Inte som distansen att det måste vara uppehåll efter varje tävling. Som jag skrev tidigare så kan det vara x- antal tävlingar inom x- antal veckor. Vissa hästar kan ju behöva gå intensivare en period för att vila senare.

Okej. Jag menade att det finns reglering inom distansen så jag tycker inte det borde vara så svårt som det framställs inom fälttävlan. Inte att vi skulle ha samma nödvändigtvis. Det som kan hända som jag tänker på på rak arm är att folk tävlar mindre och att de hästar som behöver tävla mer än regleringen får utbildas på annat vis (eller räknas som inte lämpade) samt att det kan vara svårare att klättra snabbt via kval.
 
Okej. Jag menade att det finns reglering inom distansen så jag tycker inte det borde vara så svårt som det framställs inom fälttävlan. Inte att vi skulle ha samma nödvändigtvis. Det som kan hända som jag tänker på på rak arm är att folk tävlar mindre och att de hästar som behöver tävla mer än regleringen får utbildas på annat vis (eller räknas som inte lämpade) samt att det kan vara svårare att klättra snabbt via kval.

Ok. Beror på hur det ska räknas. Om det blir tex anmälningsstopp i TDB. Du kanske stryker dig efter dressyren, ramlar av i hoppningen eller River ut dig tex.. Ska man inte få tävla helgen efter då tex.. Eller ska det vara ryttarens ansvar helt? Finns ju många aspekter.

Hur gör dom i distansen om man bryter efter 1 km?
 
Ok. Beror på hur det ska räknas. Om det blir tex anmälningsstopp i TDB. Du kanske stryker dig efter dressyren, ramlar av i hoppningen eller River ut dig tex.. Ska man inte få tävla helgen efter då tex.. Eller ska det vara ryttarens ansvar helt? Finns ju många aspekter.

Hur gör dom i distansen om man bryter efter 1 km?

Pingar @Skaune :)
 
Ok. Beror på hur det ska räknas. Om det blir tex anmälningsstopp i TDB. Du kanske stryker dig efter dressyren, ramlar av i hoppningen eller River ut dig tex.. Ska man inte få tävla helgen efter då tex.. Eller ska det vara ryttarens ansvar helt? Finns ju många aspekter.

Hur gör dom i distansen om man bryter efter 1 km?

0-80 mil räknas likadant, lite beroende på varför du bryter. Bryter du pga metaboliska problem (så hästen inte blir godkänd i besiktningen du måste göra efter att du brutit) så blir vilan längre.
 
Sorry, nu har de ändrat reglerna ser jag.

"0-46 km, 5 dagars vila
46,01–86 km, 12 dagars vila
86,01–126 km, 19 dagars vila
126,01–146 km, 26 dagars vila
Över 146 km, 33 dagars vila

Om en häst utesluts på grund av metaboliska orsaker som innebär
behandling (invasiv behandling, se bilaga) på någon tävling ska
den ha en obligatorisk vila på 60 dagar innan den är kvalificerad
att delta i någon distanstävling.
Om hästen utesluts på grund av metaboliska orsaker som innebär
behandling vid två på varandra följande tävlingar under någon
tremånaders period ska den ha en obligatorisk viloperiod på 90
dagar innan den är kvalificerad att delta i någon distanstävling."
 
Jag ser hellre x- antal tävlingar under en period än just på raken, annars kan man ju rida 2 ledig en rida 2 ledig en osv...
Fast mer än 2 i rad tycker jag inte man ska rida nånsin? Då måste det ju vara väldigt speciella skäl, typ detta är de enda 3 jag rider hela våren...
Ju mer jag tänker på saken desto mer håller jag med @sorbifolia, vi får tackla problemet från annat håll med mer utbildning o att folk spontant delar med sig till nybörjare i sporten av "doe´s and don´ts". Jag pratar ju ofta med ponnyfolk, även såna jag inte känner, på tävlingar, försöker dela med mig av det jag känner att jag kan när vi går banan o man ser nån som funderar över nåt osv osv. Tror att det är väldigt svårt att hitta fungerande regler.
 
Nu vet jag inte om jag verkligen är en expert på detta... men. Det finns inget anmälningstopp i TDB utan det är upp till ryttaren att själv hålla koll. Så anmäla kan man ju göra bäst man känner för det. Däremot blir det påföljd om man startar i distans under obligatorisk vila. Det är alltså ok enligt TR att starta i en helt annan disciplin under viloperioden. Ni pratar ju även om starter i hoppning tätt inpå fälttävlansstarter.

Resten har Habina redan svarat på tror jag.

Sedan är det väldigt svårt att väga olika discipliners intensitet och påverkan på hästarna sinsemellan tycker jag. En runda hoppningtävling på låg höjd (upp till och med en meter) varar knappt 2 minuter inkl framridning så kanske hästen är riden relativt lågintensivt i en knapp timme. Det är inte jämförbart med fem mil distansritt, vilket är lägsta tävlingsklassen. Jämförelsevis är en vältränad häst inte särskilt medtagen efter en H90 men det är ju så klart en bra mycket större ansträngning än en klass i hoppning.
 
@Habina Helt oinsatt undrar jag om det menas något mer med vila än bara att man inte får starta?

Det finns inte alls reglerat vad som ska göras under den obligatoriska vilan utan det är upp till tränare/ryttare att avgöra vad som är bäst för dennes häst. Vilket i och för sig är helt logiskt och rimligt hästar är ju individer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp