Jag vet inte vad jag ska göra åt min rygg. Jag vet inte hur man får hjälp av sjukgymnast utan att först boka tid med läkare. Och jag vet inte hur jag skulle kunna få gå hos sjukgymnast nära jobbet. Är ju inte listad på den vårdcentralen och tänker inte lista mig där heller.

Och naprapat har jag inte råd att gå till.

Träning på egen hand har aldrig tidigare funkat, så varför skulle det göra det nu? Jag har försökt yoga och jag har försökt med meditation tidigare. Och det funkade inte. Jag lyckas inte ens borsta tänderna.

Den enda lösningen jag kunnat komma på är att träna på jobbets gym tillsammans med min kollega. Då kan hon vara draghjälpen jag behöver. Men jag vet inte hur jag ska träna.

Jag ger upp. Inget verkar ju funka ändå. :(
 

Du får aldrig tid hos läkare för ryggont. De hänvisar omedelbart till sjukgymnast. Så vill du gå dit så ring sjukgymnasten på tex VC. Men de kommer ge dig träningspapper. Och visa dig. Sen ska du hem och göra det (eller på gymmet eller var du nu vill, jag kan göra saker på jobbet. Tex vänta på kaffe vid maskinen kan jag göra en övning).

Här är de första övningarna jag fick när min ländrygg pajade. De kallade det ”rygg-hygien”. Rörlighet i hela ryggen innan man börjar ”styrke-övningar”.
IMG_1610.jpeg
 
Du får aldrig tid hos läkare för ryggont. De hänvisar omedelbart till sjukgymnast. Så vill du gå dit så ring sjukgymnasten på tex VC. Men de kommer ge dig träningspapper. Och visa dig. Sen ska du hem och göra det (eller på gymmet eller var du nu vill, jag kan göra saker på jobbet. Tex vänta på kaffe vid maskinen kan jag göra en övning).

Här är de första övningarna jag fick när min ländrygg pajade. De kallade det ”rygg-hygien”. Rörlighet i hela ryggen innan man börjar ”styrke-övningar”.
Visa bifogad fil 116722
Ett stort problem är att jag aldrig skulle klara av att göra det där 3-5 gånger dagligen.
 
Jag vet inte vad jag ska göra åt min rygg. Jag vet inte hur man får hjälp av sjukgymnast utan att först boka tid med läkare. Och jag vet inte hur jag skulle kunna få gå hos sjukgymnast nära jobbet. Är ju inte listad på den vårdcentralen och tänker inte lista mig där heller.

Och naprapat har jag inte råd att gå till.

Träning på egen hand har aldrig tidigare funkat, så varför skulle det göra det nu? Jag har försökt yoga och jag har försökt med meditation tidigare. Och det funkade inte. Jag lyckas inte ens borsta tänderna.

Den enda lösningen jag kunnat komma på är att träna på jobbets gym tillsammans med min kollega. Då kan hon vara draghjälpen jag behöver. Men jag vet inte hur jag ska träna.

Jag ger upp. Inget verkar ju funka ändå.

Rutinen är att man först får komma till sjukgymnast. Inte läkare först. Om sjukgymnasten bedömer att läkare behövs så bokas man in där sen. Undantag för skador som uppkommit genom trauma av nåt slag (man trillat, varit med om en olycka eller liknande).
 
Rutinen är att man först får komma till sjukgymnast. Inte läkare först. Om sjukgymnasten bedömer att läkare behövs så bokas man in där sen. Undantag för skador som uppkommit genom trauma av nåt slag (man trillat, varit med om en olycka eller liknande).
Fast jag vet inte ens var man får tag i en sjukgymnast.
 
Ryggen påverkas såvitt jag förstår av ditt fysiska arbete. Prata alltså med din arbetsgivare om vad företagshälsovården kan hjälpa till med.

Och att ingen sagt något om företagshälsovård betyder inte att det inte finns (för det gör den med all säkerhet). Men du behöver prata med chefen för att få klart för dig vilka resurser de har tillgång till. Det är i arbetsgivarens intresse att personalen håller sig frisk och kan utföra sitt arbete. Och det är arbetsgivarens skyldighet enligt lag att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete.
 
Vårdcentralen.
Vilken vårdcentral? Inte den jag är listad på i alla fall eftersom det är för långt att åka dit från jobbet (möjligen att jag kan gå dit på vägen hem). Och jag vet inte om man får hjälp av en vc där man inte är listad. Jag kommer inte att lista om mig.
 
Vilken vårdcentral? Inte den jag är listad på i alla fall eftersom det är för långt att åka dit från jobbet. Och jag vet inte om man får hjälp av en vc där man inte är listad. Jag kommer inte att lista om mig.

Ja, den biten får du faktiskt lösa själv. Jag har bättre saker för mig än att leta reda på en lösning dig. Det får du faktiskt göra själv. Såvitt jag vet så har alla VC sjukgymnast. Välj en som passar dig eller hoppas att ryggen på nåt magiskt sätt löser sig själv.
 
Vilken vårdcentral? Inte den jag är listad på i alla fall eftersom det är för långt att åka dit från jobbet. Och jag vet inte om man får hjälp av en vc där man inte är listad. Jag kommer inte att lista om mig.
Du bodde väl inom Region Örebro Län, om jag minns rätt? Du kan få träffa en sjukgymnast via regionens app Digital Mottagning ganska omgående, jag har provat och det fungerar faktiskt väldigt bra med övningar och uppföljning. De har även mottagning på helger i appen vissa veckor. Bara ett tips. :)
 
Ja, den biten får du faktiskt lösa själv. Jag har bättre saker för mig än att leta reda på en lösning dig. Det får du faktiskt göra själv. Såvitt jag vet så har alla VC sjukgymnast. Välj en som passar dig eller hoppas att ryggen på nåt magiskt sätt löser sig själv.
Jag kan ju inte lösa det själv.

Försöker bara överleva liksom. Varje grej utöver jobbet är övermäktigt.
 
Livet är så jävla jobbigt precis hela tiden. Vill inte vara med. Inget är kul. Och jag är trött jämt.
 
Gå in på nätet, t ex Eniro, och sök sjukgymnast och i vilket område du kan tänka dig att gå. Till exempel nära din arbetsplats. När du hittat en som verkar bra så kan du boka tid direkt, många kan man även boka på nätet.

Du behöver inte gå via läkare eller vårdcentral, jag har gjort så här själv flera gånger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 381
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna lura mig själv att börja träna för det behöver jag verkligen. På jobbet har vi ett gym och min kollega...
2
Svar
24
· Visningar
2 153
Senast: Lillo
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 224
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 449
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp