Uppgiven och får inte rätt vård

Voeux

Trådstartare
En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av ett långdraget problem.

Efter semestern förra året så började det klia på mig. Det var små röda knottror på huden som kliade intensivt, och några veckor efter att mina symptom uppstått fick även sambon desamma. Jag började misstänka skabb och gick till min husläkare, som också misstänkte skabb, och gav en remiss till hudläkare. Jag ringde hudläkaren för tidsbokning och tydligen fanns tid först efter 3 veckor. Jag kunde inte vänta så länge, jag rev mig blodig på nätterna och kunde inte sova. Så jag tog initiativ till att själv behandla oss för skabb. Jag behandlade först mig själv då sambon var bortrest, och när han kom hem behandlade vi oss båda. Besvären försvann men jag gick ändå på min läkartid. Läkaren var övertygad om att det inte var skabb. Han tittade lite snabbt på mina händer, hävdade att det definitivt inte kan ha varit skabb. Det kliar nämligen enbart på händer och fötter då, sa han. Jag frågade vad han trodde att det varit då, han sa att man sällan kan veta. Huden kliar ibland, och det kan försvinna av sig självt, men man vet inte alltid vad som orsakat problemen.

Efter några veckor kom besvären tillbaks. Eftersom det inte skulle ha varit skabb så tänkte vi att det måste ha varit någonting i lägenheten eftersom vi båda är drabbade. Utredde vägglöss, det var det inte. Bytte tvättmedel, schampo och tvålar till milda parfymfria varianter. Det hjälpte inte. Under vintern blev det värre, och i februari bokade jag ny tid hos hudläkaren. Fick träffa en annan läkare, han såg uppgiven ut, tittade på mig lite snabbt och konstaterade att några prickar verkar sitta i samband med hårsäckar. Follikulit, sa han. Vi fick ett medel för det, testade några veckor och det blev inte bättre. Bokade en ny tid hos hudläkaren och fick träffa en tredje läkare i maj. Hon suckade åt sina kollegor. Vid det här laget hade jag en hel mapp i min telefon med bilder på prickarna. Hon tittade på dem och konstaterade skabb. Jag blev matt. Hon sa att vi skulle behandla oss en gång, men jag valde två. Jag var så knäckt av allt kliande att jag aldrig ville vara med om det igen. Så vi gjorde två behandlingar. Det blev bättre en tid, men på högsommaren kom besvären tillbaks. Vi behandlade en gång till. Besvären är kvar. Nu har jag en ny läkartid bokad i slutet av nästa vecka men jag är uppgiven.

Ingen utav läkarna har kunnat diagnostisera någonting, de tittar snabbt och gissar. När jag läser om skabb så står det att läkaren ska hitta och identifiera ett skabbdjur, men detta har inte skett. Hur ska vi kunna veta helt säkert om vi inte får en diagnos? Ändå tror jag på skabb då symptomen stämmer överens med skabb, samt att det vid samtliga behandlingar ändå har blivit bättre en tid. Det måste rimligtvis vara så att vi inte lyckas med behandlingen, eller att någon utav oss blir smittad om och om igen utifrån. Detta är dock inte särskilt sannolikt med tanke på att en längre tids hudkontakt oftast krävs för att smitta, vilket ingen utav oss har med någon annan än varandra. Mer sannolikt biter inte behandlingen. Trots att vi gör precis som vi ska, tvättar alla textiler i över 60 grader, vädrar alla skor och ytterkläder osv. Jag vet inte vad vi mer ska göra, och jag känner mig inte alls hoppfull inför nya behandlingar om de 4 vi redan gjort inte hjälpt.

Jag känner inget hopp inför nästa läkarbesök, och jag är rent av helt knäckt efter ett års kliande. Buke, vad ska jag göra?
 
Skabb kliar visst på fler ställen än händer och fötter. Hade en vårdtagare på boendet som hade skabb, han kliade sig sönder och samman överallt - förutom i ansiktet. Den infon boendet fick var att det absolut smittar lätt, det krävs mindre än lång hudkontakt. När man spårade smittan var det två i personalen som hjälp en vårdtagare med skabb upp från golvet, utan att ha handskar och plastförkläde på sig. De smittade sedan fler vårdtagare.
 
Skabb kliar visst på fler ställen än händer och fötter. Hade en vårdtagare på boendet som hade skabb, han kliade sig sönder och samman överallt - förutom i ansiktet. Den infon boendet fick var att det absolut smittar lätt, det krävs mindre än lång hudkontakt. När man spårade smittan var det två i personalen som hjälp en vårdtagare med skabb upp från golvet, utan att ha handskar och plastförkläde på sig. De smittade sedan fler vårdtagare.

Ja, det gör ju det. Första läkaren hade fel. Den sista läkaren sa att det kunde smitta om man exempelvis arbetar inom vården eller med barn på skola eller förskola. Både jag och sambon arbetar dock på kontor och skakar väl hand med någon på sin höjd, dock gissar jag att vi inte skakar hand med samma person om och om igen om det nu skulle vara en återkommande smittokälla. Annars har vi ingen hudkontakt, kramar våra vänner hej och hejdå men det innebär ju inte den typen av hudkontakt.

Min gissning är att någon utav oss blev smittade förra sommaren, och att något satans skabbdjur har överlevt varenda jäkla behandling och sen har det spridit sig igen. Jag vill göra ny behandling men det känns helt hopplöst, jag börjar starkt betvivla Tenutex effekt.
 
Mitt råd:
Gör en ny behandling och bo någon annanstans i minst tre dygn. Hotell? Har för mig att skabb dör efter tre dygn om de inte hittar en värd. Stäng av elementen, ha fönstren på glänt. Det ska bli så kallt som möjligt i lägenheten. Sätt ut soffkuddar osv på balkongen. När ni kommer hem så kör ett tvättmaraton. Skabb är ett helvete att bli av med men det går.
 
Ja, det gör ju det. Första läkaren hade fel. Den sista läkaren sa att det kunde smitta om man exempelvis arbetar inom vården eller med barn på skola eller förskola. Både jag och sambon arbetar dock på kontor och skakar väl hand med någon på sin höjd, dock gissar jag att vi inte skakar hand med samma person om och om igen om det nu skulle vara en återkommande smittokälla. Annars har vi ingen hudkontakt, kramar våra vänner hej och hejdå men det innebär ju inte den typen av hudkontakt.

Min gissning är att någon utav oss blev smittade förra sommaren, och att något satans skabbdjur har överlevt varenda jäkla behandling och sen har det spridit sig igen. Jag vill göra ny behandling men det känns helt hopplöst, jag börjar starkt betvivla Tenutex effekt.
Har någon av er varit utomlands på semester?

Tenutex är starkt! Har ni smort överallt? Även mellan skinkor t.ex? Har för mig att man ska kunna avmaska mot skabb också, men det verkar ju vara svårt för er att ens få diagnosen.
 
Mitt råd:
Gör en ny behandling och bo någon annanstans i minst tre dygn. Hotell? Har för mig att skabb dör efter tre dygn om de inte hittar en värd. Stäng av elementen, ha fönstren på glänt. Det ska bli så kallt som möjligt i lägenheten. Sätt ut soffkuddar osv på balkongen. När ni kommer hem så kör ett tvättmaraton. Skabb är ett helvete att bli av med men det går.

Ja, vi har pratat om det. Att göra en behandling och sen helt enkelt sticka någon annanstans. Vi har ju stugan, exempelvis, där vi kan vara några dagar. Det känns som sagt bara så himla uppgivet eftersom vi redan gjort allt enligt regelboken hela 4 ggr. Men vi kanske får hoppas på att sticka från lägenheten helt ska göra susen.
 
Har någon av er varit utomlands på semester?

Tenutex är starkt! Har ni smort överallt? Även mellan skinkor t.ex? Har för mig att man ska kunna avmaska mot skabb också, men det verkar ju vara svårt för er att ens få diagnosen.

Vi har varit utomlands, men inte under förra sommaren, då var vi hemma. Dock ute på olika upptåg i Sverige.

Ja, överallt. Verkligen Ö.V.E.R.A.L.L.T. In i varenda vrå :angel: Till och med ansikte och öron även om läkaren sa att man inte behövde smörja ovanför halsen, men jag ville inte chansa. Har också läst mig till att det finns något i tablettform men det verkar nästintill omöjligt att få. Mina läkare vill ju inte ens försöka leta upp ett skabbdjur så :meh:
 
Ja, vi har pratat om det. Att göra en behandling och sen helt enkelt sticka någon annanstans. Vi har ju stugan, exempelvis, där vi kan vara några dagar. Det känns som sagt bara så himla uppgivet eftersom vi redan gjort allt enligt regelboken hela 4 ggr. Men vi kanske får hoppas på att sticka från lägenheten helt ska göra susen.
Jag hade absolut testat det. Glöm inte bada hunden också! :)
 
Jag hade absolut testat det. Glöm inte bada hunden också! :)

Just ja, han också. Jag misstänkte hundloppor när allt detta drog igång förra sommaren och behandlade honom för det. Har kvar några kurer som jag köpte vet jag. Kanske kan vara en idé att dra på lite i nacken på honom också efter badet? Känner lite better safe than sorry just nu..
 
Det var illa. Du skulle behöva en utredning, blodprover, hudavskrap och kanske efter det en allergiutredning skulle väl vara det grundläggande.

Jag tycker detsamma. Jag frågade telefonisten sist jag ringde och bokade en ny tid varför jag inte fått någon utredning. Varje gång jag varit där har jag fått en tid på 10 min där de på sin höjd, på grund av att jag själv tagit initiativ till det, tittat med blotta ögat på någon prick. Så har de gjort en bedömning utifrån min beskrivning mestadels, som då lett till tre olika svar från tre olika hudläkare. Telefonisten kunde såklart inte svara på det, men hon erbjöd sig att boka in en tid på 20 min i stället för 10 min nästa tillfälle. Så jag hoppas att den läkaren kommer att ta prover. Jag har läst att läkare upptäcker skabb genom att pilla upp huden med en nål där man misstänker en skabbgång och kolla med lupp. Det borde ju inte vara supersvårt tycker jag.
 
Jag tycker detsamma. Jag frågade telefonisten sist jag ringde och bokade en ny tid varför jag inte fått någon utredning. Varje gång jag varit där har jag fått en tid på 10 min där de på sin höjd, på grund av att jag själv tagit initiativ till det, tittat med blotta ögat på någon prick. Så har de gjort en bedömning utifrån min beskrivning mestadels, som då lett till tre olika svar från tre olika hudläkare. Telefonisten kunde såklart inte svara på det, men hon erbjöd sig att boka in en tid på 20 min i stället för 10 min nästa tillfälle. Så jag hoppas att den läkaren kommer att ta prover. Jag har läst att läkare upptäcker skabb genom att pilla upp huden med en nål där man misstänker en skabbgång och kolla med lupp. Det borde ju inte vara supersvårt tycker jag.
Här kan du läsa om grundläggande utredning för (generell) klåda
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/pruritus-klada-generell-klada/

Skriv ut och fråga läkaren utefter det.
 
Ja, pest och pina! :arghh: Jag skulle kunna sanera hela lägenheten, tvätta allt från mattor till gardiner och bo på hotell en vecka om det så krävdes men då vill jag ju veta först om vi verkligen är på rätt spår.
Har du bilder?
Har du som ”bubblor” under huden i handflatorna? Har du gångar under huden?
 
Har du bilder?
Har du som ”bubblor” under huden i handflatorna? Har du gångar under huden?

Yes, bubblor (eller blåsor) under huden. Denna togs i morse. Hade på handflatan på andra handen här om dagen men de syns inte lika mycket nu.

35259


Jag har inte kunnat se några gångar under huden med blotta ögat. Bara blåsorna, och knottror eller röda prickar som syns på resten av kroppen. Blåsorna är enbart på händerna och prickarna/knottrorna på resten av kroppen.
 
Yes, bubblor (eller blåsor) under huden. Denna togs i morse. Hade på handflatan på andra handen här om dagen men de syns inte lika mycket nu.

Visa bifogad fil 35259

Jag har inte kunnat se några gångar under huden med blotta ögat. Bara blåsorna, och knottror eller röda prickar som syns på resten av kroppen. Blåsorna är enbart på händerna och prickarna/knottrorna på resten av kroppen.
Yes, det är skabb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 162
Senast: tråkmåns
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 445
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp