Uppkörning BE körkort med hästtransport

Det ingår det du behöver för lätt släp, som jag minns det. Men ingen praktisk utbildning. Nä, bättre då att BE ingår så alla kör tyngre och säkrare.


Det gör ju kontrollanten tillsammans med dig då du redovisar hur lasten är surrad och varför. Du får INTE köra upp med felsurrad last. Det är ju därför BE-kortet är bättre än det som ingår i B-kortet; du måste veta och det kollar kontrollanten.
Det är den praktiska övningen jag tycker borde ingå, praktik är lättare att komma ihåg än enbart teori.
 
Ja, verkligen....och då kan man lika gärna sätta in tungt släp direkt.
Nä, jag vill inte släppa ut gröngölingar med tungt släp. Låt dem träna ett par gånger med släp och skaffa sig vana från trafiken att bara köra bil. Det är ingen som släpper ut en 16-åring på en tung MC bara för att han kört upp för en lätt. Efter ett par år kan man köra upp för tung MC när man har åldern inne.

Samma sak med släp, skaffa trafikvana innan uppkörning för BE. De farligaste bilförarna är ju de med nytaget körkort och äldre som inte borde få köra längre pga fysiska eller medicinska problem.
 
Det gör ju kontrollanten tillsammans med dig då du redovisar hur lasten är surrad och varför. Du får INTE köra upp med felsurrad last. Det är ju därför BE-kortet är bättre än det som ingår i B-kortet; du måste veta och det kollar kontrollanten.
Det är inte säkert att de frågar om just lastsäkring. Man ska kolla att lasten är säkrad när man gör säkerhetskontroll, men det kan ju i princip vara att rycka lite i snörena🤪
De kan ställa frågor om lastsäkringen, men de kan också välja att fråga om annat. Jag fick inga frågor om lastsäkring.
Min körskola hade dessutom sitt släp lastat med stenplattor säkrat via förstängning inkl en fastskruvad träskiva ovanpå allt. Finns inget att kolla där egentligen och det är godkänt.
 
Nä, jag vill inte släppa ut gröngölingar med tungt släp. Låt dem träna ett par gånger med släp och skaffa sig vana från trafiken att bara köra bil. Det är ingen som släpper ut en 16-åring på en tung MC bara för att han kört upp för en lätt. Efter ett par år kan man köra upp för tung MC när man har åldern inne.

Samma sak med släp, skaffa trafikvana innan uppkörning för BE. De farligaste bilförarna är ju de med nytaget körkort och äldre som inte borde få köra längre pga fysiska eller medicinska problem.

Jag tänker att en tung MC mot en lätt är en annan sak än tungt eller lätt släp. Tung MC är väl farligare? Tungt släp är säkrare.

Nä, tror nog det bästa är att koppla bort släp helt och hållet från B-kortet.
 
Det är inte säkert att de frågar om just lastsäkring. Man ska kolla att lasten är säkrad när man gör säkerhetskontroll, men det kan ju i princip vara att rycka lite i snörena🤪
De kan ställa frågor om lastsäkringen, men de kan också välja att fråga om annat. Jag fick inga frågor om lastsäkring.
Min körskola hade dessutom sitt släp lastat med stenplattor säkrat via förstängning inkl en fastskruvad träskiva ovanpå allt. Finns inget att kolla där egentligen och det är godkänt.

Jaha.....?
Här var de väldigt noggranna, speciellt som jag hyrt bilskolans släp. Han frågade ingående hur den var lastad (grimvarianten) och vilka vinklar banden låg i förhållande till underlaget samt både vikt och placering.

Det är väl som med allt annat, olika i olika delar av landet/länet/kortollperson.
 

men ska man nu ha körkort för tungt släp är ju jag som medtrafikant rätt glad om föraren kan lastsäkra (tex) och framföra det tunga ekipaget säkert.
oavsett om man nu kommer på att en ska köra häst eller hämta ett skåp på MioMöbler.
Har aldrig sagt att man inte behöver lära sig det, men det var verkligen inte för att lära mig lastsäkring som jag tog BE-körkort, det var bara det som var min poäng. Att döma av alla människor som hyr lätt släp på bensinmacken för att sedan använda till att frakta möbler, slänga skräp etc. så borde det nog snarare ingå lite mer av lastsäkring även i det vanliga B-kortet...
 
Jag tänker att en tung MC mot en lätt är en annan sak än tungt eller lätt släp. Tung MC är väl farligare? Tungt släp är säkrare.

Nä, tror nog det bästa är att koppla bort släp helt och hållet från B-kortet.
Jag som kört bägge delarna tycker tung är säkrare då den ligger bättre på vägen än vad en lätt gör. Skillnaden är ju att en tung kan gå så mycket fortare och nybörjare i trafiken oavsett om det är bil eller MC gör olika riskbedömningar än mer erfarna förare. Av den anledningen tycker jag man ska ha utbildning i vad som gäller för lätt släp även för B-kort och att man sedan kan köra upp för BE.
 
Jag som kört bägge delarna tycker tung är säkrare då den ligger bättre på vägen än vad en lätt gör. Skillnaden är ju att en tung kan gå så mycket fortare och nybörjare i trafiken oavsett om det är bil eller MC gör olika riskbedömningar än mer erfarna förare. Av den anledningen tycker jag man ska ha utbildning i vad som gäller för lätt släp även för B-kort och att man sedan kan köra upp för BE.

Men utbildning finns för lätt släp, dock inte praktiken. Var det den du tänkte på, praktiskt?

För nog fanns det lite om lätt släp i teorin. Det var dock en jäkla massa år sedan jag tog just b-kortet.
 
Men utbildning finns för lätt släp, dock inte praktiken. Var det den du tänkte på, praktiskt?

För nog fanns det lite om lätt släp i teorin. Det var dock en jäkla massa år sedan jag tog just b-kortet.
Ja, jag skrev ju tidigare att jag tyckte det skulle även ingå praktik då det är lättare att lära sig genom praktik och inte enbart teori även om det inte behöver ingå i uppkörningen. En obligatorisk praktiklektion, hur man kopplar, kontrollerar lampor, hur man kör i korsningar mm. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Ajsing
·
Hästmänniskan Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport? Jag tänkte använda mej...
2
Svar
28
· Visningar
6 444
Senast: ameo
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 696
Senast: maggan2
·
B
Hästmänniskan Hej alla bukefalister! Ska köra upp för BE på onsdag och behöver verkligen hjälp med lite frågor! Hoppas ni duktiga som redan har BE...
2
Svar
26
· Visningar
7 567
Senast: minternet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp