Uppkörning BE körkort med hästtransport

Lejd

Trådstartare
Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid.
Jag har ett ekipage som jag kan köra upp med (bil plus min hästtransport). Jag måste lasta mitt släp med minst 415 kg.

Jag blir osäker på lastningen av hästsläpet.
Vad har ni andra lastat ett hästsläp med när ni kört upp? :confused::confused:

Jag har möjlighet att lasta med små runda hösilagebalar, ca vikt 50 kg styck, så att de står på golvet så att det blir typ förstängning.
Vet dock inte om det är tillräckligt förstängt? Måste man surra dem också?
Jag kan också lasta med stor rundbal halm/hö men tror egentligen de väger mindre än 400 kg. 😅

Vill ju inte åka till uppkörningen och kugga på själva lastningen..
 
Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid.
Jag har ett ekipage som jag kan köra upp med (bil plus min hästtransport). Jag måste lasta mitt släp med minst 415 kg.

Jag blir osäker på lastningen av hästsläpet.
Vad har ni andra lastat ett hästsläp med när ni kört upp? :confused::confused:

Jag har möjlighet att lasta med små runda hösilagebalar, ca vikt 50 kg styck, så att de står på golvet så att det blir typ förstängning.
Vet dock inte om det är tillräckligt förstängt? Måste man surra dem också?
Jag kan också lasta med stor rundbal halm/hö men tror egentligen de väger mindre än 400 kg. 😅

Vill ju inte åka till uppkörningen och kugga på själva lastningen..
Jag tog BE-kort i augusti 2022, så lite drygt ett halvår sedan. Jag lastade släpet med träpellets-säckar. Två lager över hela golvet, ingen surrning. Blir det förstängning och du kan visa att din last faktiskt ligger still när släpet rör sig, så behövs inte extra surrning. Jag tyckte det var svårt att hitta något annat sätt (än förstängning) att lasta på, eftersom ett hästsläp inte har särskilt många möjliga fästpunkter för spännband o liknande.
 
Jag lånade ekipage av trafikskolan istället. Väldigt skönt att veta att lasten var som den skulle.
Ja, tyvärr verkar de flesta sätta krav på att man också måste ta en lektion (vilket man kanske vill, skönt att ha kört ekipaget en gång innan uppkörning). Blir ca 3000 kr dyrare då (lektion + hyra vid uppkörning) så jag är framförallt ute efter lastningstips. :)
 
Jag tog BE-kort i augusti 2022, så lite drygt ett halvår sedan. Jag lastade släpet med träpellets-säckar. Två lager över hela golvet, ingen surrning. Blir det förstängning och du kan visa att din last faktiskt ligger still när släpet rör sig, så behövs inte extra surrning. Jag tyckte det var svårt att hitta något annat sätt (än förstängning) att lasta på, eftersom ett hästsläp inte har särskilt många möjliga fästpunkter för spännband o liknande.
Bra tips! Tack!
 
Ja, tyvärr verkar de flesta sätta krav på att man också måste ta en lektion (vilket man kanske vill, skönt att ha kört ekipaget en gång innan uppkörning). Blir ca 3000 kr dyrare då (lektion + hyra vid uppkörning) så jag är framförallt ute efter lastningstips. :)
Jag tyckte det var väldigt värdefullt. Fick superbra tips kring tex backningen osv som gjorde att jag kände mig lite tryggare på uppkörningen.
 
Jag tyckte det var väldigt värdefullt. Fick superbra tips kring tex backningen osv som gjorde att jag kände mig lite tryggare på uppkörningen.
Jag gjorde så när jag tog B96 2016 och har fortfarande god nytta av det jag lärde mig då! (dock så använde jag som sagt eget ekipage vid BE-uppkörningen, kände inget behov av att ta lektioner och "lära mig samma sak" en gång till)
 
Vid lastning - tänk på att hästsläpet är konstruerat för att hästen står bakom frambommen. Därför blir kultrycket för högt om man fyller utrymmet framför bommen med proportionellt samma vikt som utrymmet bakom. Jobbar man med förstängning är det bra att ha något som är lite lättare framtill. Du kontrollerar kultrycket rätt lätt med ett vedträ under handsken och en badrumsvåg.
 
Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid.
Jag har ett ekipage som jag kan köra upp med (bil plus min hästtransport). Jag måste lasta mitt släp med minst 415 kg.

Jag blir osäker på lastningen av hästsläpet.
Vad har ni andra lastat ett hästsläp med när ni kört upp? :confused::confused:

Jag har möjlighet att lasta med små runda hösilagebalar, ca vikt 50 kg styck, så att de står på golvet så att det blir typ förstängning.
Vet dock inte om det är tillräckligt förstängt? Måste man surra dem också?
Jag kan också lasta med stor rundbal halm/hö men tror egentligen de väger mindre än 400 kg. 😅

Vill ju inte åka till uppkörningen och kugga på själva lastningen..
Jag hade två rundbalar som stod diagonalt i släpet så de stod i spänn och sen virade min bonde ett antal spännband runt dem. :D
 
Förstägning räcker. Men ha koll på kultrycket.

Jag lastade med såna små höbalar och lecablock där det behövdes.
 
Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid.
Jag har ett ekipage som jag kan köra upp med (bil plus min hästtransport). Jag måste lasta mitt släp med minst 415 kg.

Jag blir osäker på lastningen av hästsläpet.
Vad har ni andra lastat ett hästsläp med när ni kört upp? :confused::confused:

Jag har möjlighet att lasta med små runda hösilagebalar, ca vikt 50 kg styck, så att de står på golvet så att det blir typ förstängning.
Vet dock inte om det är tillräckligt förstängt? Måste man surra dem också?
Jag kan också lasta med stor rundbal halm/hö men tror egentligen de väger mindre än 400 kg. 😅

Vill ju inte åka till uppkörningen och kugga på själva lastningen..
När jag tog BE-kort för typ 100 år sedan så la vi in en stor metallklump (med hjälp av lastmaskin) och så bandade vi fast den med två kraftiga spännband som vi korsade och fäste på utsidan (klämde dem i dörrspringorna fram och bak).
 
Min man körde upp för BE för några veckor sen och lastade in 10 spånbalar på golvet. Helt okej lastsäkring.
 
Inte riktat mot dej utan allmänt men jag kan inte låta bli att tycka att det ju är just därför man tar ett sånt här körkort.
Att visa att man kan lasta och på rätt sätt, varför och hur.
Ja absolut, men iaf jag var jättenervös vid uppkörningen och det var skönt att ha ett moment mindre. Även om jag kan.
 
Jag hyrde ett släp på macken, körde till Byggmax där jag köpte isolering tills det räckte, lastade och körde till uppkörningsplatsen där jag sedan bytte dragbil och visade att jag hade rätt vikt och lastat som förstängning. Efteråt åkte jag tillbaka till Byggmax och ångrade köpet och fick tillbaka pengarna.

Kanske inte så snyggt gjort men enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Ajsing
·
Hästmänniskan Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport? Jag tänkte använda mej...
2
Svar
28
· Visningar
6 321
Senast: ameo
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 661
Senast: maggan2
·
B
Hästmänniskan Hej alla bukefalister! Ska köra upp för BE på onsdag och behöver verkligen hjälp med lite frågor! Hoppas ni duktiga som redan har BE...
2
Svar
26
· Visningar
7 556
Senast: minternet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp