kom till stallet idag var B väldigt tydlig med att hon ville bli aktiverad men eftersom det frusit på i marken igen så blev det lite mentalträning istället. Vi har börjat jobba lite lös igen vilket ställer lite mer krav på både henne och mig när det kommer till fokus och tydlighet, men det är roligt.
 
Idag longerades Elsa och det var mycket spring i benen! Hon gjorde en 180 graders sväng från hennes jobbiga varv och rullade på i galopp och hopp ett tag så jag lät henne bara hållas där fast jag bett om skritt fram. Det svåra var att byta varv då hon tycker det är jobbigare och svänger på en femöring i farten så att matte inte hinner parera... Men det kunde gått värre tänker jag, hon har ju sina åsikter som man får debattera med 😅👍
 
Idag kände jag mig lite extra tacksam för att vår granne har ett ridhus som vi kan hyra in oss i. Det snöade nämligen stora mängder blötsnö och jag är mitt allra mest bekväma semesterjag :angel:

Fröken verkade glad över att få jobba lite!

1672243124122.png
 
Jag red en sväng igår jag med, men utan fint ridhus som @Andromedae så det blev mest skritt. Ridbanan är frusen men hyfsat slät. Vi jobbade med lite olika böjda spår och lösgjordhet.

Blev en halvtimme ute i kylan i alla fall.
 
Idag kände jag mig lite extra tacksam för att vår granne har ett ridhus som vi kan hyra in oss i. Det snöade nämligen stora mängder blötsnö och jag är mitt allra mest bekväma semesterjag :angel:

Fröken verkade glad över att få jobba lite!

Visa bifogad fil 109328
Längtar tills jag kan flytta ”hem” i mars 😍 har också ridhus.

Vi har fina grusvägar med snö nu ❄️ men risken är stor att det blir is imorn för de väntas +4 och regn☹️
Så vi passar på att galoppera, jobbar med konditionen. Lär bli endel skritt igen om det blir isigt. Ska försöka åka till ridhuset om nån kan hålla koll på fölungen som får vara kvar hemma 😆
3CCA1690-C42F-4D77-8F90-9EC8073182A9.jpeg
 
Idag var det bentvätt och smörjande på schemat. Ingen favorit hos Elsa men vi har kört det var tredje dag ungefär i en dryg vecka för att behandla mugg/rasp och den är nästan helt borta nu.

Hovslagaren var på besök igår, så idag rundade vi även lite smått med raspen (hovis lämnar finliret till mig 😉). Strök på lite equistep och prob frog sticks i strålarna nu när snön är borta och leran framme. En riktig spadag 💅
 
Idag blev det en lång ridtur med sällskap av en kompis som visade nya ridvägar. Trots att det blåste och stundtals regnade så skötte sig hästarna utmärkt. Jag är allra nöjdas över Javas insats ❤️ Vi kom hem efter två timmar. Trötta, nöjda och mycket glada 🥰
 

Bifogade filer

  • 54C91FC3-933A-46A0-9DE9-764DF10DBAF6.jpeg
    54C91FC3-933A-46A0-9DE9-764DF10DBAF6.jpeg
    337,2 KB · Visningar: 20
Peppad cob idag! Vi tog en tur upp till vår bästa galoppväg, och tränade det inte alls lika roliga "cob behöver inte springa fort varje gång cob vill springa fort". :p Varenda gångart skulle gå i sitt mest energiska tempo, helst. Förhållandevis välartad och inte särskilt spooky alls idag, även om hon ville-ville-ville få vara snabb.

Efter två timmars ritt med mycket backar ansåg hon sig inte det minsta trött utan kunde dra en repa direkt när hon kom ut i hagen. Knasdjur :p
 
Jag har tränat lite lätt dressyr på banan nu ikväll. En halvtimme fick vi ihop. Takten tyckte jag var sådär i början, men blev nog bättre med tiden. Det var någon som körde en lasershow på himlen i början, och det störde honom massor. Han var tokspänd men ballade inte ur så jag är glad för det :)
 
Det gäller att jobba med vad man har, och just nu har vi en fin liten insjö i vår sommarhage så dagens pass för både cob och shettis blev vattenträning ;)

1672481784213.png


Även vår sällskapshäst fick alternativet att följa med de andra två ner, men hon tackade nej och stannade kvar uppe i den torrare vinterhagen :p
 
Här har tolvslaget gått över förväntan. Vi tog in hästarna vid 19-tiden och sen åkte jag tillbaka till stallet vid 23 och stannade till ca 01. Vi hade vädret med oss med regn, dimma och blåst så raketsmällandet blev återhållsamt. Jag hade räknat med att B skulle vara betydligt mer nervös än hon var. Hon stod och lyssnade intensivt men for inte runt i boxen och levde rövare. Det är ju vårt första nyår tillsammans och första nyåret i detta stallet så man vet inte riktigt hur det kommer bli. Jag trodde hon skulle bli mer orolig än hon blev, även om jag inte förväntade mig någon direkt panik. Jag fick iaf en del tid till lite välbehövlig lädervård före och efter tolvslaget.

20221231_231610.jpg
 
Här smälldes det mycket, men min älskade vita prinsessa höll ordning på flocken.
Jag var ute och gav lite extra hö bara,annars fick de sköta sig själva. Ville inte stalla in eftersom jag är rädd att min stora skulle vara mer orolig i en box.
 
Mina ston kunde inte bry sig mindre om grannens fyrverkerier. De är av det tryggare slaget och stod lugnt ute i hagen (lösdrift) och åt av höet. Hingsten stod inne och tyckte att det lät konstigt runt stallet. Bajsade några gånger extra, men inte mer än så.
Nästa nyår kommer de gå tillsammans i flock, alternativt vara installade tillsammans. Förhoppningsvis kommer stonas trygghet smitta av sig.
 
Mina var kvar på lösdriften där de brukar gå, och även om min stora häst gick runt lite och var lite spänd just vid tolvslaget när de smällde som allra mest (dock inget precis intill, närmsta var kanske 500-1000 m bort) var det ingen större fara. Hon verkar föredra att kunna stå och titta på det. Shettisen, som jag köpte i somras, verkade chillare och mindre brydd - hon följde med kompisen ut precis när de smällde som mest och undrade vad som hände, men verkade annars chill och stod och åt mer. Däremot måste något ha hänt efter runt klockan ett när jag gick in och lade mig (fyrverkerierna hade definitivt lugnat ner sig då) - när jag kom ut på morgonen ser det ut som om shettisen på något sätt fastnat i de lägsta trådarna i grinden med bakbenen, och dragit bort sina reflexer på bakbenen (snap wrap reflexer) och slitit ut fjädringen på grindhandtagen. Hon var kvar i hagen, hade inga skador och visade inga tecken då (eller för den delen innan jag gick in och lade mig) på att vara särskilt orolig eller påverkad, så jag har verkligen ingen aning om vad som har hänt. Jag tycker att jag (eller någon av hundarna) borde ha vaknat om någon plötsligt mitt i natten smällt av något nära? Kan de gå från att vara hyfsat obrydda till att panika utan mer retning? Kan hon ha försökt sparka mot tråden av någon anledningen och fastnat?
 
Jag red ut en sväng idag, första gången på evigheter. Han tyckte nog det var kul att se något nytt och uppförde sig bra.
Hemma igen passade vi på att hoppa lite småhinder.
I övrigt; fyfan vilken oriden åsna han kan vara när han sätter den sidan till :meh:
 
vi hittade lite isfritt i skogen idag. Följde en skoterled jag trodde vi skulle kunna komma runt och upp på en annan väg. Men när vi skulle rida brevid en liten sjö på ett skoterspår så försvinner hästen under mig, måste varit dy under. Hon sjönk ner som tur var med bakdelen först annars hade jag ramlat framåt. Hon var blöt upp över haserna stackarn. Vi kom snabbt upp med blotta förskräckelsen. Tur hon är så klok och inte fick panik.

14B7BD7F-6DB7-41C3-A9FB-BB017A079DC3.jpeg
 
Alla hästar klarade fyrverkerierna bra. Vet inte hur mkt det smällde vid stallet eftersom jag var 2h därifrån. Men vid 7 imorse fick jag ett meddelande om att Lily kanske hade kolik för hon uppförde sig underligt. Låg ner och var ovillig att resa sig trots att de andra gick ut. Lily kan ju va seg/morgontrött och inte bry sig om att hon är själv. Så jag slängde mej i bilen och körde med panik hemåt. Efter en del funderande och misstankar bekräftade på plats så har Lily nog rullat fast och lyckats ta sig loss. Inga problem med aptit, tarmljud eller problem med avföring. Hon var varken svettig eller andra koliksymptom. Så efter att jag känt igenom hela hästen och sett henne promenera, så beslöt vi att Alma fick sitta på sin blivande 3åring några få steg i eftermiddag (alltså flera timmar efter incidenten). Hästen var nöjd och glad ändå.
Gammeltanten som fyller 28 i april betedde sig som värsta unghästen. Så den unga ryttarinnan ville ha ledare 🤭
B666EDF3-323E-498C-BB24-D4100B1A592A.jpeg
 
Paddockpass i regnet idag med en dyr cob! :love:

Pigg och glad fröken, trots att underlaget var förklarligt blött (vilket inte är hennes favorit). Vi körde väldigt basic med lite lösgörande för henne och sitsfokus för mig.

Hoppas verkligen att min energi och tid och allt sådant där kan vara tillräckligt i år för att vi ska komma igång och träna regelbundet, för när jag väl får till och ger henne rätt förutsättningar så är hon så himla fin.

Video: https://www.instagram.com/p/Cm6wxstvexe/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp