Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg?

Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd!

Lillen har idag vägt in på nytt rekordlägsta! Jag var ganska nervös innan, då han lackat ur på boxvilan det senaste, och jag fått öka silaget ganska markant - förutom fri halm. Har inte fått analysen på silaget än, och som lök på laxen så precis som tidigare år så när det blir kallt, då börjar han bygga sina depåer (syns på nacken än).

Men, vågen stannade på 401 kg! :bump: Och det med proppfull mage (han hade tom lämnat silage i släpet).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag visste inte att det fanns en sådan regel men det gör det antagligen :)!

Kul med din söta ponny!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Grattis till rekordlägsta :)

Här känns det också rätt bra faktiskt! Konstaterade igår att han börjar se trevlig ut om magen, sen finns det ju lite på resten av kroppen också men han börjar gå neråt.

De har inte fått morgonhö förrän idag, så han har ätit 3 kg hö på natten och rotat upp rötter eller gamla blad i hagen. De har ju haft att peta i men inte direkt något med mycket näring. Så nu får de 1 kg var, han och shettisen. Lagom tycker jag eftersom det inte är stenfruset eller snö än. Det är skönt med shettissällskap för då kommer det inte bli att den andra ägaren vill ge 4-5 kg x 2 i hagen ;)

För övrigt så börjar han hitta sin galoppväxel, han galopperar riktigt duktigt när vi löslongerar samt har lyckats hitta galoppen även när vi rider på banan :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

åh vad kul att han tappat lite :D

För oss går det ganska så bra, senaste veckorna har han pendlat mellan 345-350 kg enligt måttband, tycker att han ser helt okej ut nu :)

Den gladaste nyheten är nog i alla fall att han nu är helt igång så jag kan rida som vanligt :) Mycket lättare att få ihop en foderstat när man kan motionera honom. Dock är det klippning på schemat nästa vecka, tack och lov. Han är så fluffig just nu så han ser mycket tjockare ut än vad han är ;)

Dock har tjatet börjat nu igen att han är för smal, att stackarn måste få mer mat NU och att han absolut inte får gå ner ett enda kilo till för då svälter han. Trist, men jag är iaf nöjd med hur han ser ut. Börjar dock fundera lite på vad vissa tycker är ett bra hull?!

 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Många ser ju ett för högt hull som normalt. Precis som även jag gjorde förr. Och att ffa ponnyer ska vara 'runda och goa'. Får ju höra kommentarer om L med, men det är bara att skaka av sig. Lyssna på veterinärer och de som kan.

Nu är det alltid svårt säga ngt 'säkert' efter en bild, och än värre med en ridbild osv, men jag ser ingenstans varken att den är för smal eller för tjock. Päls kan luras våldsamt, men utav bilden att döma skulle den inte vara för smal om den så tappade 10 kg till. Nu menar jag INTE att den behöver tappa mer (utefter bilden), men som motvikt till 'för smal'.

Härligt att ni är igång!

Vi fick grönt ljus för 'fri skritt' idag, dvs ingen 20 minutersgräns längre, utan så mkt jag vill och orkar, och jag får skritta uppsuttet med om jag vill. Haha, SÅ kul vill jag nog inte ha, jag bävar för när jag ska kravla upp igen, det kommer bli... intressant :crazy: Men, fri skritt kommer förhoppningsvis vara positivt både mentalt och för metabolismen. Och om 6 veckor så är det dags att börja smyga in trav om inget händer, och sätta igång. Ofattbart att vi är så nära målsnöret. 6 v kan kännas långt, men vi har 17 veckor bakom oss liksom, och då är 6 v en piss i nilen...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi fick grönt ljus för 'fri skritt' idag, dvs ingen 20 minutersgräns längre, utan så mkt jag vill och orkar, och jag får skritta uppsuttet med om jag vill. Haha, SÅ kul vill jag nog inte ha, jag bävar för när jag ska kravla upp igen, det kommer bli... intressant :crazy: Men, fri skritt kommer förhoppningsvis vara positivt både mentalt och för metabolismen. Och om 6 veckor så är det dags att börja smyga in trav om inget händer, och sätta igång.

Härligt med lite positiva nyheter :)!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt med lite positiva nyheter :)!

Japps, såpass att jag vägrar tänka på konsekvensen av de mer negativa nyheterna - jag måste ta bort halmen tills vidare :crazy: Men jag har bestämt att analysen kommer visa att jag har typ minus 1 MJ/kg foder i silaget och det kommer gå jäääättebra *befinner sig i la-la-land för stunden*
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast om det är flera oberoende personer som är oroliga för hästens hull skulle jag ändå lyssna lite och se över om inte hästen börjar bli lite tunn, lätt att bli hemmablind. Tycker den ser lagom ut på bilden (svårt att se dock), skulle absolut inte banta den iaf. Motionera och ha en välbalanserad foderstat bara. Annars kanske du får dig en chock när du klipper den sen. :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Den ena som uttryckt sin oro över hans hull har själv en häst som får märken i fettvalkarna av sadeln, så fet är han... den andra har shettisar och enligt henne är en tjock häst en fin häst och hennes hästars magar skrapar nästan i marken
:grin: så jag är faktiskt inte ett dugg orolig över att han har gått ner för mycket, han har lite 'flebb' kvar men jag tänker inte banta mer. Han är lite större än när han var som smalast, men nu när han är igång och rids tycker jag inte att det gör något, nu kan jag rida bort ev. överflöd i stället för att banta bort det.

Alexandra: Vad kul med skrittnyheterna! Jag förstår att du inte är så sugen på att hoppa upp, det var inte jag heller när min skulle börja skrittas. Han flög omkring som en dåre, och då hade han ändå bara stått i åtta veckor ;) Iofs har han blivit helt förändrad sen vilan, han är så sjukt pigg nu! Innan hade han liksom bara ett tempo, låååångsamt, men nu leker han galoppör varje gång vi är i närheten av en åker :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alexandra: Vad kul med skrittnyheterna! Jag förstår att du inte är så sugen på att hoppa upp, det var inte jag heller när min skulle börja skrittas. Han flög omkring som en dåre, och då hade han ändå bara stått i åtta veckor ;) Iofs har han blivit helt förändrad sen vilan, han är så sjukt pigg nu! Innan hade han liksom bara ett tempo, låååångsamt, men nu leker han galoppör varje gång vi är i närheten av en åker :D

Vi har ju en liten bonustwist vi. Förutom Lillens ringa ålder och långa boxvila, så han är liksom inte färdiginriden...

Han är skrittad under ryttare, och så har vi travat typ 25 meter (och en ofrivillig galopp när han blev skrämd). Men jag kan på intet vis kalla honom inriden, utan han är under inridning - en väldigt långdragen sådan då senast det var något uppsuttet var typ 3 pass i mars - och då jag travade de där 25 metrarna första (och hitills enda) gången uppsuttet.

Dessutom kan han bocka - med skruv och alltmöjligt. Så kan bli hemskt..intressant... det här.. :angel:

(Det har dock gått alldeles utmärkt hitills under inridningen, han har inte sagt flaska om att ha matte på ryggen, men den där överenergin kan bli besvärlig nog ändå. Men det som inte dödar härdar, undrar förresten vad en sån där airbag-säkerhetsväst som blåser upp sig om man faller av kostar :angel:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här har det försvunnit 19 kg på fyra veckor, från 497 till 481 kg.
Ska boka tid för uppföljning så fort det finns pengar (med andra ord, när jag får extrajobb). Hittills nöjer jag mig med att det hänt något.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja just ja, han var ju inte färdiginriden, ännu mer spännande :p Du får väl hålla tummarna att det blir snö snart, och massor, så blir det mjuklandning om du mot all förmodan skulle trilla av ;) Min kan tack och lov inte bocka, jag hade aldrig suttit kvar om han gjorde det :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här har det försvunnit 19 kg på fyra veckor, från 497 till 481 kg.
Ska boka tid för uppföljning så fort det finns pengar (med andra ord, när jag får extrajobb). Hittills nöjer jag mig med att det hänt något.

Grattis.
Du får nog vänja dig vid att hästen kommer att se annorlunda ut.
*Allt är inte Guld som glimmar* stor rumpa är inte muskler allena.

Eiwo. Den är skitfin:love: Strunta i vad folk säger. Faktiskt... hellre ngt för smal än fet såvida att man märker att den mår Tiptop.:bump:

de blir ju piggare o orkar mer när de inte bär på en massa övervikt.

Alex. hästarna brukar vara bussiga o mina har aldrig kört repertoaren som de kan göra i hagen med mig på- trots lång boxvila.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har ett problem. Moa går fortfarande tillsammans med alla hästar, dock med sin munkorg på. Jag tror inte hon går varken upp eller ner, men nojig är jag ändå. Kanske att nacken är liite mer spänd, eller inte? Vad svårt det är!

Jag har en liten hage till henne som dom andra jobbat på att beta ner (dock mycket dåligt) men jag har inte engagerat mig mer i den hagen. Det ska bli en egen liten lösdrift till henne i slutändan. Men Moa är så lycklig tillsammans med dom andra hästarna! Hon är hysterisk på maten-absolut. Men hon skinner som solen och framför allt märks det när vi motionerar. Hon har ett helt annat ork och är så jäkla engagerad! Igår skulle vi ta en lättare motionssväng bara (så halt ute och inga boddar:o) men då passade hon på att vara rädd för en barnvagn och livrädd för några hundar som stod och skällde i en hundgård. Hon är glad på livet liksom! Hade känts mycket bättre om hon var likadan oavsett flocken eller ensam men nu drar jag mig in i det längsta här med att stänga in henne :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och det är just gå med flocken som gör det? (och inte metforminet eller att hon allmänt mår bättre nu med bättre insulinvärden etc).

Annars kanske hon kunde få en kompis med sig in i sin 'lilla' hage? Gå del av dygn med de andra och del av dygn i 'sin' hage?

Hur är hullet nu, hon håller den vikt hon har, men är den lagom eller bör hon ner mer? Går de andra på gräs nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp