uppfostran..

K

kalasmy

Hej jag undrar vad ni anser om hund uppfostring..
Får era hundar ligga i sängen, soffan?
Jag anser iallafall att hunden är en familjemedlem och tycker det är helt okej att min goldentik får ligga i soffan.
Sen kanske hunden inte ska sitta och tigga vid bordet men om hunden ligger i köket och sover, varför ska man då va på den hela tiden att den ska va utanför köket?.
Jag bara undrar hur ni gör med era hundar?..

tål kritik = )
 
Doris ligger i soffor och sängar. Hon är en omplacering och var van vid det, desstutom gör ju katten de så de kändes lite orättvist annars. Heller att dom ligger o myser i sängen/soffan me mej än att dom smyger upp när man lämnar rummet! :smirk:

Vad gäller tiggandet så tigger hon bara på väl utvalda person, dvs pappa och lillebror. Där kan det "tappas" lite ibland. :smirk: Men oftast håller hon bara koll om det ramlar ner något, det tycker inte jag gör någonting. Pappa och lillebror få skylla sej själv, för hos dom tigger hon.
 
Samtliga mina djur är familjemedlemmar, men jag har inte hästen i soffan heller. Hemma hos oss är varken soffan eller sängen tillåten för hundarna eftersom de skitar ner så förb*nnat, i synnerhet nu när det är salt och skit ute. Dessutom får de fästingar på somrarna och några sånna kryp vill jag inte dela säng med. :crazy:

Jag vet de som tycker det är ok att ha katten sittandes på matbordet, men jag vill inte ha mina katter i smöret så borden är förbjudna för alla mina djur, oavsett om det är katter, hundar eller hästar. :p
 
Mina hundar får vara i soffan och i sängen. Däremot ska de alltid be om lov innan de hoppar upp i säng/soffa eller går in genom ytterdörr,hoppar ur bilen etc
 
Min hund ligger i sänge , soffan mm. Han ligger på köks soffan när vi äter(tigger inte).
Han är en basenji dom fäller bara 1 gång/år och då i väldigt små mängder, han är väldigt renlig(rasen tvättar sig som en katt). Han tycker jag är ok att ha i möblerna.
Jag skulle aldrig låta en "vanlig" hund vara i möblerna, dom hårar och skitar ner och när du en gång lärt dom att det är ok så är det väldigt svårt att vänja om dom + att dom ser inte skillnad på tex din soffa hemma och din bästa väns skinn soffa som kostar 15.000kr (bara ett exempel).
 
Jag måste erkänna att katten får va på köksbordet :o
Men det är för att hunden äter upp hennes mat om den står på golvet och vi vill inte ha henne på diskbänken där hon aldrig hoppat upp. Vardagsrumsbordet är däremot förbjuden mark.
 
+ att dom ser inte skillnad på tex din soffa hemma och din bästa väns skinn soffa som kostar 15.000kr (bara ett exempel).

Min hund vet skillnaden.
tex. Hemma får han inte sitta i kökssoffan, det får han hos min mormor och morfar. Hemma får han vara på soffan men hos mormor får han bara vara i soffan i tv-rummet och inte i finrummet.
 
mina jyckar får vara överallt utom i köket. men om jag i framtiden köper en ny, dyr soffa så kommer den att vara hundförbjuden. tror knappast att de inte skulle förstå det.
 
Okej kanske inte hlr skulle låta min hund ligga i soffan om den va ny o dyr.. män män = )
 
Min hund är en familjemedlem i högsta grad. :love: Hon får vara överallt i vårt hem förutom i soffan. I sängen får hon vara om hon ber om lov. Om hon av någon anledning är ensam hemma så får hon ligga i sängen om den är bäddad annars inte.

Men jag brukar ta en kudde och lägga mig på golvet med henne istället när vi tittar på film.
 
Våran hund får inte ligga i soffan eller i sängen och hon får heller inte vara i dotterns rum.
Däremot får hon ligga i köket även när vi äter.
Hon tigger inte, hon stjäl inte mat vare sig vi är där eller inte.
Eftersom jag är sjuk och nästan alltid hemma så hon är sällan ensam även om hon kan utan var ensam i många timmar utan problem.
Hon får inte sova inne hos oss då både jag och maken är sjuka och har sömnsvårigheter + att min hund visserligen är schäfer men är ändå lika vig som ett havande kassaskåp och låter en hel del när hon byter sovställning :crazy:
Hon ligger där inne då jag tex läser bok odyl dock.
 
Våra hundar får vara i soffan och i "sina" barns sängar och i köket är det fullt tillåtet att vara. Enda regler vi har det är övervåningen, där är det hundförbud. Det accepterar dom fullt ut...... Men tror att jag hade varit tveksam att ha hundarna i möblerna om det varit stora hundar som tar stor plast, fast när det kommer till kritan så :angel:
 
Här hemma är hundarna jämnställda med övriga familjemedlemmar. De sitter i soffan, ligger i sängen, sitter i kökssoffan etc. De sitter t o m framför datorn ibland ha ha!
 
min hund får vara överallt förutom i sängen.vi har två soffor i vardagsrummet,och den ena är hans.det är så roligt,för om man sitter i "hans" soffa,så står han och glor på en tills man antingen går därifrån eller säger till honom att gå och lägga sig.han vet var han får vara och inte.sängen får han inte vara,men där verkar han i alla fall inte vilja vara.när vi äter ligger han på golvet och vilar.ibland kan han sätta sig vid min dotter,kan ju hända att något slinker ner på golvet :d
 
Vi har två snart tre stora hundar och stall så på dagtid får hundarna bara vara i hallen när det springs ut och in
men när vi har gjort kväll så är hundarna överallt i kåken och frågar dom fint så får dom ligga i soffan.
 
min hund får vara i soffan men inte i söngen han får inte tigga vid bordet och gör det inte heller. men i köket får han gärna vara bara han inte tigger.. han får heller inte vara i klädskrubben då han river ut allt han kan hitta å biter sönder det :)
 
Han har alltid fått ligga i sängar och soffor och vart han nu vill ligga. Det är så vi vill ha det. Vi vill leva tillsammans MED våra djur.
Hade det bara varit jag som hade varit i vårt hus och inga gäster hade kommit så hade jag tyckt att det var okej om han tiggde också. Men nu är det inte så (även fast han tigger otroligt fint!). :)
 
Inga hundar i sängarna. Inga skor heller!

Hundar torkas av, vid smutsväder, när dom vill in och får sedan vara var dom vill, utom i möblerna. Enda undantaget är kökssoffan. Där klev jycken upp som den mest självklara sak i världen, och satte sig bredvid mig och gosade. Jag kom mig inte för att påpeka det olämpliga, utan såg bara det humoristiska i situationen. Sedan dess ligger vi varje dag och trängs en stund på kökssoffan. :)
Kan tillägga att han aldrig tigger eller rör något på bordet.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 027
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 962
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp