F

Fjompas

Jag har haft lite problem med min hund nu, men nu ÄNTLIGEN har det vänt åt rätt håll verkar det som.
Vi har granskat oss själva nu och vi har gjort en del fel, lätt att vara efterklok!? :D

Men nu morrar han inte längre, undviker konflikt genom att avleda honom m.m.

Nu har vi äntligen hittat något som han och vi tycker är kul! :rofl:
Vi har provat agylity, han tröttnar efter en runda, fast jag är jättebarnslig och rolig...

Nu bara han älskar dragning! Min sambo svetsade ihop en gammal barnvagn med skacklar, korg i bak... Och han viftar på svansen och han är väldigt framåt och lyhörd.
Men nu måste jag få lite råd om träning med vagn, hur mycket kan jag träna? Jag går ca 1 ½ km med två vedträd (5kg) och drar som inget.
Någon mer som testat detta?
 
Jag funderar på att börja träna min hund genom at dra en vagn. Vi har en som han dragit på förut, men jag tänkte om jag skulle börja lägga på lite vikt också. på den tiden vi använde vagnen mer fick han dra hem en matkasse från affären. Det är ju så svårt att veta HUR mycket man kan lasta på egentligen. Vill ju gå lungt fram, men inte överdrivet heller. Det är inte så att du sitter inne med sådana kunskaper kanske?
 
Nej, tyvärr inte! Har kört hästar, men det är ju inte alls samma sak med hundar.

Men det finns ju hundar som drar mer än sin egen vikt, men jag är inte ute efter det, men var går gränsen?
Skaderisk? De behöver kanske massage/stretching efter "träningen"?
Skulle vara kul om man kunde få tips eller ideér!!! :bump:
 
Min hund väger mellan 45 och 50 kilo så han kanske kan dra en del då. En vän sa till mig att man aldrig ska låta en hund dra mer än 30 kilo. Men om nu hunden är en Grand Danois så borde ju den ju inte ta skada av att dra lite mer än så i allafall.

Det du skrev om streching tror jag är bra. Jag brukar försöka strecha min hund, men han tror att det är något konstigt på gång om man börjar dra i honom. Försöka kan man ju ändå alltid. Så strecha din hund du. Det kan ju aldrig skada. Om man nu är försiktigt och vet vad man pysslar med.

Det kanske finns någon bok på biblioteket som man kan låna i ämnet. Får åka ner dit och kolla någon dag.
 
Det finns hundar som dragit upp till 172 gånger sin egen vikt, men det är ju på tävlingar under ordnade förhållanden.

Jag har en GD, och skulle aldrig låta henne dra mer än 15 kg ungefär. Mest för att hennes kropp inte är byggd för att dra på ett optimalt sett, men skulle hon bli tränad i det hela med ett BRA sele (Sytt efter henne) så skulle jag låta henne dra lite mer.
Det tar ungefär 1 år att bygga upp en hund för att dra större vikter, det är räknat på en hund som då tränas upp för att tävla i WP.

Längre sträckor har jag aldrig kollat upp hur mycket en hund ska få dra osv.
 
Oj! 172 gånger sin vikt. Det är en hel del det. Vad jag egentligen ville ha sagt var att jag inte tror att man kan sätta en gränsvikt utan att ta hänsyn till individen.

Och du har rätt angående GD:s. De är lite dumt byggda för att dra. Men det var bara storleken på hund jag ville påpeka.
 
Världsrekordet i WP på hjul ligger på 2721,5 kg.
På snö ligger det på 2367,7 kg.
Båda rekorden togs på 70-talet, av hundarna Sasitna och Kashwitna (Kan ha stavat fel på namnen).

Var två bröder som gjorde detta:
img00003.jpg
kashwitna.jpg
 
Alltså, vad vill man bevisa med att ha sådana tävlingar? Hundar är så totalt lojala, skulle säkert dö hellre än misslyckas med det test husse lagt upp. Knäppt, det kan ju inte vara bra.
 
Eftersom jag är väldigt inne på en ras där dom främst används till WP, så har jag tagit reda på en del.
Nu är det inte direkt vanligt med dom där vikterna, utan det var ju försök till världsrekord, inget annat.

Har man någonsin sett en hund som älskar WP, så glömmer man det inte. Dom är totalt överlyckliga innan start och drar med en sådan glädje så att det inte är sant.
En hund som inte vill dra, den drar inte. Man får inte ta på hunden under tävling, utan endast använda kommando till hunden att börja/sluta dra och en leksak eller godis som belöning vid målet. Dom drar för att dom älskar det helt enkelt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp