uppiggande vid allergi?

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu är jag åter däckad av allergi och i hopp om att lyckas få något enda bra tips som fungererar så startar jag årets tråd om detta...

Jag har alltså pollenallergi och trots full medicinering (tabletter, diverse inhalationspreparat, nässprayer och ögondroppar) så är jag så vansinnigt trött av det att jag i princip vill sova hela tiden.
Alla tips på uppiggande medel mottages tacksamt!
Kaffe/koffeintabletter/energidrycker har egentligen ingen effekt alls.
Motionerar gör jag så mycket jag orkar - vilket tyvärr inte är så mycket pga brist på ork och besvär vid andning.

*lägger mig och sover och hoppas innerligt att någon har hittat nåt nytt mirakelmedel och delat med sig av detta tills jag vaknar och orkar kolla här igen* ;) :p
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Försök få Aerius utskrivet. Det är en allergimedicin som man inte blir trött av. Jag äter den året runt.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Jag vet inte om jag tipsat om det tidigare men har du provat Nasaleze? Jag har medelsvår allergi och kan ofta dra ner på medicineringen om jag använder den.

Väninnan med SVÅR allergi har också testat den och var väldigt nöjd, hon kan få genomslag trots medicinering svåra dagar men med den kände hon inget.

Annars är det nog bara att ladda upp med Red Bull och tändstickor för ögonen! :D
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Fast man blir ju trött av själva allergin också. Att vissa mediciner tröttar ut och vissa inte tror jag nog de flesta allergiker har full koll på.

kl

Jag har inget svar, tyvärr. Jobbigt att vara så trött hela tiden.:(
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Försök få Aerius utskrivet. Det är en allergimedicin som man inte blir trött av. Jag äter den året runt.
Jag nog otydlig, det är INTE medicinen jag blir trött av utan själva allergin. Jag tar allergimedicin i princip året runt, men det är just vid den här tiden på året jag blir så här trött...

Jag har haft Aerius i flera år, men har nu bytt ut den mot Cetirizin som ger bättre effekt på mig. Det är ju ganska individuellt vilka mediciner som fungerar.
Jag vet inte om jag tipsat om det tidigare men har du provat Nasaleze? Jag har medelsvår allergi och kan ofta dra ner på medicineringen om jag använder den.

Väninnan med SVÅR allergi har också testat den och var väldigt nöjd, hon kan få genomslag trots medicinering svåra dagar men med den kände hon inget.

Annars är det nog bara att ladda upp med Red Bull och tändstickor för ögonen! :D
Jag har inte provat Nasaleze, men däremot Blox som jag antar har ungefär samma funktion.
Fast problemet är väl att det inte är i näsan allergin är som värst.
Fast man blir ju trött av själva allergin också. Att vissa mediciner tröttar ut och vissa inte tror jag nog de flesta allergiker har full koll på.

kl

Jag har inget svar, tyvärr. Jobbigt att vara så trött hela tiden.:(
Det är väl egentligen så att de nya allergimedicinerna inte tröttar ut särskilt mycket. Den gamla Tavegyl blev jag däremot aptrött av...

Och precis som du skriver, det är kroppens kamp mot allergenerna som jag blir trött av, inte medicinerna - som jag tar större delen av året utan att du bli trött av dem...
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Läste ett tips att lägga tallbarr i en tillbringare med vatten och dricka det dagen efter om man har pollenallergi. Var tydligen något gammalt husmorstips som verkar fungera på en del. Är kanske inte så smart att testa om det är tall du är allergisk mot men annars kanske det är värt ett test.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Läste ett tips att lägga tallbarr i en tillbringare med vatten och dricka det dagen efter om man har pollenallergi. Var tydligen något gammalt husmorstips som verkar fungera på en del. Är kanske inte så smart att testa om det är tall du är allergisk mot men annars kanske det är värt ett test.
Den allmänna uppfattningen är att tall är något man inte är allergisk mot.

Fast...
Jag är testad positivt på just allergi mot tall... :crazy:
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Ja det var ju typiskt då. Som jag fattat det så hjälper det mot all pollen om det hjälper men det kanske bara är en skröna men det är ju gratis att testa i alla fall.
Hoppas du hittar något som hjälper mot tröttheten.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Sen ett par år tillbaks tar jag kosttillskott för min EXTREMT svåra pollenallergi. De heter quercetin och bromelain och har gjort mig helt symptomfri från min allergi. Tidigare var jag dålig i flera timmar efter jag varit ute, nu kan jag vara ute hela dagarna och märker inget av allergin. Rekommenderas starkt!
 
Sv: uppiggande vid allergi?

jag ska läsa på lite mer om de preparaten och se så att det inte krockar med min övriga medicinering. Det finns vissa indikationer på det...
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Nu vet jag inte vad du äter i övrigt, men jag får Betapred (kortisontabletter) att ta ett par veckor när det är som värst. Jag är absolut mest allergisk mot björk. Det är ju inget vidare nyttigt att äta kortison, men det här är ändå så låga doser och så pass kort tid att det inte ska göra något. Min läkare har "specialkomponerat" en dosmängd som verkar fungera.

Jag är nästan helt besvärsfri och inte tröttare än vanligt. Jag vet inte vad jag skulle göra utan det här, förut var jag helt däckad de värsta veckorna... :crazy:
 
Sv: uppiggande vid allergi?

jag ska läsa på lite mer om de preparaten och se så att det inte krockar med min övriga medicinering. Det finns vissa indikationer på det...

Ojdå, nä det är ju inget bra. Av nyfikenhet, vilka andra mediciner skulle de krocka med? Jag brukar alltid rekommendera dessa till folk eftersom de funkar så bra för mig, och det kan ju vara bra att veta så jag inte råkar ge galna råd.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Sen ett par år tillbaks tar jag kosttillskott för min EXTREMT svåra pollenallergi. De heter quercetin och bromelain och har gjort mig helt symptomfri från min allergi. Tidigare var jag dålig i flera timmar efter jag varit ute, nu kan jag vara ute hela dagarna och märker inget av allergin. Rekommenderas starkt!
Jag har läst lite om dem på PubMed nu - finns vissa fördelar att ha tillgång till den databasen :)

Det jag blir nyfiken på är vem (typ av yrkesman?) som ordinerat dig just den kombinationen. Och är båda ordinerade mot allergin?
Nu vet jag inte vad du äter i övrigt, men jag får Betapred (kortisontabletter) att ta ett par veckor när det är som värst. Jag är absolut mest allergisk mot björk. Det är ju inget vidare nyttigt att äta kortison, men det här är ändå så låga doser och så pass kort tid att det inte ska göra något. Min läkare har "specialkomponerat" en dosmängd som verkar fungera.

Jag är nästan helt besvärsfri och inte tröttare än vanligt. Jag vet inte vad jag skulle göra utan det här, förut var jag helt däckad de värsta veckorna... :crazy:
Jag brukar normalt gå på underhållsdos kortison året runt, i år tar jag inte kortisonet. Men jag mår "som jag brukar göra" den här tiden på året.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Ojdå, nä det är ju inget bra. Av nyfikenhet, vilka andra mediciner skulle de krocka med? Jag brukar alltid rekommendera dessa till folk eftersom de funkar så bra för mig, och det kan ju vara bra att veta så jag inte råkar ge galna råd.
På det lilla korta jag har läst så har Bromelain liknande effekt som NSAID, dvs antiinflammatoriska läkemedel. Och vad jag lärt mig hittills är att man inte ska kombinera olika sorters såna.
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Jag har läst lite om dem på PubMed nu - finns vissa fördelar att ha tillgång till den databasen :)

Det jag blir nyfiken på är vem (typ av yrkesman?) som ordinerat dig just den kombinationen. Och är båda ordinerade mot allergin?

De är inte köpta på recept så ingen har "ordinerat" mig dem. :) Det är min mamma som tipsat mig om dem efter att hon träffat en person (tror hon var läkare men det är flera år sedan nu så jag minns inte) som tipsade om just dessa två mot allergi. Kanske framförallt Quercetin men bromelain och C-vitamin är understödjande vad jag förstår. Jag vet bara att de gett mig livet tillbaks, har tidigare helst velat sjukskriva mig hela våren. ;)
 
Sv: uppiggande vid allergi?

På det lilla korta jag har läst så har Bromelain liknande effekt som NSAID, dvs antiinflammatoriska läkemedel. Och vad jag lärt mig hittills är att man inte ska kombinera olika sorters såna.

Om det enbart är bromelain som verkar krocka så skulle jag låta bli det och testa quercetin och C-vitamin. Av det jag läst är bromelain en typ av proteas och mer för matsmältningen, men att det också hjälper tillsammans med quercetin. Ursäkta min ovetenskaplighet. ;)
 
Sv: uppiggande vid allergi?

okej, jag fattar. Tänkte bara om det var nån alternativ-tjosan som rekommenderat det.

Jo, jag hittar här och där, när jag läser runt, att de rekommenderas i kombination. Men jag har inte riktigt kunnat luska ut varför och om kombinationen är bra för just allergi eller något av allt det andra de är bra för också...

Kan väl säga att det jag hittade i den första svenska länken via Google:
Bromelain kan inducera IgE-medierade respiratoriska och gastrointestinala allergiska reaktioner, likaväl som korsreaktioner med papain, vete, råg, samt gräs- och björkpollen
inte direkt gjorde mig särskilt sugen på att prova det...

Quercetin har också en viss antiinflammatorisk verkan men såvitt jag kan förstå agerar den annorlunda än NSAID-preparaten så där vågar jag nog prova att kombinera. För det var en intressant substans, insåg jag när jag läste om den på PubMed. Ska läsa lite mer och diskutera med läkare också...

Tillägg, efter att ha sett ditt sista svar:
Jo, jag får uppfattningen att Bromelain mest har andra effekter, så det känns inte som det är det jag söker. Det var lite därför jag blev nyfiken på varför du rekommenderats den kombinationen....
 
Sv: uppiggande vid allergi?

Hehe, förstår att du blir fundersam. ;) Det kan mycket väl vara så att jag skulle klara mig lika bra utan bromelain, men jag är inte speciellt sugen på att testa, vill verkligen inte få tillbaks mina gamla allergisymptom... Och utöver allergin så är jag - peppar peppar - en sån där människa som aldrig är sjuk, så jag har aldrig behövt fundera på krockar med andra läkemedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp