Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Lenis

Trådstartare
Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer, då man såg att antalet registreringar sjönk kraftigt i Dk. Frågan är om det vore aktuellt för Sverige, vad tror ni?

Själv är jag emot det men ser också problematiken som nu finns, som det står i texten så prövas ju idag samtliga fall av brott mot reglerna oavsett dignitet. Och ofta tycker jag det träffar snett, har tex en uppfödarbekant som lånat en hane där man utfört PL-kontroll (obligatorisk innan parning, denna regel var vid parningen helt ny med ett par veckor) ett par dagar innan ettårsdagen. Hunden parades men kollades igen långt innan valparna var födda. Som straff fick hon registreringsförbud i ett år. Det kanske är rätt och riktigt, an ska givetvis hålla sig till reglerna och vara helt uppdaterad, men jag vet också uppfödare som avlat på tik TVÅ kullar i rad innan hon fyllt 18 månader, man har skyllt på tjuvparning bägge gånger men får inget straff alls. Vet även flera som anmälts för att ha både renras och blandrasavel, till och med uttalat på sin hemsida- ingen åtgärd. Vad gör att det slår så olika?

Utöver detta känns det ofta som att reglerna via SKK skyddar valpköparna men är mer tvingande för uppfödare (mest klassiskt är ju rutan om återköp..). Hur många uppfödare har fått stöd när en fodervärd inte uppfyllt sina skyldigheter? Osv.

Jag är HELT för SKK när det gäller valpköparna och jobbet för raser, men anser att biten för uppfödare kunde behövas ändras om, vi betalar ju en del (för att inte tala om att många av oss ställer ut och bidrar på det viset) och borde vara kärnan i SKK då vi är de som faktiskt står för just renrasaveln. Tror dock inte på att släppa på alla regler, då de har ett syfte.

Vad tycker ni?
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Jag tror absolut inte att det är bra att ta bort reglerna, däremot borde det verkligen(!) kollas upp hur lätt det är att få dispens osv i de fall du nämner med hunden som PL-kollades och den som tog kullar på sin unga tik.

Vad jag däremot gärna hade sett är ännu lite hårdare regler för hundaveln. Tex när rasklubbarna vill att man röntgar höfter, ja då borde man åtminstone kräva detsamma för valphänvisning på köpahund.se och helst även för registrering.

Att man nu kan få valphänvisning på köpahund.se utan att göra något mer än para två renrasiga och regga dem i SKK känns heldumt (och jadå, jag har hört av mig till SKK om det, jag sitter inte bara och muttrar i ett forum ;) ).
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

För oss som inte har tidningen, registreras alltså FÄRRE hundar i Danmark för att man har tagit bort reglerna??
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Nej tvärtom, var jag som va otydlig. :) De såg att antalet reggade sjönk (från 40k till 20k under en 25-årsperiod enl artikeln), efter att man slopat de flesta regler ser man nu då kraftigt ökade reggningar samt ökat antal utställare. Detta enligt artikeln alltså, inget jag själv kollat upp extra :)
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Att man nu kan få valphänvisning på köpahund.se utan att göra något mer än para två renrasiga och regga dem i SKK känns heldumt (och jadå, jag har hört av mig till SKK om det, jag sitter inte bara och muttrar i ett forum ;) ).

Håller med. Nej jag muttrar inte heller bara, men ibland känner jag för att dryfta saker utanför min egen ras och det här kändes mer som en generell fråga :)
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Det låter vettigare :)

Flrstår fet som att man gjorde det för att siffrorna skönk, frågan är ju om de behöver höjas.... och att ta bort kraven (förutsatt att de är välgrundade) känns ju knappast som rätt väg att gå. Fördelen jag kan se är väl mest genetiska variationen.

(Har alltså återigen inte läst artikeln).
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Håller med. Nej jag muttrar inte heller bara, men ibland känner jag för att dryfta saker utanför min egen ras och det här kändes mer som en generell fråga :)

Det är en generell, stor o viktig fråga.

Ideligen så klagas det på hundfora över SKKs passivitet vad gäller att skärpa till hälso o mentalitetskrav. Speciellt efter "Ett renrasigt helvete" Många av oss försöker påvisa om hur bra det är i Sverige, speciellt med nya regler o anvisningar till utställningsdomare jadajadajada..

Rasklubbarnas avelsråd kämpar ibland i motvind för att ens få med "känd HD status" som krav för valpförmedling. Ofta är det uppfödare som kämpar emot, sen finns det ju uppfödare/rasklubbar som lobbar för att krav skall tas bort "för det är ju en sällskapshund, då behövs ju inget MH"

En lst söderöver hotade uppfödare med vite om dom födde upp skrynkliga hundar eftersom de ansåg att de bröt mot djurskyddslagen. Vilka protesterar o hävdar att man arbetar centralt med frågan o att förändringar var pg, pyttsan.

Varifrån får SKK merparten av sina pengar? Jo från utställningsverksamheten, vilka ställer ut mest?

OND CIRKEL
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Ja det är en annan sida av saken. Jag hör själv till de som önskar än mer hälsokrav inom min ras, och tycker SRD mm är helt rätt väg att gå (shar pei-uppfödarna som uttalade sig när d kom på nyheterna lät ju som total förnekelse, men d kan ju vara klippt så också så värderar d inte, är inte insatt). Avstod själv att börja med en viss ras för ett antal år sen när de HAR ett känt problem som en minoritet testar för, och när jag ringde runt till olika uppfödare sa flera att det inte var nån idé att testa sina hundar för skulle de sen para med nån annans hund skulle ju inte den vara testad.. Det är ju heltokigt att resonera så.

Vad gäller den biten är jag helt på SKKs sida och tycker det är synd och skam att vissa rasklubbar/falanger av uppfödare motarbetar vettiga krav. Inte sällan är det ju enbart krav på ATT djuren ska vara testade och inte ens på bra resultat..

Men det jag tänkte på just nu var SKK vs uppfödarbiten, att jag på sätt och vis kan förstå (skulle aldrig göra det själv då jag är FÖR renrasavel på alla sätt, men ändå) de som ställer sig utanför då många inte upplever att SKK är ngt stöd för uppfödarna, enbart krav. Som valpköpare kan man ju få massor av hjälp, vad får man som uppfödare? Möjlighet att lägga ut valpar på köpa hund? Krav på hälsoaspekter är kanon, men en organisation ska ju gärna finnas där även som annat än kontrollorgan. Om nån fattar vad jag menar :)
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Fast som uppfödare måste du ju vara med om du skall kunna regga valpar.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Ja? Hela trådstarten är inspirerad av en artikel där men diskuterar problemet med att färre reggar sina valpar och hur man ska få uppfödare att vilja vara med i skk. De som avstår är nog alldeles medvetna om att man inte kan regga..
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Får man inte diskutera en frågeställning/problem utan att ha läst artikeln som frågan bygger på?

Jag anser inte att SKK skall sänka hälso/mentalitets kraven för att locka till sig oseriösa uppfödare som väljer att föda upp oreggade hundar.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Jag anser inte att SKK skall sänka hälso/mentalitets kraven för att locka till sig oseriösa uppfödare som väljer att föda upp oreggade hundar.
Nej, verkligen inte. Det är ju det vi har som skyddar oss inom hundvärlden känns det som.

Däremot kan tex reglerna om att man måste ha kennelnamn ifall man tar mer än 2 st kullar tas bort. Ser ingen som helst anledning till att ha den regeln egentligen.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Kl
Frågan är ju också hur det påverkar marknaden och valpköparna. Om registreringssiffrorna minskar, vad beror det på? Jag kan ju i första hand tänka mig bristande marknad eller möjligtvis att det finns för få bra hundar. Inte att bra uppfödare med bra hundar bara inte orkar följa reglerna, typ hälsokolla. Hälsoprogrammen måste ju då vara nästintill lönlösa? Hur många som skulle köpt renrasigt köper en som inte följer rekommendationerna? Hur förhåller sig uppfödarna till att para med hundarna som inte följer de gamla kraven?

Ts, vad missar jag? Nåt måste det ju vara eftersom jag tycker det är så självklart att det är dumt men det bör ju ändå vara kunniga människor som ligger bakom. Eller är det inte krav på föräldradjuren som diskuteras?

Fast så förstår jag iof inte heller riktigt varför alla raser måste bevaras om det inte finns marknad, användningsområde och hälsa nog.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

....
Däremot kan tex reglerna om att man måste ha kennelnamn ifall man tar mer än 2 st kullar tas bort. Ser ingen som helst anledning till att ha den regeln egentligen.

Fast det är ju lite grann så att vill man "vara med i klubben" så får man betala för det. Uppfödarklubben alltså. Det jag tycker är dumt i det hela är att det inte följer med något kunskapskrav med kennelnamnet (så som det gjorde från början)... kvalitetsstämpeln säger liksom ingenting, vilket den borde. Kennelnamn=kunnig borde vara självklart, men sån är ju inte verkligheten i nuläget. Enda kraven för att få namnet är ju att ingen annan inom FCI har det och att man betalar 2500:-.
På min uppfödarutbildning berättade en kines-ägare att deras rasklubb tagit tag i saken genom att dela ut stjärnor till de uppfödare som genomgått klubbens kunskapstest (och det var inte ett lätt test tydligen). Mer sånt tycker jag!
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Minns inte exakt hur det var, men tydligen fanns det flera hundra (eller rent tusen?) regler, som var så snåriga att få orkade bry sig. Registreringarna hade väl halverats på 20 år eller något sådant. Har tyvärr inte tidningen tillgänglig, så jag kan inte kolla upp det... Någon annan kanske har koll?
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer, då man såg att antalet registreringar sjönk kraftigt i Dk. Frågan är om det vore aktuellt för Sverige, vad tror ni?

Själv är jag emot det men ser också problematiken som nu finns, som det står i texten så prövas ju idag samtliga fall av brott mot reglerna oavsett dignitet. Och ofta tycker jag det träffar snett, har tex en uppfödarbekant som lånat en hane där man utfört PL-kontroll (obligatorisk innan parning, denna regel var vid parningen helt ny med ett par veckor) ett par dagar innan ettårsdagen. Hunden parades men kollades igen långt innan valparna var födda. Som straff fick hon registreringsförbud i ett år. Det kanske är rätt och riktigt, an ska givetvis hålla sig till reglerna och vara helt uppdaterad, men jag vet också uppfödare som avlat på tik TVÅ kullar i rad innan hon fyllt 18 månader, man har skyllt på tjuvparning bägge gånger men får inget straff alls.

Skillnaden ligger på vad du är medveten om och inte medveten om, alltså uppsåt. Om jag säger "hejsan hoppsan det råkade bli en tjuvparning" så var det ju en olycka som kan hamna under "human error" och anses vara klantigt kontra om jag säger att jag medvetet parade en tik på 17,5 månader för att jag tyckte att det inte var så allvarligt. Då vet jag ju om reglerna och valde medvetet att bryta dem - så funkar ju lagen också. Det döms skillnad mellan uppsåt och ren olycka.

Sen i ärlighetens namn, har man verkligen så bråttom att man måste para en hund som inte ens hunnit få sin PL-koll? 1 år är ju en minimumgräns och den är jäkligt låg! Och det är vad jag tror SKK har i åtanke när de dömer fall som hamnat hos DN.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Jag vet inte riktigt om sänkning av registreringskraven är rätt väg att gå. De är faktiskt i dagsläget väldigt låga och de grund- och avelsregler vi har är utefter de lagkrav som finns (para inte tik under 18 mån, behandla din hund på ett gott sätt, avla inte på defekter etc.). SKK har ju satt ett jäkligt lågt minimum och sen har rasklubbarna själva fått lägga krav på sina medlemmar, något som man inte behöver följa ett dugg om inte det finns regelrätta avelsprogram för rasen som godkänts av SKK.

Om folk är villiga att avla bara om regkraven sänks så talar det ju sitt tydliga språk. Dessa människor klarade inte ens av minimumkraven utefter Sveriges lag och borde verkligen inte avla. Jag har inte koll på Danmarks regkrav men jag tror nog det är samma sak där, absoluta minimum. Att öka registreringssiffrorna får ju inte ske på bekostnad av god avel, det ska ske genom att göra allmänheten medvetna om vad god avel är och att valpköpare inte ska köpa vad som helst!
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Jag vet inte riktigt om sänkning av registreringskraven är rätt väg att gå. De är faktiskt i dagsläget väldigt låga och de grund- och avelsregler vi har är utefter de lagkrav som finns (para inte tik under 18 mån, behandla din hund på ett gott sätt, avla inte på defekter etc.). SKK har ju satt ett jäkligt lågt minimum och sen har rasklubbarna själva fått lägga krav på sina medlemmar, något som man inte behöver följa ett dugg om inte det finns regelrätta avelsprogram för rasen som godkänts av SKK.

Om folk är villiga att avla bara om regkraven sänks så talar det ju sitt tydliga språk. Dessa människor klarade inte ens av minimumkraven utefter Sveriges lag och borde verkligen inte avla. Jag har inte koll på Danmarks regkrav men jag tror nog det är samma sak där, absoluta minimum. Att öka registreringssiffrorna får ju inte ske på bekostnad av god avel, det ska ske genom att göra allmänheten medvetna om vad god avel är och att valpköpare inte ska köpa vad som helst!

Superinlägg! Älskar det citatet jag fetstilat :bow:!

På många raser borde kraven om något höjas! Som du skriver, om folk är villiga att avla bara om regkraven sänks så talar det ju sitt tydliga språk...
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

På många raser borde kraven om något höjas! Som du skriver, om folk är villiga att avla bara om regkraven sänks så talar det ju sitt tydliga språk...
Fast någonstans måste de löna sig att föda upp också. Om det finns massor med krav som kostar massor med pengar att uppfylla så går det ju inte ihop ekonomiskt för uppfödarna. Det ska ju inte kosta pengar att föda upp hundar!!

Okej om man går plus minus noll och sysslar med sitt intresse, men man ska ju inte behöva gå back för att kunna regga valparna. Då är ju någonting i systemet fel och så gott ställt brukar inte de flesta uppfödarna ha att de kan sponsra andras hundar/husdjur på det viset.
 
Sv: Uppfödare- angående SKK och deras regler mm

Fast någonstans måste de löna sig att föda upp också. Om det finns massor med krav som kostar massor med pengar att uppfylla så går det ju inte ihop ekonomiskt för uppfödarna. Det ska ju inte kosta pengar att föda upp hundar!!

Fast det där håller jag inte med om. Det det är en hobby och ingen hobby, vare sig hästsport eller snowboarding går man plus på om man räknar ihop allt. Och egentligen är hundar en vara. D.v.s. vi som producenter är skyldiga att de varor vi säljer är av god kvalitet, det är vad våra avelsprogram ska försöka leda till. Och kan man inte följa de lagar och regler som finns om du vill tillverka ex. ett kylskåp p.g.a. att du inte har råd har du faktiskt inte rätt att proppa i undermåliga delar utan då ska du avstå från att tillverka varan. Så ska det fungera med hundavel också. Tycker man sig inte ha råd att "tillverka" valpar för att uppfylla krav så att hundarna ska leva så länge som möjligt med så lite sjukdomar som möjligt så finns det ingen anledning att föda upp dem från första början.

Det är ju helt hopplöst att tro att man ska tjäna pengar på en hobby. Lyckas man få klirr i kassan emellanåt ska man vara glad. Men om man räknar ut med foder, veterinärkostnader, meriteringar, hälsoundersökningar etc. som man gör om man är seriös så kommer man knappast få tillbaka sin investering. För att inte tala om de investeringar på hundar som ändå måste gallras bort p.g.a. avelsfel i slutändan. Men det är extremt få hobbyer (och då endast på elitnivå) som ger pengar tillbaka, det är något man får acceptera eller helt enkelt ta högre pris för valparna. Men absolut inte försämra kvaliteten på aveln.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I min ras har vi en uppfödare som nu annonserar om "Gointervalpar" till salu - dvs blandraser mellan jaktgolden och pointer. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 666
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 584
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp