Upphittad kattunge

Lihna

Trådstartare
Sittandes på vägkanten hittade vi idag en liten kattunge. Jag uppskattar att den är mellan 5-7 veckor. Rätt så fin i hull, väldig kelig och social. Känns som att den vuxit upp i innemiljö, leker med leksaker och äter både torr- och blötmat. Ligger gärna i famnen och spinner.

Hittades långt ifrån bostadshus. Ingen kattmamma syntes till och heller inga syskon (ska åka tillbaka och titta igen, för ev. syskon som gömt sig) Satt som sagt på trafikerad bilväg och kunde absolut inte lämna den. Ska lägga lappar i omtillliggande husägares brevlådor nu ikväll. Hoppas för allt i världen att någon ska sakna den lilla kissen, men tyvärr är det ganska vanligt längs sträckan att folk dumpar av sina djur de ej längre vill ha kvar.

MEN. Fram tills ev ägare dyker upp, hur ska jag ta hand om den lilla? 5-7 veckor alltså, äter blöt- och torrmat. Ska jag ge mjölkersättning? Jag har två andra katter i huset som accepterat den lilla, inga större bekymmer där. Ska jag försöka hitta en kattmamma med ungar och försöka placera in den lilla där? Om hon accepterar en till kattunge kanske det vore bäst? Jag är rädd att den ska missa mycket av "lärandet" utan en kattmamma. Men kanske agerar mina två katter bra förebilder?

Lilla katten verkar veta vad en kattlåda är, och har som sagt god aptit och är kelig, pigg och glad. Skriker ibland men inte när man är i närheten. Borde den inte skrikit mer efter mamma?

Goda råd emottages tacksamt!
 
Sv: Upphittad kattunge

Vilken duktig liten kisse !

Jag *tror* att det trots allt kan räcka bra med de katter som du har om de är snälla mot den lilla, de bör kunna lära den katthyffs. Att hitta en kattmamma tror jag kan vara svårt, men försöka kan man alltid.

Har du vägt den ? Det borde kunna ge en liten fingervisning om hur gammal den är.

Sist men inte minst, vilken tur kissen har som hittade DIG !
 
Sv: Upphittad kattunge

Exakt samma sak (i detalj, så jag hajade till lite) hände oss för fyra år sedan, och kisse ligger just nu i min säng :love:

Hon åt mjuk kattmat, och torrfoder också om jag inte minns fel, och någon mjölkersättning gav vi henne inte, eftersom riktig mat verkade fungera bra.

Vi hade fyra katter sedan tidigare, och en av dem, en gammal katthona som haft flera kullar tidigare, adopterade henne (lät henne "dricka mjölk", slickade henne och fångade möss åt henne) medan en annan tog rollen som syskon och lekte med henne. I det fallet räckte de andra katterna alldeles utmärkt, och kattungen växte upp till en helt normal katt beteendemässigt :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 138
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 930
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: Novienna
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp