Bukefalos 25 år!

Uppgiven över bostadsmarknaden

Som många utav er redan vet så är jag hemskt uppgiven över bostadsmarknaden, och skulle behöva skriva av mig lite.

När mina föräldrar var 28 år köpte de en villa söder om Stockholm för 840 000 tkr. De arbetade som simskolelärare och golvläggare, och kunde låna hela beloppet även om topplånet såklart blev dyrt. På grund av skilsmässa fick de sälja huset några år senare och flytta in i hyresrätter, huset är idag värt kanske 7 miljoner. Även min man bodde i villa som barn, hade föräldrar med arbetarlöner men kunde ändå bo i hus norr om stan. Jag antar att vi har växt upp med bilden av att man nån gång i livet kommer kunna ha familj och villa.

Nu har vi båda dessutom studerat i 5 år var, min man är höginkomsttagare och jag tjänar över medel. Vi har sparat och investerat, förra året lyckades vi tillslut köpa vår första lägenhet och hade då skramlat ihop 570 tkr i kontantinsats. Jag är ändå ganska stolt, jag känner inte så många som lyckats köpa boende på egen hand utan hjälp från sina föräldrar. Men trots att vi studerat länge, skaffat oss bra jobb, sparat och tillslut lyckats köpa ett boende så står jag helt handfallen inför framtiden. Villorna kring Stockholm ligger på 10 miljoner + och lägenheterna ligger på 100 - 140 tkr per kvm. Jag vet om, och jag kan inte påtala detta nog, att vi bor på en utav Sveriges dyraste platser och vi skulle kunna ha en betydligt bättre boendesituation om vi rörde på oss. Men det är väl just det, att det här är vårt hem. Här har vi bott hela våra liv, vi har vår familj och vänner här och framför allt är jag kär i platsen där jag bor. Jag trivs här, jag är inte ute efter en flådig våning på Östermalm jag vill bara inte tvingas ifrån mitt hem. Men det känns som att det är precis det vi gör. En trea där vi bor nu, vilket vi skulle behöva för att få plats med vårt barn som är på väg, går knappt att få tag på under 8 milj. Jag har bott i fem olika lägenheter på Kungsholmen och kan varenda gata utantill, varenda litet café runt hörnet och vilka backar som är jobbiga på löprundan. Men jag tror inte vi kommer kunna bo kvar.

Allt på grund av en rusande bostadsmarknad senaste 15 åren som man nu, till viss del har satt stopp för med nya amorterings- och insatskrav. Man upptäckte att det inte fungerade så bra att låna ut hur som helst, och det är väl väl. Jag tycker de nya kraven är vettiga. Men vi då, som var för unga för att åka med på den vågen och kommer in först nu? Alla som är yngre än oss? Alla som inte har eller hade föräldrar som kunde knuffa oss över tröskeln i ung ålder? Det som inte ens är en tröskel längre utan någon form av mur. Jag har tre yngre syskon som så småningom behöver eget boende.

Jag vet inte. Jag känner mig bara ledsen och uppgiven idag. Jag vet inte var vår lilla familj ska ta vägen. Jag känner mig arg över att jag en gång i tiden trodde att om man studerar och jobbar hårt så kommer man ha möjligheter, och ändå är vi här. När jag var liten skämtades det om att svennebananer hade villa, vovve och Volvo. Det är ett skämt, medelsvensson har inte en villa där jag bor, du ska vara bra rik för att ha den möjligheten.

(Nej, det är inte synd om oss. Vi har det gott ställt, vi kan alltid köpa en lägenhet utanför stan osv. Jag vet allt det där. Men att gå från ung och tro att vissa saker var uppnåeliga, att kämpa för det, för att sedan för varje år se den där drömmen gå i spillror.. det svider fan.)

Senast ändrad:

Alla citroner i blåa skålar och orkidéer på bostadsannonser är helt fascinerande. Jag vill veta om det finns fiber, hur nära det är till lokaltrafiken och om det finns mataffärer inom gångavstånd.

Undrar också i mitt stilla sinne om alla förvaringsutrymmen som åkt på tippen. Några garderober och andra förvaringsmöjligheter är finemang när man behöver panikstäda ;)
Blåa skålar har jag missat men det var ett tag nästan alla bostadsannonser jag såg hade citroner med på bilderna (typ på alla bilder). Tycker inte man ser det lika mkt idag för annonserna för sthlms innerstad men ofta någon skål med citroner eller fruktskål eller liknande. Något grönt/blommor gör dock mkt för fotona. Är det inte någon mäklare som kör med pingvinfigurer? :rofl: Det kan dock vara en mäklare utomlands (tror jag jar sett det på Instagram kontot Hemnetknarkarna).

Gällande vettig information om objektet kan det variera en del mellan mäklare men tycker ofta infon är bra gällande annonser för bostadsrätter i sthlms innerstad. Vet inte hur det förhåller sig för hus i sthlm dock. Håller verkligen med att man vill veta om det finns fiber etc.

Voeux

Trådstartare
Denna hamnade i mitt flöde idag 😂

C54842C4-E70A-43FA-A3F8-96057A0B6475.jpeg

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Rr46Jr/sbab-da-faller-bopriserna

Tänkte på din tråd @Voeux Priserna kommer att falla lite, men samtidigt faller priserna på det du säljer så det blir ett nollsummespel. Den som gynnas är förstagångsköparna, men det är pga att många får sämre ekonomi, höjda räntor osv som priserna går ner så även om kontantinsatsen blir lägre så blir boendekostnaderna högre med hårdare krav på amortering. Och jämför man över en tioårsperiod så har bopriserna ändå gått upp långt över folks ekonomi.

Tänkte på din tråd @Voeux Priserna kommer att falla lite, men samtidigt faller priserna på det du säljer så det blir ett nollsummespel. Den som gynnas är förstagångsköparna, men det är pga att många får sämre ekonomi, höjda räntor osv som priserna går ner så även om kontantinsatsen blir lägre så blir boendekostnaderna högre med hårdare krav på amortering. Och jämför man över en tioårsperiod så har bopriserna ändå gått upp långt över folks ekonomi.
Men vi har väl inte sett att bopriserna faller än? SBAB vet ju inte om bopriserna kommer falla, de kan ju bara tro.
Fallande bopriser gynnar inte bara förstagångsköpare, vill man köpa något större/byta upp sig behöver det ju inte heller vara dumt. 100 000 eller 130 000 kr/m2 påverkar ju slutpengen mer på 100 m2 än på 30m2.

Till trådstarten kan jag lägga till att jag också kan känna mig frustrerad och samtidig otroligt lyckligt lottad. Efter typ 1000 bostadsaffärer senaste 15 åren har jag liten 5:à på Östermalm. Räcker dock inte till ett hus där vi skulle vilja bo. Dock verkligen inget fel på att bo som vi bor, så kommer nog få bo kvar i så stan (vilket absolut inte är ett straff, förstår och uppskattar hur otroligt priviligierad jag är..)

Haha va?! Jag kan inte komma på ett enda hus/gård/herrgård där jag skulle vilja bo som inte skulle täckas av en 5a på Östermalm. Vill ni bo på Drottningholm då eller?
Jag tyckte jag skrev att min lägenhet var rätt liten, för att var en 5:a eller? Sen ligger den lågt i huset.. jag vet inte, men utifrån jobb, skola/förskola och övriga preferenser vill jag helst bo i Bromma (hyfsat nära vattnet), dandery eller på Lidingö och det är faktiskt otroligt få hus (kanske t.o.m. inget) som ligger i samma prisklass som vår lgh är värderad till. Så behöver verkligen inte vara något slott. Bara ett vanligt hus inte allt för långt från ställen vi åker till dagligen. Men jag tycker som sagt inte synd om mig, konstaterar bara fakta.

Jag tycker ofta att jag hör protester om att grönområden byggs bort. Vi behöver absolut träd och parker för både ekosystemtjänster, temperatur, dagvattenhantering och luft. Men bor man 5-10 min utanför tull så kan man inte heller räkna med att få ha kvar ett helt skogsområde, eller som Årstafältet med golf osv. när vi också har bostadsbrist. Men folk är väl så, sig själv närmst..

Eh jo ... Jag skulle gärna sett att Årstafältet fått vara ett STORT grönområde. Tycker det är bättre att förtäta de områdena där det finns byggnader redan så vi har gröna "lungor" som Gärdet och Årstafältet mm...

Sen är ju jag en mkt glad ägare av en lgh ifrån "allmännyttan" som såldes ut i början på 2000 talet, vilket gjorde att jag kom in på bostadsmarknaden då jag inte har 20 år i bostadskö så jag kan få en lgh i Sthlm.
Dessutom blev utförsäljningen ett LYFT för området om än så har de problem med brottsliga gäng i de ytterst få hyreshus som är kvar i området. Helt plötsligt bryr sej de som bor i området om hur det ser ut och vill ha fint runt sig vilket av någon anledning inte var fallet innan... Äger man det man bor i tar de flesta iaf bättre hand om det de bor i. För det lönar sej att hålla det "fint"... En del är tyvärr "äh det är bara en hyresrätt"...

Eh jo ... Jag skulle gärna sett att Årstafältet fått vara ett STORT grönområde. Tycker det är bättre att förtäta de områdena där det finns byggnader redan så vi har gröna "lungor" som Gärdet och Årstafältet mm...

Sen är ju jag en mkt glad ägare av en lgh ifrån "allmännyttan" som såldes ut i början på 2000 talet, vilket gjorde att jag kom in på bostadsmarknaden då jag inte har 20 år i bostadskö så jag kan få en lgh i Sthlm.
Dessutom blev utförsäljningen ett LYFT för området om än så har de problem med brottsliga gäng i de ytterst få hyreshus som är kvar i området. Helt plötsligt bryr sej de som bor i området om hur det ser ut och vill ha fint runt sig vilket av någon anledning inte var fallet innan... Äger man det man bor i tar de flesta iaf bättre hand om det de bor i. För det lönar sej att hålla det "fint"... En del är tyvärr "äh det är bara en hyresrätt"...

Men just Årstafältet är väl inte en grön lunga? Hur många använder Årstafältet förutom hundägare och minigolfbanan? Visst om det är en lunga mitt i ett tätt bostadsområde men det är inte Årstafältet.

Voeux

Trådstartare

Vi ser på det helt olika. Jag förstår att utförsäljningen av allmännyttan var bra för dig personligen men jag tror jag har gjort tydligt i tråden vad jag anser om konsekvenserna av bristen på hyresrätter. Gröna lungor kommer vi ha kvar, det ligger i stadsplaneringens intresse, och att ta en bit av ett fält i ett redan bebyggt område är väl just ypperligt.

Voeux

Trådstartare
Men vi har väl inte sett att bopriserna faller än? SBAB vet ju inte om bopriserna kommer falla, de kan ju bara tro.
Fallande bopriser gynnar inte bara förstagångsköpare, vill man köpa något större/byta upp sig behöver det ju inte heller vara dumt. 100 000 eller 130 000 kr/m2 påverkar ju slutpengen mer på 100 m2 än på 30m2.

…och tvärtom så kan ökande priser vara gynnsamt också, då det ger loss mer kontantinsats vid försäljning vilket är vår akilleshäl mer än högt lån. Nackdelen för oss just nu är mycket att stora boenden ökat mer i pris än små, vilket inte alls är bra när man säljer liten och köper stor.

Voeux

Trådstartare

Jag tycker att bopriserna spås falla mest hela tiden och ändå är vi där vi är idag. Men med det sagt så tror jag faktiskt också att de kommer att göra just det inom kort. Vi har haft en himla rörelse under pandemin som pressat priserna lite till sin smärtgräns, så jag tror också att de kommer att dala lite en tid, men för att sedan stiga igen och så lär det fortsätta såhär ett tag. Såvida inte nya lånekrav kommer igen.

Jag tycker att bopriserna spås falla mest hela tiden och ändå är vi där vi är idag. Men med det sagt så tror jag faktiskt också att de kommer att göra just det inom kort. Vi har haft en himla rörelse under pandemin som pressat priserna lite till sin smärtgräns, så jag tror också att de kommer att dala lite en tid, men för att sedan stiga igen och så lär det fortsätta såhär ett tag. Såvida inte nya lånekrav kommer igen.

Sedan tror jag det spelar roll var i landet du befinner dig. I storstäderna är det så stort tryck pga inflyttning att priserna kommer vara fortsatt höga.

Voeux

Trådstartare
Sedan tror jag det spelar roll var i landet du befinner dig. I storstäderna är det så stort tryck pga inflyttning att priserna kommer vara fortsatt höga.

Det tror jag absolut! Jag fastnar lätt i storstadsperspektivet märker jag, det är väl där mitt huvud snurrar mest.

Nu tycker jag dock att priserna på hus i den kommun jag tittar har dalat lite under hösten? Det kan ju vara en ren tillfällighet, jag har inte gjort något djupgående research kring dessa hus så det kan ju vara så att just dessa som kommit ut på marknaden har haft sämre skick, bostadsrättsradhus kan ha haft höga avgifter eller dylikt. Men från mitt spanande på veckobasis så tycker jag mig sett att budgivningarna inte varit lika tokiga, och utgångspriserna lite lägre. Men som sagt, det kan vara en ren tillfällighet. Annars kanske det är just post-pandemi som börjar smyga fram lite.

Liknande trådar

Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
11 391
  • Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Kropp&Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
1 976
Hundavel&Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
2 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 25
  • Dejtingtråden 33
  • Vad gör vi? Del CXLIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat