Uppdelning hagar

cello

Trådstartare
Ni som har uppfödning, vad har ni för flockuppdelning, vilka hästar går med vilka? Går dräktiga ston (+ föl) alltid för sig, eller går de ihop med unghästar också?

Vi har i dagsläget en lösdrift med dräktiga ston (inga föl än), en med vuxna hästar (ridhästar) och en hingstlösdrift. Är det bäst att de avvanda fölen får flytta ihop med ridhästarna när den tiden kommer? Eller bör vi ha ytterligare en lösdrift?
 
Hos oss går alla tillsammans. Gamla hästar, ridhästar, ston med föl, dräktiga ston och unghästar.
Undantaget är den för tillfället enda hingsten, som går tillsammans med en gammal valack.
Båda är lösdrift.

Glömde ju. Dräktiga ston går för sig själva när det börjar dra ihop sig till fölning. Går sedan ensamma med fölet någon/några veckor och därefter i storflocken igen.
 
Senast ändrad:
Där mitt sto med föl står uppstallade (stuteri med ca 15-20 ston) går alla på lösdrift men är uppdelade så att ston med föl går för sig, de fölston som inte har föl vid sidan går tillsammans med ungstona och unghingstarna går i egen flock.

När det börjar närma sig fölning får stona gå in på box nattetid (med kameraövervakning och fölvakt) men är fortfarande ute med flocken dagtid. Efter fölning får stona gå själva med fölen ett par veckor för att sedan släppas ihop i stor flock igen när det blir dags för betet.
 
Hos mig går hingstar och valacker i en egen hage, övriga tillsammans i en annan. Dvs ridhästar som är ston, avelsston, gallston, ungston och föl. Hingstfölen flyttar till hingst- och valackflocken vid avvänjningen.
 
Hos mig går hingstar och valacker i en egen hage, övriga tillsammans i en annan. Dvs ridhästar som är ston, avelsston, gallston, ungston och föl. Hingstfölen flyttar till hingst- och valackflocken vid avvänjningen.

Hur gör du med stofölen vid avvänjningen?
 
Hur gör du med stofölen vid avvänjningen?
De senaste åren har stona fått vänja av själva inför nästa fölning.
(just nu har jag paus på avelsfronten så förra årets föl diar fortfarande litegrann, men har inga problem att åka bort en dag utan mamma...)
Innan dess har jag gjort på lite varierande sätt, där de flesta har inneburit att jag plockat bort stoet från flocken en period.
 
Det beror helt på. Just nu har jag ston med föl plus ettåringar i en lösdrift och ston utan föl plus tvååringar i en annan. Men varierar från år till år beroende på antal och foderkvalitet.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 111
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp