Uppkörning BE kort

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag ska snart köra upp för mitt BE kort. Har ni några tips på vad jag ska tänka på? Är det något speciellt som är viktigt att läsa på? Räcker det verkligen att läsa på om Fordonskänndom kapitlet i BE häftet?
 
Sv: Uppkörning BE kort

Jag kan rapportera på tisdag då jag haft min körlektion (som vi räknar med blir den enda innan uppkörningen). Känns skönt att ha gått igenom fordon, koppling, funktion, manöverprov och stadskörning med körlärare innan uppkörningen.
 
Sv: Uppkörning BE kort

Jag har min lektion på onsdag och bokade för säkerhets skull en på torsdag med då det finns få tidre lediga. Har du enbart läst BE häftet när det gäller fordonsbeskrivning?
 
Sv: Uppkörning BE kort

Har gått igenom med exet som har fullt körkort, har inte läst särskilt mycket i häftet om jag ska vara ärlig. Litar fullt och fast på min normalintelligens och därtill en kunnig körlärare... Optimist - javisst!

(klarade jag teorin ska jag nog klara detta också!)
 
Sv: Uppkörning BE kort

Läs på B-kortsfrågorna med! Det är mååååååånga frågor som hör till B-delen på teoriprovet och de som kuggar BE-teorin gör det oftast på den del av frågorna som är rena 'B-frågor'.

/Alexandra - har inget BE än men har många som har det och alla säger samma sak om teorin. Intygades också av ett ex som var körskolelärare. Folk läser in sig på E-delen, men missar B-delen som de glömt sen de fick sitt B-kort och så torskar de.
 
Sv: Uppkörning BE kort

Kan vara värt att försöka luska ut om körkortskontrollanten är van att köra djurtransporter! Är man var att köra med häst i släpet brukar man vara van vid att köra försiktigt. Vissa kontrollanter tolkar detta som att man är osäker!
 
Sv: Uppkörning BE kort

Fillifjonkan skrev:
Tack för svar men teorin har jag fixat! :banana: Har "bara" uppkörningen kvar! :)

Ah, jag läste för slarvigt.

DÅ är nog det enda att försöka köra lite mindre försiktigt än du gör med hästsläp. Precis som alpha sa så finns det risk (hänt ett par av kompisarna) att du fixar allt prickfritt men kuggas för du är för försiktig/osäker i stadstrafikskörningen.

Lycka till förresten =)
 
Sv: Uppkörning BE kort

Jag tog BE i höstas. Fick göra en funktionskontroll av hela bilen & släpet både i & utvändigt. Sen fick jag beskriva kring last, hur den ska surras, vad man ska tänka på, n-värde osv.

Uppkörningen var ju först den konbana man tränat på. Sen körde jag i trafik och landsväg.

Det jag tyckte var svårast var placeringen i cirkulationsplats samt att få av/på det :devil: släpet. Körde upp med en heltäckt släpvagn full med tegelsten samt en miniRenault, bilskolans ekipage. Mkt knöligare att få på än det vi kör med hemma (V70 och Umesläp). Dels för att man inte såg ngt bakåt i Renaulten och dels för att släpet var så mkt tyngre än ett hästsläp, det var ju redan lastat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 680
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Ajsing
·
  • Artikel
Dagbok Det har gått segt med pluggandet till BE-kortet. Planen från början var att jag skulle bli klar med den till våren, d.v.s. 1 april. Men...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp