upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

sara_90

Trådstartare
Hej har en varmblodig travare.

Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där.

oanalyserat hö dock.
Han har gått mest skogsmulle ridning och några små skutt.
Lite lättare träning..

Nu ska han sättas i gång på allvar då jag fått en mkt duktig medryttare
och han ska nu tränas för att kunna gå tävlingar ,med andra ord han behöver bygga upp muskler för att orka ,samt lära sej grunden..antar att jag kan ta mej ut på tränings tävling eller clearound frammåt hösten.

Vad ger ni för foder till era hästar som ska sättas i gång för tävling?
Hon säger att jag ska köpa protein rikt foder,för då kommer han att bygga muskler lättare.
Han äter i dag 1 kg krafft rider,samt mineraler ifrån hippo bas basic? samt rapsolja och nästan fri tillgång på hö.


*för övrigt otroligt nöjd över min hingst jag köpte för 2 tusen kr och han var ful som stryk,och dvs hov problem,mager och eländig...nu är han jätte fin,och vilket psyke och välvilja han har:love: * men nu ska han tränas lite mer seriöst...:grin:
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

Du måste börja med att analysera ditt hö för utan analys är det omöjligt att veta om han behöver något mer. Han kanske får tillräckligt med protein av grovfodret och då ska han inte ha något mer proteinrikt foder. Han kanske inte behöver några mineraler heller, det vet du ju först när du har fått analysen.
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

ja,jag har förstått detta att man ska analysera sitt foder.
Det tänker jag defenitivt göra denna sommar.

Nu är det ett litet problem att jag har slut på mitt egna hö om en månad ca,så analys på det känns ju onödigt.

Höet jag tänker köpa till fram till sommarbetet är förmodligen inte analyserat de heller.

det handlar ungefär om 2 månader till sommar betet.

Vad kostar analys?

måste jag helt enkelt analysera ,finns det ingen bra annan utväg just under dessa få månader som är kvar?
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

kostar ca 500kr att analysera hö, det din häst får att äta nu är mycket mer än min häst som är under "igång sättning" efter en slapp vinter, hon rids på bana 4-5 gånger i veckan ute en eller 2ggr, varvat dressyr, markarbete, hopp och konditions träning.
min får ca 12 kg hö, 1kg grund(ungefär samma som rider, ska gå upp ett halvt kg när jag tränar hårdare), linfrö pellets och mineraler. höet är inte analyserat men kollar helt enkelt på hästen vad som kan behövas(har bytt hö för många gånger för att det ska gå ihop att analysera det).

utan att ha sett din häst eller vad för hull och kondition den är i, så kanske det räcker för dig att byta ridern mot grov eller grund? groven är super för att bygga muskler på, har haft det innan.
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

Klart det är bra med analys, men för en månad hade nog inte jag heller brytt mig om att skicka någon. Skulle lägga till lite lucern bara, det är ett grovfoder i pelletsform som är proteinrikt, så det är inte lika känsligt om det blir lite för mkt. Eller ge nåt halvkilo till av det du ger. :) får hästen i sig allt den behöver nu med lätt ridning är det inga extrema mängder ytterligare som går åt av träningen, om det inte är någon extrem typ av träning det rör sig om. :)
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

Jag tror inte du behöver ändra foderstaten alls. Ge mer grovfoder om du vill, har svårt att se att det behövs en massa extra kraftfoder. Din häst överlever utan analys i två månader. Lägg analyspengarna på höstens foder istället!

Jag vet hästar som tränar för tävling fem dagar i veckan, rejäl och mycket träning, ska bli reininghästar så mycket galoppjobb. Hästarna klarar sig utmärkt på enbart ensilage och lite mineraler och speedibeet. Några av dem är till och med lite för runda! Inte en enda är för smal eller saknar muskler.
Så, för träning inför CR tror jag inte det behövs något extra. Jag hade fortsatt med nuvarande foderstat om den fungerar, och om det behövs i framtiden hade jag ökat det befintliga fodret.
 
Sv: upplägg av foder ifrån "skogsmulle" till "tävlingshäst"

Om hästen ska gå från skogsmulle till tävlingshäst i lättare hopp och dressyrklasser så tvivlar jag på att du behöver göra något alls åt foderstaten.

Dock så är det alltid bra att ha en analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 154
Senast: mrkarisma
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
965
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp