Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Hera

Trådstartare
Jag köpte ett dräktigt sto, elle ja, jag bytade jämt mad en annan häst. Nu har det blivit strul med själva uppfödargrejen. Förra ägaren vill stå som uppfödare och påstår att jag lovat detta när jag hämtade hästen, vilket inte är sant.

Då de bråkat mkt och velat byta tillbaka, skrev jag vid ett tillfälle att de kan få stå som uppfödare om de slutar att bråka om återköp mm. De har inte slutat bråka....

Efter att ha kontaktat advokat så förstod jag att det är pengar inblandade :confused: som man får dela med uppfödaren.

Vad är det för pengar? Är det om avkomman skulle vinna championat och andra grejer eller?

Är helt ny på detta och vill inte göra något dumt, jag har ju trots allt haft stoet större delen av dräktigheten.... :confused:
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Sådana här saker är tråkiga... Man bör se till så att allt som är sagt och avtalats bör vara nedskrivet. Vad var det som var sagt när utväxlingen skedde ? Varför vill dom byta tillbaka ? Vad består tjafset i ? Vad är det för sto och vem är hon betäckt med ?

Pengarna dom vill åt är ev. uppfödar premier i olika årgångstävlingar. Typ Falsterbo och Breeders.

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Är hingsten Breeders-ansluten och avkomman deltar i Breeders (och andra årgångstävlingar) så är det prispengar till uppfödaren.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

När man skickar in blanketten "resultat av betäckning" till Flyinge, så står det klart och tydligt något liknande detta: Om du som fodervärd vill stå som uppfödare till avkomman skall det skickas in ett intyg från stoägaren att denne överlåter avelsrätten till dig, annars blir stoägaren automatiskt fölets uppfödare. Dvs om du står som hennes ägare så blkir det du som står som uppfödare, men om de gamla ägarna inte gjort ägarbyte, så blir dom uppfödare till avkomman. Det skall alltså inte ha något med vem som betalar lev.föl avgiften att göra...
Hoppas det ordnar sig...
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Vad hänger de upp sin återgång på ? Har ni ett kontrakt ang bytet ? Finns det något inskrivet om rätt att byta tillbaka av någon anledning ? Om ni har gjort ett slutgiltigt byte av hästarna så är du ägare från den dagen ni gjorde bytet och alltså äger du stoet när hon fölar och är därmed uppfödare till fölet. Enda sättet den förra ägaren kan bli uppfödare är om ni skrivet ett avtal om detta när ni genomförde bytet. Ägaren till stoet när den fölar är alltid den som blir uppfödare därav att avtal om annat (tex fodervärd skall stå som uppfödare) måste skickas in vid registrering.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Jag köpte ett dräktigt sto, elle ja, jag bytade jämt mad en annan häst

Måste väl räknas som när du köper en dräktig häst.Köper du ett dräktigt sto blir du ju ägare till fölet, oavsett vem som ägde stoet vid betäckningen.

Har ni något avtal om byte?Står inget om föl etc så är fölet ditt.Har du fått papperna på hästen?Om inte så borde du kunna använda köpes/bytesavtalet för att få ut nya papper om de vägrar lämna dem ifrån sej.Bara du har et avtal som visar att hästen är din.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Är det en travare? Där finns bra saker för uppfödarna annars om det är en ponny 0 pengar och halvblod finns det knappast några pengar att hämta, då måste det vara en avkomma som är Topp 5 i hela sverige och byter man bort en sådan!!?
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

då måste det vara en avkomma som är Topp 5 i hela sverige och byter man bort en sådan!!?

Vad menade du med det?Jag fattade nog noll här!?!
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Avkomman var ju inte född när bytet skedde så vem vet vad det blir av den, den kan ju bli bäst i Sverige liksom sämst.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Den är inte ens född ännu. Är ett halvblod. Fölet är efter Pascal.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

crazy skrev:
Måste väl räknas som när du köper en dräktig häst.Köper du ett dräktigt sto blir du ju ägare till fölet, oavsett vem som ägde stoet vid betäckningen.

Har ni något avtal om byte?Står inget om föl etc så är fölet ditt.Har du fått papperna på hästen?Om inte så borde du kunna använda köpes/bytesavtalet för att få ut nya papper om de vägrar lämna dem ifrån sej.Bara du har et avtal som visar att hästen är din.

Har jag fått "fel" uppgifter från Flyinge??? Till mig sa dom det jag skrivit lite längre upp i tråden... Blir lite fundersam nu...
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Hm beror på omständigheterna.

Berätta mer om hur ni gjort upp avtal...

Om det är förra ägarna som vägrar skicka papper trots att hästen är betald så måste man ju kunna ansöka om ny handling på stoet.Med köpekontraktet intygas då vem som äger stoet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

crazy skrev:
Ja har ni bytt rakt av...så är det ju bytt som bytt likaväl som om du hade köpt hästen för pengar.Byttes hästarna likvärdigt rakt av och stoet var dräktigt och inget annat anges i kontraktet är fölet ditt.

Men om inte ägarbyte har gjorts då??? Det är bara fg ägare dvs den hon bytte stoet av som har rätt att göra ägarbyte till ASVH, det räcker inte att skicka in ägarbyte...

Detta är relativt nya uppgifter från ASVH, jag håller nämligen på att försöka få fram papper på en avkomma till ett sto som betäcktes av fodervärd utan lov av ägarna...

Det är tyvärr inte så enkelt som man skulle tro...
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Man måste ju kunna få nya handlingar om man med köpekontrakt kan intyga om att man har köpt hästen.Dvs först och främst ordna handlingar på stoet.Att registrera stoet på nytt.

Annars skulle man ju inte kunna få några nya handlingar alls...tex vid brand etc....eller rent slarv.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Jaaa, självklart. Men i detta fallet är problemet att fd ägarna har bokat, betäckt stoet. Och (förhoppningsvis) betalt 16 dygnsavgift...
Vi har hållt på i ett år nu, och ringt "miljoner" samtal, och nu börjar det ljusna...
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Jag har hennes papper, har skickat in dem påskrivna av förra ägaren tillsammans med kvitto.

Bytade mitt sto 25 000:- mot ett skäckföl 22000:- och det 20 år gamla dräktiga stoet 3000:- (typ utlägg för betäckning)

De ska lägga ner sin verksamhet och får inte sålt stoet. Hon har inkar och nu har de hittat på och anklagat oss för en del grejer. Hotat med advokater för att jag sålt hästen för dyrt.

En väninna har nu köpt mitt förra sto för slaktpriset och det var hon knappt värd. Hon är inte verkad på över ett halvår, har ordentligt med mask och så mager att det gör ont att titta på henne.

Jag sa vid ett tillfälle att de kan få stå som uppfödare om de slutar att bråka om bytet. De har inte slutat att bråka, och anser att jag har förstört hela deras liv med detta häst byte.

Personligen tycker jag inte att det ska uppmuntras att såna där ska stå som uppfödare. Inte efter vad de gjort mot min fina häst.

Advokaten tycker att jag bara ska regga fölet och skita i förra ägaren och aldrig mer ha någon kontakt med dem. Har de inte råd att mata sina hästar så har de inte råd att ev bestrida detta....
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Ja men skicka då in och fixa ägarbyte så hon står på dej innan fölet föds.

Borde inte vara några problem...

Ja din advokat har nog rätt...

Vad är det för stam på skäckfölet?
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Hera skrev:
Advokaten tycker att jag bara ska regga fölet och skita i förra ägaren och aldrig mer ha någon kontakt med dem.
Jag haller faktiskt med advokaten. Det jag forundras over ar VARFOR du fortsatter att braka med dem???
Du ar agare pa stoet, darfor ar det sjalvklart att du ska sta som uppfodare. Om de andra personerna gjorde en dalig affar, sa far de faktiskt skylla sej sjalva...det ar inte ditt nuvarande problem. Tyvarr, verkar du ju inte ha sjalvfortroendet att be dem dra dit pepparn vaxer och lamna dej ifred. De har ju inte ens din gamla hast langre, sa varfor ens bry sej om vad de vill??

Du ska sta som uppfodare pa avkomman - det ar ju sjalvklart!!
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Spontant undrar jag bara hur de fd ägarna kan tycka att de är uppfödare då fölet inte kommer födas hos dem utan hos dig :smirk: Självklart är det du som är uppfödaren.
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Om du står som ägare...vart ligger då problemet??? :angel:
 

Liknande trådar

B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 869
Senast: Grana
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 630
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp