Upphängning/skruvar i transport

AntiPrimax

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en hästtransport där det saknas ring på väggen för att fästa transportgrimskaftet för att sätta fast hästen.

Jag är dock förvirrad över hur jag ska fästa denna ring. Vilken skruv ska man ha för dessa? Hur har ni i era transporter?

Tack på förhand!
 
Liknande den här menar jag =)
 

Bifogade filer

  • 141351026_max.jpg
    141351026_max.jpg
    50,4 KB · Visningar: 1
Vad är det för transport? Kanske finns någon annan uppbindningsmöjlighet som du kan få tips om 😊

Jag vill helst inte göra hål i min transport, och framförallt inte för att binda upp hästen. Tänk om den sliter i grimskaftet och har sönder släpet om man satt uppbindningen på ett mindre smart sätt?😆

Jag har Ifor williams och binder hästen i en av de överblivna ”öglorna” vid bommen. Funkar jättebra.
 
Jag har nyligen köpt en hästtransport där det saknas ring på väggen för att fästa transportgrimskaftet för att sätta fast hästen.

Jag är dock förvirrad över hur jag ska fästa denna ring. Vilken skruv ska man ha för dessa? Hur har ni i era transporter?

Tack på förhand!

Vilket släp och i vilket material?

Generellt hade jag inte monterat egna fästen utan att veta att väggkonstruktionen som den ska sitta i är dimensionerad för detta.

Många vill att en binder i sidan i stället, oftast med galvade fästen som sitter i bomfästet. Eller så sitter bindringen i golvet (mycket bra men sällsynt).
 
Det är en Christ Tandem Trailer, glasfiber/plast på insida och utsida och plywood emellan. Plyfa tror jag han som sålde transporten kallade det.

Det finns en ring att fästa i på bommen, men hon som äger min foderhäst säger att jag inte får sätta honom där, för risken att han kanske får för sig att krypa under. Han gjorde det som unghäst och bröt manken..

Låter klokt dock, det ni säger om att hästen kanske tar med sig väggen! Det vill man ju inte 😱
 
Vilket släp och i vilket material?

Generellt hade jag inte monterat egna fästen utan att veta att väggkonstruktionen som den ska sitta i är dimensionerad för detta.

Många vill att en binder i sidan i stället, oftast med galvade fästen som sitter i bomfästet. Eller så sitter bindringen i golvet (mycket bra men sällsynt).
På vilket sätt är det bra att den sitter i golvet? Var i golvet sitter den då?
 
Hästen balanserar sig under färd med huvud och hals. En låg position med huvudet gör att balansen kan förbättras.

Antingen lågt i väggen fram eller i golvet. Men det hade ni väl märkt? Vilket släp är det?
 
Det är en Christ Tandem Trailer, glasfiber/plast på insida och utsida och plywood emellan. Plyfa tror jag han som sålde transporten kallade det.

Det finns en ring att fästa i på bommen, men hon som äger min foderhäst säger att jag inte får sätta honom där, för risken att han kanske får för sig att krypa under. Han gjorde det som unghäst och bröt manken..

Låter klokt dock, det ni säger om att hästen kanske tar med sig väggen! Det vill man ju inte 😱
Hur skulle han kunna krypa under om han binds kort i bommen? Det är ju dessutom inte så mkt utrymme generellt i en transport, för att kunna krypa under måste de ju ha utrymme att backa en bit för att ens få ned huvudet?
 
Jag binder mina i en ring som sitter framtill på bommen. Ingen som krupit under, däremot en unghästar som försökte hoppa över bommen en gång.
 
Hur skulle han kunna krypa under om han binds kort i bommen? Det är ju dessutom inte så mkt utrymme generellt i en transport, för att kunna krypa under måste de ju ha utrymme att backa en bit för att ens få ned huvudet?
Bind inte kort i bommen då fungerar inte transporten som den ska vid en ev krock.
Bommen ska ta tyngden i bogen och har du då bundit i bommen så tar nacken den smällen istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Corax
·
Utrustning Hur gör ni när ni någon gång behöver köra utan mellan vägg i transporten? Idag sitter ju nästan alla bommar i mellan väggen. Är det...
Svar
7
· Visningar
596
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp