Uppfödare: hur resonerar ni kring avelsdjurs fel och brister?

Bara hur jag tänker kring avel, jag tror att på sikt så kommer det vara ett problem med snäva avelsbaser i små raser om man inte aktivt försöker bibehålla så mycket genetisk variation man kan utan att rucka på hälsan.
Bara en kommentar på det sista du skriver: vi är redan där - i alla renraser är den genetiska variationen snabbt minskande eftersom vi har stängda stamböcker, och det enda vi egentligen kan göra är att bromsa minskningen av genetisk variation.
 
Bara en kommentar på det sista du skriver: vi är redan där - i alla renraser är den genetiska variationen snabbt minskande eftersom vi har stängda stamböcker, och det enda vi egentligen kan göra är att bromsa minskningen av genetisk variation.

Ja, jag personligen tycker att corgi skulle må bra av att utavlas så man får in nytt blod, men det lär väl dröja innan andra inser det..
Masen får korsavlas med aussie vilket är bra men många med en kass aussie passar ju på att ta en mas kull och jag kan ju tycka att det är fel. En välmeriterad aussie som kanske är för liten eller i undre storleksmåttet (med släkt som även de är "små") för att passa in i rasstandarden för just aussie skulle vara guld värd i masaveln istället för att ta skiten som inte passar i aussieaveln och para med mas.. :meh:
 
Jag tänkte lägga ut Ammo på hanhundslistan så fort jag fått svar på mitt DNAtest (vwd och färg) så vet inte om jag passar in?

Jag tänker i alla fall att jag som hanhundsägare med har ett stort ansvar för aveln och skulle jag få parningsförfrågan från någon med en tik som inte håller måttet så skulle jag säga nej.
 
Jag tänkte lägga ut Ammo på hanhundslistan så fort jag fått svar på mitt DNAtest (vwd och färg) så vet inte om jag passar in?

Jag tänker i alla fall att jag som hanhundsägare med har ett stort ansvar för aveln och skulle jag få parningsförfrågan från någon med en tik som inte håller måttet så skulle jag säga nej.

Jag tycker absolut att även hanhundsägare passar in här. Även ni har ju ansvar för hur kullarna som föds ser ut...
 
Jag anser att hanhundsägaren har lika stort ansvar som tikägaren. Det är två genpooler som ska bli en.
Nu avlar jag inte mer men skulle en kommande hane visa sig vara avelsmaterial så skulle jag upplåta hunden till avel i samråd med uppfödaren. Jag skulle bara tacka ja till kombinationer jag själv trodde på och uppfödare med gott rykte.
 
För några år sen var jag på besök hos en uppfödare i syfte att hälsa på en tilltänkt hane till en tik som skulle paras.
Vi hade i princip bestämt oss för honom pga linjer, MH, exteriör och meriter. Men ville träffa honom också.
Hunden var otroligt trevlig och jag föll pladask.
I min värld så kommer avkommorna bära med sig en stämpel från sina halvsyskon på pappans sida så därför frågade jag hur hanhundsägarna resonerade kring tikarna? Vad sa de nej till osv.

Fick svaret "Vi tar inte ansvar för andras avel så vill någon para så får de"

Vi parade ändå eftersom hunden verkade riktigt bra. Hanen hann få ca 8 kullar. Blandad kompott på avkommorna. Även i vår kull. Han visade sig inte vara en stark nedärvare och det blev ojämna kullar både mentalt och ledmässigt. Flera tjänstehundar men också flera med mentala brister.
Ägarna borde ha tagit honom ur aveln.
 
Jag tycker absolut att även hanhundsägare passar in här. Även ni har ju ansvar för hur kullarna som föds ser ut...
Verkligen!

Jag kommer (förhoppningsvis) vara rätt petig vid ev förfrågningar. Tikar med kvarstående rädslor, dålig ledstatistik (Ammo har ju själv C / 90 i index så vi behöver ju inte öka på den varan) och sociala brister tänker jag inte para. Skulle nog inte heller para tikar med föräldrar som dött i dcm, känns så himla onödigt. Bör väl ha klarat ett MT med, om det inte är något specifikt hunden fallerat på.

Nu vet jag ju inte om någon skulle vilja använda honom, men det är nog inte omöjligt om kullen fortsätter vara frisk i hög ålder.
 
Övriga uppfödare här....har ni valt att utesluta tilltänkta avelsdjur och varför?

Själv sparade jag en tik ur en kull. Men då jag såg brister hos ett syskon i mentaliteten och ledindex inte blev gott nog (för rasen) så valde jag bort avel. Tiken var friröntgad med ett jättefint MH och både polis och en väktare har uttryckt intresse för henne. Men jag insåg att hon var mer en lyckad individ än lyckad linje.
Omplacerade henne istället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 099
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp