Uppkopplad via VPN till jobbet skickar /filer, vad händer? Tas det datamängd (eller vad det nu heter) från mitt abonnemang då?

Smulu

Trådstartare
Jag kommer eventuellt behöva logga in på jobbets servrar via VPN och utföra lite uppgifter från sommarstugan d v s använder internet via telefonen
Mitt jobb består till större delen av att skicka filer allt från Word-filer till större 3D-modeller och olika typer av andra ritningar.
Kommer en flytt av en fil på säg 300MB från jobbets server till kundens server påverka min data mängd i telefonen Jag laddar inte ner datan till min dator. Eller o. Jag mailar / använder nån form av filöverföringstjänst ? Riskerar jag att få slut på data mängd när jag gör den här typen av överföringar?
Någon som vet? Eller vet hur jag kan leta vidare. Har försökt Googla men lyckas inte.
 
Jag kommer eventuellt behöva logga in på jobbets servrar via VPN och utföra lite uppgifter från sommarstugan d v s använder internet via telefonen
Mitt jobb består till större delen av att skicka filer allt från Word-filer till större 3D-modeller och olika typer av andra ritningar.
Kommer en flytt av en fil på säg 300MB från jobbets server till kundens server påverka min data mängd i telefonen Jag laddar inte ner datan till min dator. Eller o. Jag mailar / använder nån form av filöverföringstjänst ? Riskerar jag att få slut på data mängd när jag gör den här typen av överföringar?
Någon som vet? Eller vet hur jag kan leta vidare. Har försökt Googla men lyckas inte.
Normalt ska trafiken gå direkt mellan servrarna, om de kan prata med varandra direkt. Har du två olika VPN för att komma åt jobb respektive kund, så kommer nog trafiken kanske gå genom din dator.
 
Det beror på hur konfigurationen ser ut och exakt vad du gör. VPN eller inte spelar ingen roll, det är krypteringen som skyddar uppkopplingen. Flyttar du data mellan servar utan mellanlagring exempelvis via ftp så borde det inte påverka din mobilsurf.
 
Jag kommer eventuellt behöva logga in på jobbets servrar via VPN och utföra lite uppgifter från sommarstugan d v s använder internet via telefonen
Mitt jobb består till större delen av att skicka filer allt från Word-filer till större 3D-modeller och olika typer av andra ritningar.
Kommer en flytt av en fil på säg 300MB från jobbets server till kundens server påverka min data mängd i telefonen Jag laddar inte ner datan till min dator. Eller o. Jag mailar / använder nån form av filöverföringstjänst ? Riskerar jag att få slut på data mängd när jag gör den här typen av överföringar?
Någon som vet? Eller vet hur jag kan leta vidare. Har försökt Googla men lyckas inte.
Du har inget simkort i datorn eller jobbtelefon med surf?
 
Du har inget simkort i datorn eller jobbtelefon med surf?
Den enda internet uppkopplingen som finns vid stugan är via mobiltelefonerna.
Får telefonbidrag, viss mängd surf ingår, men finns risk den tar slut om surf används under tiden jag jobbar.

Normalt ska trafiken gå direkt mellan servrarna, om de kan prata med varandra direkt. Har du två olika VPN för att komma åt jobb respektive kund, så kommer nog trafiken kanske gå genom din dator.
Vad jag vet bara en VPN,
Men behöver logga in i kundenssystem, så där kommer väl min dator in i bilden kanske? hmm…


Verkar värt att rent praktiskt kolla vad som händer med data vid överföring av fil.
Ni är ju flera som tror det inte ska påverka om trafiken inte går via mig.
 
Den enda internet uppkopplingen som finns vid stugan är via mobiltelefonerna.
Får telefonbidrag, viss mängd surf ingår, men finns risk den tar slut om surf används under tiden jag jobbar.


Vad jag vet bara en VPN,
Men behöver logga in i kundenssystem, så där kommer väl min dator in i bilden kanske? hmm…


Verkar värt att rent praktiskt kolla vad som händer med data vid överföring av fil.
Ni är ju flera som tror det inte ska påverka om trafiken inte går via mig.

Får du inte mer surf av jobbet om det behövs (för jobbet)?
 
Om trafiken går via din dator, vilket den gör om man exempelvis bara drar mappar på olika nätverksplatser, så påverkar den dubbelt
. Först laddar du ned den och sedan upp den.

Om däremot loggar in på en server med RDP eller SSH så går trafiken direkt.

Det är ganska lätt att märka när man gör fel, eftersom hastigheten ofta skiljer med en faktor 10 eller nåt.

Du har inget IT-stöd som kan ge rekommendationer?
 
Om trafiken går via din dator, vilket den gör om man exempelvis bara drar mappar på olika nätverksplatser, så påverkar den dubbelt
. Först laddar du ned den och sedan upp den.

Om däremot loggar in på en server med RDP eller SSH så går trafiken direkt.

Det är ganska lätt att märka när man gör fel, eftersom hastigheten ofta skiljer med en faktor 10 eller nåt.

Du har inget IT-stöd som kan ge rekommendationer?

Hmm tack för förklaring, förstår jag det rätt att om jag kopplar upp mig till jobbet via VPN och flyttar filer från plats A till plats B så åker de i själva verket
Från A via min dator till plats B.
Mm funderar på att kontakta it, men gillar att ha lite på fötterna först.
Är dessutom konsult så två chefer att diskutera detta med.
 
Får du inte mer surf av jobbet om det behövs (för jobbet)?

Som det ser ut just nu så täcker telefonbidraget mer än min kostnad för telefoni å surf så kan bli svårt få igenom mer ersättning, men jag ska så klart ta upp det. Annars får jag se om jag kan åka in till vår släkting nära stugan och låna hennes bredband.
 
Som det ser ut just nu så täcker telefonbidraget mer än min kostnad för telefoni å surf så kan bli svårt få igenom mer ersättning, men jag ska så klart ta upp det. Annars får jag se om jag kan åka in till vår släkting nära stugan och låna hennes bredband.

Men om du behöver det för att kunna jobba?
 
Som det ser ut just nu så täcker telefonbidraget mer än min kostnad för telefoni å surf så kan bli svårt få igenom mer ersättning, men jag ska så klart ta upp det. Annars får jag se om jag kan åka in till vår släkting nära stugan och låna hennes bredband.
Men om nu telefonbidraget täcker mer än väl, vad är problemet?
 
Men om nu telefonbidraget täcker mer än väl, vad är problemet?
Att jag ville veta om det går åt mängder av data trafik för att jobba mot jobbetssystem via VPN, med att flytta filer där och till kund, för ifall det gör det så behöver jag hitta lösningar innan jag sitter ute på landet. Pengen är inte grejen, utan hur det fungerar med datan När går den åt, till vad går den åt, kan jag jobba smart på något vis t ex :)
 
Att jag ville veta om det går åt mängder av data trafik för att jobba mot jobbetssystem via VPN, med att flytta filer där och till kund, för ifall det gör det så behöver jag hitta lösningar innan jag sitter ute på landet. Pengen är inte grejen, utan hur det fungerar med datan När går den åt, till vad går den åt, kan jag jobba smart på något vis t ex :)
Det går inte att svara på med säkerhet utan att ha full koll på systemen även om man kan komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar. VPN i sig spelar dock ingen roll då det bara handlar om säkerheten. Enklast är att fråga IT-avdelningen alternativt testa. Kolla hur stor dataöverföring du har hittills och för sen över en av de större filerna och notera vad som händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp