Uppdrag granskning - mjölkgården

Det står i artikeln att man inte vet hur många djur som finns på gården i dagsläget, hur kan det vara oklart? Produktionsdjur måste väl vara registrerade?
Ja, kor är registrerade i centralt register.

Och det fins ett regleverk för när man måste registrera födslar och dödsfall.

Men bonden har väl två gårdar? Så det kan finnas förflyttningar mellan gårdarna också, som inte är uppdaterade.
 
Ja, kor är registrerade i centralt register.

Och det fins ett regleverk för när man måste registrera födslar och dödsfall.

Men bonden har väl två gårdar? Så det kan finnas förflyttningar mellan gårdarna också, som inte är uppdaterade.

+ alla andra som svarat: OK, jag trodde att man var tvungen att registrera även flytt mellan gårdar för att veta exakt vilka djur som finns var vid en ev smitta. Men iom att gården är under rekonstruktion förstår jag att även sådant kanske inte skötts som det ska.
 
Något jag aldrig någonsin kommer att förstå är varför vissa djur ses som mer värda/mindre kapabla till lidande än andra. Om t ex hundar började behandlas på samma sätt som grisar behandlas i livsmedelsindustrin skulle det bli ramaskri bland de allra flesta, medan de inte alls bryr sig när det gäller grisarna. Som dessutom är lika smarta, om inte smartare, än hundar.

Och de allra flesta skulle sätta sig emot att skilja ett sto från hennes föl precis efter födseln, eller en tik från hennes valpar. Men att skilja en ko från hennes kalv är tydligen helt ok. NEJ, det är det inte. Det är inte ok att göra så mot något djur. Inte hästar, hundar, kor eller något annat djurslag. De ser lite olika ut, men en ko lider inte mindre än en häst eller en hund. Ändå är det accepterat beteende att behandla korna på ett sätt som det aldrig skulle vara ok att göra mot hästar och hundar. En ko är ingen maskin, det är en levande och kännande varelse precis som hästar, hundar och katter :arghh:

Och skulle en häst som levde samma liv som en ko i mjölkindustrin anses ha ett bra liv? Nej, den hästen skulle anses vara misskött/vanvårdad/oförmögen att utföra naturliga beteenden. En ko lider precis lika mycket som en häst, bara det jag vill ha sagt.
 
Senast ändrad:
Något jag aldrig någonsin kommer att förstå är varför vissa djur ses som mer värda/mindre kapabla till lidande än andra. Om t ex hundar började behandlas på samma sätt som grisar behandlas i livsmedelsindustrin skulle det bli ramaskri bland de allra flesta, medan de inte alls bryr sig när det gäller grisarna. Som dessutom är lika smarta, om inte smartare, än hundar.

Och de allra flesta skulle sätta sig emot att skilja ett sto från hennes föl precis efter födseln, eller en tik från hennes valpar. Men att skilja en ko från hennes kalv är tydligen helt ok. NEJ, det är det inte. Det är inte ok att göra så mot något djur. Inte hästar, hundar, kor eller något annat djurslag. De ser lite olika ut, men en ko lider inte mindre än en häst eller en hund. Ändå är det accepterat beteende att behandla korna på ett sätt som det aldrig skulle vara ok att göra mot hästar och hundar. En ko är ingen maskin, det är en levande och kännande varelse precis som hästar, hundar och katter :arghh:

Och skulle en häst som levde samma liv som en ko i mjölkindustrin anses ha ett bra liv? Nej, den hästen skulle anses vara misskött/vanvårdad/oförmögen att utföra naturliga beteenden. En ko lider precis lika mycket som en häst, bara det jag vill ha sagt.
Och det samtidigt som vi är ett rikt land och utan vidare skulle ha råd med en bättre djuretik. Att husdjur förr, när det för många handlade om ren överlevnad, ibland kunde fara illa kan jag förstå men inte idag och på det sätt det sker. Jag tycker det är hemskt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 758
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 677
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp