Upphetsad hund

Vipp

Trådstartare
Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt...

Har en hane på 6 år som kastrerades vid drygt 1 års ålder pga starka könsdrifter (rymde och matstrejkade osv). Han har alltid haft kvar dom lite trots kastrering då han blir väldigt glad i alla tikar samt kan bli väldigt upphetsad av att hälsa direkt på löptik (när hans hundkompis löper som vi träffar ibland). Nu har han under kanske ett år fått ”juck attacker” där han helt plötsligt börjar jucka aggressivt vad som verkar mot hans vilja då han ser väldigt besvärad ut när det händer. Ibland nästan lite orolig då han brukar vad jag uppfattar det som söka lite stöd hos mig. Slickar sig mycket efteråt och hans svällkroppar svullnar och blir stenhårda. Han får dessa antingen när han sover eller om han blir riktigt glad, typ om ngn i familjen kommer hem igen ofta på ett lite överraskande sätt. När allt lugnat ner sig så går han ofta och sover igen eller återgår till det han gjorde innan ”attacken”.

Är detta helt normalt beteende eller borde jag vara orolig på något sätt? Jag tycker så synd honom när det händer då han som sagt ser väldigt besvärad ut 😅
 
Aldrig hört om det, men kanske vore en ide att iaf prata med en veterinär ifall det kan finnas någon medicinsk anledning och det kan vara värt att göra en utredning eller ej.
 
Aldrig hört om det, men kanske vore en ide att iaf prata med en veterinär ifall det kan finnas någon medicinsk anledning och det kan vara värt att göra en utredning eller ej.
Varför veterinärutredning? Juckande är en väldigt vanlig överslagsreaktion. Det är ju därför endel okunniga får för sig att deras hund är översexuell för att de inte förstår att det handlar om en överslagshandling. Så kastrerar de och hunden blir än mer osäker och tar till än mer överslagshandlingar.
 
Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt...

Har en hane på 6 år som kastrerades vid drygt 1 års ålder pga starka könsdrifter (rymde och matstrejkade osv). Han har alltid haft kvar dom lite trots kastrering då han blir väldigt glad i alla tikar samt kan bli väldigt upphetsad av att hälsa direkt på löptik (när hans hundkompis löper som vi träffar ibland). Nu har han under kanske ett år fått ”juck attacker” där han helt plötsligt börjar jucka aggressivt vad som verkar mot hans vilja då han ser väldigt besvärad ut när det händer. Ibland nästan lite orolig då han brukar vad jag uppfattar det som söka lite stöd hos mig. Slickar sig mycket efteråt och hans svällkroppar svullnar och blir stenhårda. Han får dessa antingen när han sover eller om han blir riktigt glad, typ om ngn i familjen kommer hem igen ofta på ett lite överraskande sätt. När allt lugnat ner sig så går han ofta och sover igen eller återgår till det han gjorde innan ”attacken”.

Är detta helt normalt beteende eller borde jag vara orolig på något sätt? Jag tycker så synd honom när det händer då han som sagt ser väldigt besvärad ut 😅
Jag hade nog precis som du blivit lite bekymrad i alla fall och rådfrågat någon duktig veterinär med tanke på att det är ett nytt beteende vad jag förstår, och att det även händer när han sover, att han vaknar av det. Även om det är en överslagshandling undrar man ju varför det dykt upp nu?
 
Varför veterinärutredning? Juckande är en väldigt vanlig överslagsreaktion. Det är ju därför endel okunniga får för sig att deras hund är översexuell för att de inte förstår att det handlar om en överslagshandling. Så kastrerar de och hunden blir än mer osäker och tar till än mer överslagshandlingar.

Det kan finnas skäl till veterinärutredning om det är något som dyker upp plötsligt, juckande kan vara tecken på urinvägsinfektion eller prostataproblem. Det senare tror jag iofs är ovanligt hos en kastrerad hund som detta väl var...
 
Det kan finnas skäl till veterinärutredning om det är något som dyker upp plötsligt, juckande kan vara tecken på urinvägsinfektion eller prostataproblem. Det senare tror jag iofs är ovanligt hos en kastrerad hund som detta väl var...
Jag gissar att hunden hade fått andra symptom också isåfall eftersom det har pågått ett år. Hade det varit ett nytt beteende så hade man såklart uppsökt veterinär men då inte efter ett år utan snarast.
 
Min ena hane stressjuckade väldigt mycket (dagligen) både som okastrerad och kastrerad men det hände liksom aldrig något med svällkropparna vid dessa tillfällen. Det hände vid helt andra tillfällen när han var okastrerad.

Kanske värt att analysera om han har fortsatt höga testostreonhalter? Jag är rätt säker på att testosteron kan bildas på andra ställen än i testiklar.

Sen finns det gott om kastrerade hanar med mycket drifter kvar utan att det beror på något fysiskt fel
 
Jag gissar att hunden hade fått andra symptom också isåfall eftersom det har pågått ett år. Hade det varit ett nytt beteende så hade man såklart uppsökt veterinär men då inte efter ett år utan snarast.

Prostataproblem kan iofs komma smygande, så det behöver inte komma flera symptom samtidigt. Jag tyckte mest att ditt inlägg fick det att låta som om veterinärundersökning var helt onödigt men även om juckande är en vanlig överslagshandling kan det också finnas fysiska anledningar. Och i det här fallet kanske du uppsökt en veterinär snarast, men det är ju inte säkert att TS gjort det.
 
Han mår bra i övrigt och har inte dessa attacker regelbundet utan kommer i perioder. Kanske har varit runt 10-15ggr på 1 år.
Glömde säga att det alltid sker ifrån sömn/när han är nyvaken. De gånger har får attacker när någon kommer hem är det alltid när han är nyvaken, det är heller inga överdrivna hälsningar familjen gör utan ibland till och med ignorerar de honom men han gör så i alla fall. Men jag kommer nog kontakta veterinär för säkerhetsskull. Varför jag inte gjort det tidigare är för att jag vet att han har kvar ganska mycket av sin könsdrift trots kastrering, blir väldigt glad i löptikar osv men det är på kontrollerbar nivå än innan kastreringen. Så jag har väl trott att det bara var att han kanske hade ”våta drömmar”.
Hade vi inte kastrerat hade han förmodligen svultit ihjäl då vi bor i hundtätt område med många tikar och var riktigt smal innan kastreringen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp