Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Ponylove

Trådstartare
Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa muskler (hon var inte i toppform innan då jag haft lite dåligt med tid att rida några veckor innan).

När jag åkte var hon i tunnaste laget tyckte jag, men tyckte inte det var någon ide att ge henne massor av extra foder förutom hö då jag ändå skulle vara borta och hon vila. tänkte hon skulle hinna ätqa upp sig lite och att det skulle bli lagom att börja ge henne lite krafft och lucern när jag började sätta igång henne.

Nu när jag kom tillbaka och ska sätta igång henne är hon som sagt väldigt tunn :crazy: Hon har hela tiden haft i stort sett fri tillgång till hö, de dagar hon tycker att det är gott... problemet är att höt varierar ganska mkt från bal till bal här (går inte att gör ngt åt, kan inte köpa annat hö, däremot lägger jag in lite halm till henne när hon inte gillar höt så hon i alla fall får i sig ngt) När hon tycker höt är gott äter hon ca 20-25 kg/dag och när det är äckligt ca 5 kg/dag (hon petar ut de strån som smakar gott). När jag varit borta har de inte bytt ut höt som hon inte gillat mot nytt utan har hon inte ätit det så ligger det kvar i boxen och de fyller knappt på nytt alls.

jag tar alltid bort det hon lämnat i boxen och ge henne nytt, så hon i alla fall kan peta ut strån ur den högen istället för den gamla. det har hållt henne i ok hull under hösten.

totalt sett får hon i sig ganska mkt hö om man ser på ett snitt per vecka. finns ingen analys på höt men baserat på de växter jag kan se finns i det och den kvalitet det är på det så tror jag det är ganska låga värden.

Nu har jag köpt lucern hack och energirikt havrefritt muesli. efetrsom jag sätter igång henne och hon lätt blir het av för mkt krafft så vill jag inte ge henne så mkt av det (då stressar hon ändå bara bort den extra energin) och måste ju dessutom vänjas in. Lucern kan jag så småningom ge lite mer av men hon är väldigt känslig för att få för mkt när hon inte ätit det på ett tag så tar det försiktigt med ökning nu i början.

började ge henne muesli och lucern för ett par dagar sedan bara, så nu är det endast 2 nävar lucern/dag och 1 näve muesli/dag än så länge.

Finns det något mer jag kan göra? kan jag tex. ge henne olja, eller blir hon bara pigg av det?
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Jag hade varit väldigt nervös för att ge min häst ett grovfoder som varierar så... Vad är det som gör att hon gillar/ogillar höet - vad är det som varierar? Och varför varierar det så? Känns som om du måste få bukt med grovfoderproblemet först och främst. Det kan inte vara bra för en häst att ibland äta 25 kg och ibland 5 kg...
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Vet inte varför hon inte gillar det, de andra hästarna äter det utan problem. Höet varierar beroende på vilken åker de tagit från och vilken skörd skulle jag anta, allt är från samma gård. Verkar vara lite olika växter på olika ängar här, de är nog inte så noga med att så nytt och vårda ängarna...

Jag gillar naturligtvis inte att det är så varierande hö, men kan inte göra ngt åt det, hon har varit ok i magen hela tiden och de är de andra hästarna oxå så verkar som att hon klarar den biten ganska bra. hon är helt enkelt picky, det hö hon inte gillar ser och luktar alltid helt ok (annars hade jag inte ens försökt att ge det till henne). halmen hon får när hon inte gillar höet är havrehalm och av god kvalitet vad jag kan se. så de dagarna får hon i alla fall sitt tuggbehov tillgodosett och en del näring. (hon får alltid hö oxå eftersom hon i alla fall petar i sig några kg även om det inte är gott). är olika balar ute i hagen och inne i stallet så kan vara att hon får i sig lite mer än 5 kg då hon säkert får i sig ngr kg i hagen oxå.
bor lix i ett u-land i stort sett...
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Jag har värdens kanonhö i år med en hög kvot. Lagom med energi och högt protein. Den vallen är inte gjort något med sen 2002 ungefär. Så att de inte gör nått med vallarna betyder inte att det är kasst hö. Det som oroar mig är att hästen får så varierande grovfoder. Kan inte du be ägarna att du får en bal hö för dig själv så hästen får samma hö under en längre tid?

Lucern är också ett grovfoder så det kan du öka betydligt snabbare än müslin.

Energin i fodret gör inte hästen piggare på det sättet så olja kan du ge helt utan risk för att hästen ska bli het.
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Problemet är att det inte finns plats för mer än en bal med hö inne i stallet samtidigt... annars hade säkert stallägaren gått med på det (hon är snäll trots att hon tycker jag är helt skruvad...)

Anledningen till att jag inte vågar öka på lucerngivan snabbt är att jag har gett henne lucern tidigare, ger det normalt under vintern, och hon vid flera gånger fått reaktioner på det när jag ökat på i "normal" takt så är därför försiktig med ökningen av det.

Men kanske ska testa med olja då, kan jag ge vanlig solrosolja/rapsolja som är för matlagning?
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Hästar har svår att byta ned olja , kommer inte ihåg hur mycket man får ge men det är inga större mängder.
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Vet att man inte kan ge så mkt, någon dl om dagen eller så. Men menar du att det är så lite att det i detta fall varken gör till eller från?
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Jag säger bara Dodson & Horell´s Build Up Mix! :love:

Bygger upp hästen till en bodybuilder på nolltid! (Givetvis måste hästen också gå bra träningspass!)
 
Sv: Uppdrag göda ponnyn! tips sökes!

Det hade ju kanske kunnat gå... om det hade gått att få tag på i detta "u"-land...
Men kan tänka mig att för att bygga muskler så fungerar kombinationen lucern och "vanligt" krafftfoder som hon redan får lika bra då det främst är protein som bygger.

Bygga muskler är ju inte nummer ett just nu heller utan att få hull så hon sedan kan ha något att bygga muskler av. Tar det lugnt med ridningen tills hon har lite mer hull, dessutom så vilade hon i 5 veckor så måste ändå sätta igång henne lite försiktigt. (tänkte mig ca 4 veckor innan hon är i fullt arbete)

Skrittar just nu, med ett par kortare inslag av trav ca 1h/dag och tänkte fortsätta så i minst 1 vecka till, kanske 2 beroende på hur hullet ser ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp