Upplägg när man säljer häst som ska stå kvar hos säljaren x antal månader

Jag har gjort så. Köpte hästen, jag besiktade den betalade och körde tillbaka till säljaren och skrev på ett kontrakt om tillridning/utbildning. Samma som om jag hade kört den till någon annan utbildare, nu råkade bara säljaren också bedriva utbildningsstall.
Hästen stod där i en månad.
I Ts fall hade jag gjort samma, fast jag antar att det mer inackorderingsstall med fullservice som kontraktet gäller. Men inga handpenningar, det blir bara stök.

Håller med.
Handpenning rent allmänt så är ju ingen häst såld utifrån det.
Handpenning brukar man ibland lägga på häst man bestämt sig för att köpa där man vill ”stoppa” vidare aktiv försäljning/spekulanter på hästen mellan den korta tiden man kan besikta den för full affär/köp tex.
Inte för att man väljer att hästen ska stå var en tid hos säljaren efter köp.
 
Säkert inte rätt men jag betalade handpenning bara. Hästen stod kvar en två månader kanske och så genomfördes köpet senare, då vi även veterinärbesiktade.

I min värld låser handpenning en affär under en kort period. Som säljare vill jag ABSOLUT INTE ha en icke-affär låst på så långt tid, allt kan hända och jag är som säljare inte fri att gå vidare med andra köpare om den som lagt handpenning strular.
 
Det ska stå att om köparen vill att hästen ska stå kvar betalas hästen helt. Med den rättningen gjord förstår jag inte riktigt vad du menar
Att bara för att hela hästen är betald är det inte samma sak som att ägaren tagit den i besittning. För att vara helt säker på att det inte kan bli problem ska köparen rent fysiskt hämta hästen.
Finns prejudikat på att om köparen står för transporten av hästen från säljaren övergår risken först när hästen sätter första hoven på transporten.
 
I min värld låser handpenning en affär under en kort period. Som säljare vill jag ABSOLUT INTE ha en icke-affär låst på så långt tid, allt kan hända och jag är som säljare inte fri att gå vidare med andra köpare om den som lagt handpenning strular.

Det har jag full förståelse för, men den jag köpte hästen av hade inga problem med det upplägget. Vi skrev ett avtal i och med handpenningen, såklart. Är inte jurist men där stod att säljaren fick behålla handpenningen om jag strulade :)
 
Det har jag full förståelse för, men den jag köpte hästen av hade inga problem med det upplägget. Vi skrev ett avtal i och med handpenningen, såklart. Är inte jurist men där stod att säljaren fick behålla handpenningen om jag strulade :)

Allt beror ju på vilken sida av affären man står, och hur riskbenägen man är. Och vilken bedömning man gör av motparten.
 
Allt beror ju på vilken sida av affären man står, och hur riskbenägen man är. Och vilken bedömning man gör av motparten.

Uppenbarligen en korrekt bedömning eftersom jag köpte hästen ;)

Till ts; det är nog bra att ta så liten risk som möjligt om det handlar om mycket pengar. Då har du fått flera bra tips redan :)
 
Det har jag full förståelse för, men den jag köpte hästen av hade inga problem med det upplägget. Vi skrev ett avtal i och med handpenningen, såklart. Är inte jurist men där stod att säljaren fick behålla handpenningen om jag strulade :)

Alltså poängen är att en handpenning är en liten minisumma i sammanhanget. Hästen är inte köpt. Köpet är inte genomfört och fullbordat öht.

En köpare avstår av typ hundratusen olika anledningar från att fullfölja köp och handpenningen är något de är helt villiga att bjussa på i sådana sammanhang .👍 (en handpenning per standard brinner inne.)
 
Att bara för att hela hästen är betald är det inte samma sak som att ägaren tagit den i besittning. För att vara helt säker på att det inte kan bli problem ska köparen rent fysiskt hämta hästen.
Finns prejudikat på att om köparen står för transporten av hästen från säljaren övergår risken först när hästen sätter första hoven på transporten.

Men om man vill köpa en häst men ha den uppstallad i samma (fd ägarens) stall då?
Med inackorderingskontrakt givetvis, men hästen flyttar ju aldrig på sig? Jag fattar inte, skulle köpet aldrig gå igenom hela vägen juridiskt då?
 
Men om man vill köpa en häst men ha den uppstallad i samma (fd ägarens) stall då?
Med inackorderingskontrakt givetvis, men hästen flyttar ju aldrig på sig? Jag fattar inte, skulle köpet aldrig gå igenom hela vägen juridiskt då?
Det blir en helt annan sak, i det fallet går risken över för att köparen då börjar "nyttja" använda hästen och betalar för tjänsten uppstallning. Det är inte samma sak som att köpa och vänta med att hämta och låta säljaren sköta om hästen.
 
Ni som har köpt häst och haft kvar den hos säljaren vilka kontroller har ni gjort av säljarens och dennes eventuella partners samt familjs ekonomi?
 
Ni som har köpt häst och haft kvar den hos säljaren vilka kontroller har ni gjort av säljarens och dennes eventuella partners samt familjs ekonomi?

I mitt fall kände jag till säljaren sedan flera år tillbaka och kände inget behov av såna kontroller.
 
Är det någon som varit i en situation där man sålt en häst till någon som inte har möjlighet att ta hem hästen förrän flera månader senare? Hur skulle ett sådant upplägg se ut?
Skrivet kontrakt är givet, men jag tycker även handpenning är rimligt. Hur gör man med hästens löpande kostnader under tiden den står kvar? Borde säljare stå för det, eller köpare, eller ska man dela på det? Vad gör man om hästen skadar sig?

När vi säljer föl/unghästar så betalas hästen till fullo, och nya ägarna tar över hästens försäkring. Sedan skriver vi ett uppstallningsavtal där det sår vad som ingår och vad det kostar köparen, samt vilken period det gäller. Vi har aldrig haft problem med det upplägget. Jag hade aldrig sålt mot handpenning.
 
När vi säljer föl/unghästar så betalas hästen till fullo, och nya ägarna tar över hästens försäkring. Sedan skriver vi ett uppstallningsavtal där det sår vad som ingår och vad det kostar köparen, samt vilken period det gäller. Vi har aldrig haft problem med det upplägget. Jag hade aldrig sålt mot handpenning.

Precis.
 
Ni som har köpt häst och haft kvar den hos säljaren vilka kontroller har ni gjort av säljarens och dennes eventuella partners samt familjs ekonomi?

Vi har både hemsida och FB-sida och köparna bjuds att komma hem och se hur vi/hästarna bor. Ingen har oss veterligen
ifrågasatt eller gjort några närmre undersökningar av vår ekonomi.
Jag hade inte köpt häst av någon jag inte kan lita på tar hand om sina djur. Vi avtalar
dock hur många kg foder med x analys de skall få, vilket kraftfoder samt avtalar om daglig visitering, regelbunden skoning och att boka veterinär för vaccinering osv. Sedan betalar nya ägarna efter att vi skickar kvitton.
 
Det är inte förmågan att ta hand om hästen jag tänker på utan risken för att hästen tas i anspråk för betalning till säljarens, säljarens bolags, familjemedlemmars eller familjemedlemmars bolags borgenärer.

@DressageNerd
 
Helt rätt tänkt.

Det gör mig lite beklämd hur många som inte förstår att de som huvudregel inte äger hästen (eller annat lösöre) fullt ut förens den är traderad.

Det spelar ingen roll hur bra köpe- och uppstallningsavtal som finns eftersom säljarens borgenärer har bättre rätt. Köparen har helt enkelt sålt smöret och tappat pengarna... för att inte tala om sorgen att bli av med en häst som man har investerat emetionellt i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 318
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp