Uppdrag bantning del 6

urkella

Trådstartare
Andra tråden är uppe i över 3000 inlägg så är nog dags för en ny även om det varit dött där nu så hoppas jag att det kan bli lite liv i denna. Måste vara mer än jag här som har en häst i för högt hull.

Ai-chan har blivit jätte tjock på sistone. Då hon går på lösdrift med hösilagebale med smhn på så är det svårt att ha koll på hur mycket hon får i sig men helt klart så är det för mycket iaf. Hon har vilat för att växa och smälta inridningen och hade innan dess massör ute som sa att hon skulle va täckad då hon hade en spänning så har har inte sett den massiva viktuppgången utan trott att det varit som hon grovnatt efter att det är sagt att det är nordsvensk i henne, Men nu när man tittar tillbaka på bilder på henne ser man att det är att hon blivit tjock istället :nailbiting: Så för att försöka får ner henne till normalvikt innan sommaren så går hon nu med munkorg varannan dag så lyckas hon kanske inte pilla i sig lika mycket mat. Sedan rids hon 2 dagar i veckan och arbetas från marken så som promenader, longering och lösarbete 2-3 dagar mer vågar jag inte med tanke på att hon inte är så gammal än.

Så här såg hon ut i Augusti förra året:
DSC_3588.jpg


Nu :o:(
wpid-DSC_00232.jpg.jpeg
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Oj, hon har verkligen "grovnat". Tur att du insåg det nu och inte nån månad innan betet! Hoppas det räcker med munkorgen, det är ju svårt att banta hästar på fri/begränsad fri tillgång om det inte ska/kan motionera så mycket.

/Lavinia, som helt gav upp fri tillgång och nu fodrar 4ggr/dag och då behöver ge häst ca 20 MJ mer än hon enligt "mall" borde ha.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Läskigt, sista bilden ser hon ut som min när jag köpte henne :o
Min ligger under beräkningarna i energi och högre i nästan allt annat enkelt förklarat. Hon har fått diagnos EMS nu. Hon bantas fortfarande efter sommarens "bete" och det går framåt. För henne blir det inget mer normalbete utan magert, stödfodring och massa av träning.

Väldigt fin är hon dock, hur gammal?
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Ja det är inte det lättaste precis, hoppas med munkorgen ska funka. Då alla i stallet jobbar dygnspass och bor en bra bit där ifrån så har vi ingen möjlighet till att ha uppdelade fodringar >___< Håller på vänja henne vid boxen nu med iaf så man kanske kan ha henne inne på bara halm ett par timmar om dagen med. Men för stunden hatar hon box även om hon har kompis där inne.

EmmaW Ja det ser ut som 2 skilda hästar på bilderna :o Vårt bete är mer av naturbete med en massa sly så hoppas att det ska funka.
Hon är 3 år nu :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

*kl*

Hur har det gått med din fjording?

Jodå, det går sakta men säkert. Vi har fått till hullet över rumpa och revben riktigt bra. Bukmusklerna är slappa och just nu är magen rund, men revbenen känns tydligt hela vägen. Nu är vi hemma igen och hästen får hösilage på dagarna och hö på kvällen, tyvärr har hösilaget lite högt MJ för min smak men det verkar gå bra. Han svällde en period då han fick stå i tre veckor pga tappsko (ingen hovis som kunde komma ut, och det blev isigt och snö nån dag efter tappandet..), men nu är det bara buken kvar av det. Halsen är kvar, men sakta sakta sakta verkar något hända iaf - nu har fettet försvunnit från manken, över bogarna och över bogbladen.

Vi har en tuff period just nu (vill inte skriva ut mer än så), vilket gjort motionen knepig att få till de senaste veckorna, men förhoppningsvis ska det reda sig snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Då hon går på lösdrift med hösilagebale med smhn på så är det svårt att ha koll på hur mycket hon får i sig men helt klart så är det för mycket i

Mina 3 (2 kallblod och 1 shettis) kan inte ha fri tillgång för då blir de för feta, de får begränsade givor i smhn. 15 kg torrt hösilage får de på morgonen och det petar de i sig på 2-3 h... Så hur mycket de skulle äta med fri tillgång vågar jag inte riktigt tänka på... Klart att ät-takten skulle gå ner men i alla fall shettisen och yngre kallblodet skulle bli smällfeta.

Som det är nu är det äldre kallblodet riktigt lagom i hull (stödfodras med lucern och kraft muskel) och shettisen och yngre kallblodet har liite överhull, men absolut inte feta.

Så nu ingen förfärar sig över att de går utan mat för många timmar så har de tallris och annat att peta med i hagen ;) halm brukar jag också lägga in när det är kallare ute.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

O jäklar vad hon blivit stor! :o det kan gå fort.. Synd att det inte går lite fort att få bort.

Min new forest är i superform, riktigt snygg om jag får säga det själv. Liiite dåligt med muskler för min smak, men jag jämför ju med tränaren quartrar :angel:

Fergus däremot ligger stabilt på ett par kilo för mycket. Vette fan hur man får bort de där sista.. Nåja, han är inte lika tokfet som han har varit även om hullet är långt ifrån perfekt. Har "pensionerat" honom nu, han går bara 3-4 dagar i veckan med rätt låg intensitet. Jag orkar inte och hittar ingen medryttare..
Ska se om jag kan ta lite nya bilder någon dag. Inte för att man ser så mycket under all vinterpäls...
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Så såg shettisen ut efter fri tillgång på ensilage hos föregående ägare... Så det vet jag att INTE funkar :p December -12
20130101893_zpsa3e4c32a.jpg
[/URL][/IMG]

Och efter 5 månader med begränsad tillgång. Inte så mycket muskler men betydligt lättare. April -13


Och ytterligare ett halvår senare efter regelbunden körträning. Visst har han lite betesmage men helt acceptabelt ändå. Oktober -13


Nu i december efter runda som handhäst. Inte värdens bästa bild men man ser att magen inte står ut åt sidorna i alla fall :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Hugger min egen knapp.

Tittade och kände noga igenom min fjordvalack idag. Han har en fettdepå (på varje sida) precis framför sadeln - inte uppe vid manken utan snarare snett bakom-nedanför bogbladet, på samma ställe som vissa hästar kan ha stora muskler. I övrigt är det halsen som är kvar.
Mätte honom med viktmåttband idag, för första gången ever. Enligt det väger han ca 490kg, men där man ska mäta är han ju som smalast (hans sadelgjordsläge är just där - inga slappa bukmuskler som ökar på omfånger :p ) så vete fanken hur ärligt det svaret egentligen är. Men så står det ju på måttbandet att det mäter korrekt om hästen är normalviktig. Men isf är han bra mycket tyngre som normalviktig än jag (och alla andra, inkl veterinärer) trott. Nog för att han är en krallig gosse, men wtf - en bekants bruksnordis väger ju drygt 600kg.. :p Jaja.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Mitt ständiga bantningsobjekt... Finskt kallblod, 6 år i år. Ca 158 hög.

Vårvintern -13, tycker han är ganska ok i hull men kunde inte känna revbenen...


Augusti -13, lite betesmage men i övrigt inga depåer (tror jag?) och hyfsat musklad.


Det är en ständig kamp med denna häst hur lite grovfoder man kan ge utan att det blir skadligt för mage eller psyke. Han kan gå på bete men jag brukar satsa på att han är slank vid betessläpp och så motionera ordentligt hela sommaren.
Han verkar påminna ganska mycket om TS häst, ganska klena ben och inte jättegrovt byggd i grunden men lägger på sig av luft i princip... Bilden nedan som 3-åring.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 6

har själv en nybliven 4-åring på lösdrift som blev för tjock i höstas. En svår balansgång då jag p.g.a. hennes ålder inte gärna kunde motionera henne alla dagar i veckan. Vi har satt nät på balen och så länge vi får det att sitta kvar så har hon definitivt gått ner i vikt. I vår kommer vi att köra kontrollerad utfodring så då hoppas jag att det sista försvinner.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Sorry för bildbomb....

December -13 igen...


Maj -13


Augusti -13. Jag ser ju att magen är större, men tycker ändå han höll sig i lagom hull trots bete. Eller? Hade honom dock i skogshage några veckor då betet var som frodigast. Vill helst inte använda munkorg :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Hoppar in i tråden jag med med min maxade D-ponny om det är okej!

Dessa "leva på luft-hästar" är verkligen besvärliga ibland, att få till bra med tuggtid och hagkompis (som givetvis kräver betydligt mer mat) och ändå inte gå upp i vikt känns som en helt omöjlig kombination, framförallt när ponnyn inte heller får motioneras något nu pga skada..

Förra året gick hon på begränsad fri tillgång, hade inte möjlighet till något annat tyvärr. Vägde då enligt våg hela 528 kg..
Detta året har jag lite bättre möjligheter, vikt enligt våg i höstas var 436 och nu enligt måttband (som hitils stämt helt med vågen) 410 kg.

Är nu helt nöjd med vikten, gäller bara att hålla den och sätta mer muskler såklart när hon är frisk igen. Går på hälften halm och hälften hösilage vilket funkar bra, ger tillräckligt med tuggtid utan att vikten skenar så då är vi båda nöjda!

Hur gör ni andra som har lättfödda hästar med hagsällskap? Jag har hitils inte stött på någon som matchat hennes behov utan alla andra hästar skall ha i sig bra mycket mer mat, och när dom får 2-3 av 4 mål ute i hagen innebär ju det att dygnets giva är överskriven redan i hagen..
Har ni era ensamma eller har ni bättre tur med sällskap än vad jag haft?
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Hur gör ni andra som har lättfödda hästar med hagsällskap? Jag har hitils inte stött på någon som matchat hennes behov utan alla andra hästar skall ha i sig bra mycket mer mat, och när dom får 2-3 av 4 mål ute i hagen innebär ju det att dygnets giva är överskriven redan i hagen..
Har ni era ensamma eller har ni bättre tur med sällskap än vad jag haft?

Jag försöker skaffa mig hästar med liknande behov :) Jag har två kallblod (22 & 6 år samt en shettis (9 år). Fram tills förra vintern då åldern började ta ut sin rätt för den äldsta och han började kräva mera mat var det helt problemfritt att utfodra, alla krävde lika lite. Nu löser jag det genom att ge grovfodret i begränsade givor, vissa av dem i smhn, och den äldsta kommer in 1 gg/dag och får kraftfoder.
Mina går på lösdrift, har man dem på Box för nätterna kan man ju anpassa nattgivan mera individuellt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

I vårt stall går de på enskild lösdrift. Speciellt ur utfodringsperspektivet är det en utmärkt lösning. Vi anpassar mängden mat efter varje häst och hos oss skiljer det jättemycket på hästarnas behov. Allt från fri tillgång till begränsad tillgång på uppblandat hösilage/halm (och från krubbskrammel till ett par kilo kraftfoder.)
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Dessa "leva på luft-hästar" är verkligen besvärliga ibland ...

Hur gör ni andra som har lättfödda hästar med hagsällskap? Har ni era ensamma eller har ni bättre tur med sällskap än vad jag haft?

Jag har två "leva på luft-hästar" - ett halvblod och en Lipizzaner. Det är inte kul att ha två sådana extremt lättfödda hästar, men å andra sidan så är det ju inga problem med att ha dem gående tillsammans i hagen.

De lever på hösilage (noggrant utvalt med lågt energivärde) och halm. Ingen fri tillgång (hade aldrig fungerat!), utan väl avvägda givor av hösilage + halm som komplement för tuggbehovet. Och halmmage är i alla fall bättre än fetmage ...

Jag kämpar ständigt med deras vikt, får jämt spydiga kommentarer från andra om hur "välgödda" hästar jag har - och det känns lite trist ... Jag kan inte dra ner mer på grovfodret, utan det enda som kan bidra till att få ner dem ännu mer i vikt är motion, motion och ännu mer motion. Vilket har börjat ge liiite resultat på Lipizzanern, men tyvärr inte funkar för halvblodet eftersom hon numera, pga skador, endast får gå som promenadhäst.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

*kl

Här måste ju jag uppdatera :). Har kämpat sen förra vintern med mitt Fellponny sto som tidigare stod på begränsad fri tillgång i smhn men som nu får portionerat ca 6.5 kg hö, fri tillgång på halm (äter hon dock inte mycket av) samt lusern för proteinets skull.

Förra vintern :crazy:




Nu:
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Hej!

Bra jobbat!! och grattis till en häst som inte äter så mycket halm. Min äter halm som smågodis ungefär... Så min fd tjockis begränsas i all mat.

/Lavinia, som egentligen inte borde vara i denna tråd eftersom tjockisen inte är så tjock längre (tror jag, svårt att se under all päls)
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Tack :). Hon äter gärna halmen när det är kallt och mycket snö, men det har varit dåligt med sånt väder här. Då går hon hellre och pillar i skogen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Jag har levt i någon bubbla tror jag. Mina har haft från tillgång, genom två stycken när sedan slutet av november ungefär. Jag beräknade att dom åt ungefär 6 kg hö/dygn styck. Alldeles för mycket, men inte katastrof. Sen vägde jag balarna en period nu och skrev hur många jag la ut. För att ha mer koll liksom. Och mina äter 9 jäkla kilo var på ett dygn. Och hullet. Alltså jag tyckte ju att dom var tjocka, men inte sååå farligt. Igår när jag la på Moa täcket och skulle spänna gjordarna gick det inte. Dom var seriöst för korta. Vart har jag varit i vinter, under en sten med ögonbindel eller?

Suck! Nu är det dags för hårda regler igen! Skäms som fasen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp