Upphittade kaniner

darkblonde

Trådstartare
Vad gör man med dem? Finns det redan en tråd i ämnet så länka gärna till den för jag hittar ingen och inbillar mig att det är bråttom. Jag var just iväg till gymmet och både på väg dit och hem såg jag en svart liten kanin i buskarna utanför huset. Kunde inte se något halsband men så kom jag inte heller särskilt nära den.

Om vi förutsätter att jag får tag på den och att den inte har något halsband med telefonnummer eller liknande på sig, vad bör jag då lämpligen göra? Jag har ingen kaninerfarenhet, inga djursaker hemma och djuraffären är stängd tills imorgon bitti.
 
Sv: Upphittade kaniner

Angående hö förresten: finns du i Östergötland så är det bara att skicka ett PM.
 
Sv: Upphittade kaniner

Tack! Tyvärr är jag i Farsta utanför Stockholm.

Jag ska gå ut en sväng till och se om den fortfarande är där och ifall jag hittar några uppsatta lappar.
 
Sv: Upphittade kaniner

Nu har jag dels hört att kaninen varit ute i minst två dagar och dels sett att den ser ganska glad och vild ut. M.a.o. känns det inte längre aktuellt att försöka fånga den.
 
Sv: Upphittade kaniner

fast kaniner har mej veterligen aldrig halsband :confused:.

Jag tycker att du ska prova att fånga kaninen, ta med någon god grönsak, morot, äpple eller något annat smaskens och närma dej långsamt framifrån kaninen, försöker du smyga dej på den bakifrån lär du aldrig få tag i den.

Och såklart tålamod och lite envishet.


Du kan lämna kaninen hos polisen om du nu får tag i den
 
Sv: Upphittade kaniner

Ha ha haa, ja du ser ju hur stor kaninkoll jag har. Tredje gången jag såg den igår så hade den ändrat position och flyttat sig från gömställe i buskar/rabatt bredvid vägg till att studsa runt på en stor gräsmatta. Sen sprang den lite, åt lite gräs, sprang lite till... Min första tanke att den var rädd för de stora öppna ytorna verkade inte längre stämma. Ser jag den igen så kan jag försöka komma i närheten men det känns inte längre lika aktuellt att försöka fånga den.
 
Sv: Upphittade kaniner

Tamkaniner som kommit lösa kan mycket väl klara sig hyfsat ute i det vilda. Så här års finns det lite att äta och det värsta som kan hända är att kaninen blir överkörd eller tagen av ett rovdjur, precis samma faror som för andra vildkaniner.

Ett år (för flera år sedan) hade en vit liten kanin kommit på vift ute i trakterna runt vårt stall och såg till så att det skuttade runt små vita/vitspräckliga ungar rätt länge på markerna. Den klarade sig bra utomhus och ingen vill kännas vid den så den förblev vild.
 
Sv: Upphittade kaniner

En del kaniner som är uppföda hos uppfödare de har ett uppfödar nummer i vänster öra.. Om du orkar så får du jätte gärna kolla kaninern om den har något nummer i örnen. Då jag själv har förlorat 2 kaniner på landsutställningen i Nyköping. Vet inte om de kan ta sej dit, emn varför inte... Jag saknar två viltgrå dvvd en som kommer från tyskland och en efter en hane som har dött för mej..

dvvd=dvärgvädur är en liten kanin med hängande öron. Om den har öronnummer så kan det vara någon som saknar den jätte mycket. Om den har öronnummer så kan jag spåra ägaren åt dej...

Visst kan de klara sej ute, men det är inte kul när den äter upp allt i rabbatterna eller gräver sönder land mm.
 
Sv: Upphittade kaniner

Det är svårt att fånga en lös kanin som inte vill bli fångad...

Att kasta ett tygstycke tycker jag fungerar OK om man kommer tillräckligt närma, eller att vara ett par stycken som kan gå emot den med t.ex kompostgaller och på så sätt stänga in den.

Hoppas någon får tag i den. Även om det är sommar nu så blir det vinter och kallt till slut igen. Kaniner tycker om att pippa :D :o så det blir lätt ett gäng minikaniner inom en snar framtid... Som också blir förvildade .. som pippar.. etc

Synd jag bor så långt ifrån. Annars hade jag kommit ner och hjälpt till.
 
Sv: Upphittade kaniner

Hittar man en lös kanin så kolla efter märkning i öronen eller ring runt bakbenet. Kontakta i så fall kaninavelsförbundet som åtminstonde kan svara på vilken uppfödare kaninen kommer från och kontakta i så fall den. Efterlysningar på internetforum kan också vara effektiva.

Ring polisen och anmäl att du hittat kanin, samt eventuellt djurhem i närheten.
 
Sv: Upphittade kaniner

Stockholm är full av fd tamkaniner som folk släppt ut med vilje. Staden skjuter av med jämna mellanrum och jag tror inte att det är så stor ide att försöka fånga den. Den har säkert levt i vilt tillstånd hela vintern. såg 4 st runt Thorildsplan för någon vecka sedan.
 
Sv: Upphittade kaniner

En fiskehåv är bra mycket bättre än tygstycke eller galler. Funkar som en förlängd arm. Har fångat x-antal kaniner med en sån.
 
Sv: Upphittade kaniner

Tamkaniner som kommit lösa kan mycket väl klara sig hyfsat ute i det vilda. Så här års finns det lite att äta och det värsta som kan hända är att kaninen blir överkörd eller tagen av ett rovdjur, precis samma faror som för andra vildkaniner.


Eller så kan skatorna få tag i den... Som kaninen min pappa hittade, stackarn hade blivit hackad på och ena ögat hängde utanför. :cry:
 
Sv: Upphittade kaniner

En skata rår nog inte på en frisk kanin, gissar på att den redan var skadad då.

Edit: Ja, fiskehåv är bra! Jag har min avelshona kvar tack vare en stor sådan och en snäll granne.
 
Sv: Upphittade kaniner

*kl*
Min f.d stallkompis blev väckt en morgon av sin svåger som frågade om "våra kaniner" var svarta. Nej de är grå/vita, hurså? Jamen det sitter en svart kanin på gården. Hon kravlar sig upp och hinner tänka att stackaren måste ju vara färgblind eftersom de två kaninhonor vi hade i stallet var vita och ljusgrå. Men döm om hennes förvåning när det verkligen sitter en svart kanin på gården. Fort konstaterat att det var en kanin som var van att bli hanterad för han kom fram frivilligt och nästan kröp upp i famnen. Hon annonserade, ringde polisen och gjorde allt för att hitta ev. ägare. Behöver jag tala om att kaninen fortfarande bor i stallet? Förmodligen så är det nån familj som har stuga i närheten som haft sommarkanin och som sen släppt ut den eller så har den smitit och de har inte brytt sig om att leta. Nu hade den stackars kaninen tur att den hittade till hennes gård (kände väl lukten av våra honor) och att inte räven hann ta den.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Ikväll har jag fått lugna min hankatt flera gånger i hallfönstret. Det sitter nämligen en kisse på stallplanen och tittar upp mot huset...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Heulwen
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 808
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp