Upplägg när man säljer häst som ska stå kvar hos säljaren x antal månader

Vilken diskussion det här blev :)
Känner att jag nog borde kolla upp mer rent juridiskt vad som gäller.
En tanke var att höja priset så att det täcker in x antal månaders uppstallning för hästen - man skriver sedan kontrakt på köpet och köparen betalar hela summan på dagen. I kontraktet skriver man att hästen ska hämtas senast XX datum, och har den inte hämtats då så har säljaren rätt att sälja till annan part - utan återbetalning till första köparen.
Men risken att något skulle hända under tiden hästen står kvar kvarstår ju, och den vet jag inte hur man kan avtala om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 372
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp