Uppfödare

Leija

Trådstartare
Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på rasklubbens uppfödarlista, men hon står inte med på uppfödarlistan hos skk. Betyder det att hon inte är med i skk? Det står att valparna får stamtavla och registreras i Stockholms Kennel Klubb FCI (?). Första gången jag planerar att köpa valp på det ”ordentliga” sättet så jag vet ju inte riktigt vad allt detta innebär. Om hon inte är med i skk, är det en uppfödare jag bör avstå då?

Hon verkar som en seriös uppfödare och alla hennes avelstikar har bra hd+ed röntgen, patella ua, ögonlysning, gen tester samt genomfört bph med skott. Hon ögonlyser även valparna innan leverans.
 
Som uppfödare måste man anmäla sig till SKKs uppfödarlista, man hamnar inte där automatiskt. Däremot ska ju valparna reggas hos SKK (svenska kennelklubben). Finns hon med på rasklubbens lista så bör det ju inte vara några problem. Går du in på skk avelsdata så ska du hitta hennes hundar där och uppgifter om dom.
 
Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på rasklubbens uppfödarlista, men hon står inte med på uppfödarlistan hos skk. Betyder det att hon inte är med i skk? Det står att valparna får stamtavla och registreras i Stockholms Kennel Klubb FCI (?). Första gången jag planerar att köpa valp på det ”ordentliga” sättet så jag vet ju inte riktigt vad allt detta innebär. Om hon inte är med i skk, är det en uppfödare jag bör avstå då?

Hon verkar som en seriös uppfödare och alla hennes avelstikar har bra hd+ed röntgen, patella ua, ögonlysning, gen tester samt genomfört bph med skott. Hon ögonlyser även valparna innan leverans.

Har du några funderingar får du gärna skicka ett meddelande till mig, är väl insatt i sheltieaveln 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 297
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ponera att ni har en renrasig hund från en skk-reggad kennel. Hunden har ställts ut som valp (8 månaders), inofficiellt och på en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 241
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp