Uppfostringsläger?!

Plantan

Trådstartare
Kära Bukefalister,
Har ni hört talas om något ställe dit man kan skicka brötiga hästar för uppfostring och allmänt hästvett?! Finns det? Skicka adressen så kommer hästen i morron bitti!

Svar till:
Utmattad tant med yrväder till häst...
 
Hahaha... I know the feeling.

Mvh, utmattad tant med pigg, glad och ouppfostrad unghäst

Jag har vänt mig till böckerna ( Kelly Marks, Perfekt uppförande) och även gjort en sträng och ärlig genomgång av vad och hur mycket jag matar min häst med i förhållande till hur mycket (eller snarare, hur lite) arbete hon utför. Det borde finnas en "Anonyma Övermatare"... 🙈
 
Jag skickade min på uppfostringsläger. Problemet var att hon uppförde sig så oklanderligt på lägret :D Som tur var uppförde hon sig hyggligt när hon kom hem och var igångsatt igen. Men nu har hon blivit stående ett tag igen och har väldigt svårt att bete sig som folk.
 
Vart skickade du hästen? Tar de emot Mammutar? Han är stor, tung, lurvig och har den längsta hästnäsa jag sett, som han muddrar mig med dagligen .. Så det är en Mammut! (Jag köper en enkel biljett av Greens...)
 
Jag förstår att du skojar delvis men är det så jobbigt bör du ta hjälp av ngn tränare eller lämna i väg för utbildning. Har svårt för gnällande om ouppfostrade hästar vars beteende är ägarnas fel och ser inget roligt i det.
 
...Har svårt för gnällande om ouppfostrade hästar vars beteende är ägarnas fel och ser inget roligt i det.
Visst är det oftast hos människan det brister, men "gnälla" måste man väl få göra? Nu kanske du är en sån duktig hästmänniska att du aldrig får problem med hästarna i ditt liv, men så kan det omöjligt vara för alla. Jag tycker att det är positivt när folk åtminstone inser att de har problem- motsatsen verkar tyvärr vara vanligast, att man pular på för sig själv i evigheter och försöker lösa situationen med skarpa bett och liknande. Eller slaktar hästen eller nåt annat drastiskt.

Till TS- det finns gott om problemlösare som du kan vända dig till, det är en växande business detta att ta emot tillridningshästar. Jag har själv drivit en sådan verksamhet, dock inte längre. Beroende på var i landet du bor kanske jag kan tipsa dig om någon. Ibland räcker det annars med att ta hjälp av tränare på hemmaplan, men det har du kanske redan gjort.
 
Har svårt för gnällande om ouppfostrade hästar vars beteende är ägarnas fel och ser inget roligt i det.

Jag hade ett sto med en hormonstörning. Hon gick inte hantera emellanåt, skenade runt som en tok på ridbanan, slet sig och härjade runt, ja var helt enkelt extremt svårhanterad. Innan vi såg sambandet mellan brunstcyklerna och beteendet...! Herregud så jag skämdes. Vi kunde gå från att göra en klockren tävlingsrunda till att inte ens kunna lägga en rund volt på en vecka.
Löste det med att lägga in kulor i livmodern, då blev hon mer som ett normalt sto.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
8 355
Senast: _Elly_
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 618
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag beställde en grej. Pga usel information från företaget lackade jag ur och avbeställde. Fick bekräftelse från företaget, hade val...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp